شروع پروازهای ژئوفیزیک هوایی به روش الکترومغناطیس در خراسان رضوی برای اولین بار در کشور

1396/05/17 تعداد بازدید: 3556
print
شروع پروازهای ژئوفیزیک هوایی به روش الکترومغناطیس در خراسان رضوی برای اولین بار در کشور

پروازهای ژئوفیزیک هوایی به روش الکترومغناطیس در ارتفاعات هزار مسجد خراسان رضوی از مبدا سایت پروازی شهرک گلبهار مشهد با حضور جمعی از مسئولین استان و با فرمان وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

پروازهای ژئوفیزیک هوایی به روش الکترومغناطیس در ارتفاعات هزار مسجد خراسان رضوی از مبدا سایت پروازی شهرک گلبهار مشهد با حضور جمعی از مسئولین استان و با فرمان وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، از طریق ویدئو کنفرانس با پرواز یک فروند بالگرد مجهز به تجهیزات فنی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و در راستای مطالعات زمین شناسی و پتانسیل یابی منابع آب کارستی، از امروز سه شنبه 96/5/17 آغازشد. 

پیش بینی می‌شود این عملیات پروازی حدود دو ماه ادامه داشته باشد و پس از آن با پردازش و تحلیل اطلاعات دریافتی اطلاعات گسترده ای درشناخت، کنترل و بهره برداری از منابع آب کارستی در ارتفاعات هزار مسجد جهت تامین آب شرب مشهد توسط وزارت نیرو و سایر سازمان های ذی ربط در اختیار قرار گیرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق در مراسم افتتاح این پروژه مهندس کره ای معاون محترم وزیر و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور که از طریق ویدئو کنفرانس و در حضور وزیر محترم از ستاد وزارت خانه صحبت می کرد، ضمن با اهمیت خواندن این رخداد که برای اولین بار در کشور و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا انجام می شود اظهار داشت بدنبال موفقیت های چند سال اخیر در پروازهای ژئوفیزیک هوایی جهت شناخت منابع معدنی این سازمان در حوزه شناخت زمین شناسی واحد های آبدار زمین وارد عمل شده و انتظار داریم نتایج مثبت مطالعات آب بتواند به حل بحران کم ابی کمک کند.
خانم مهندس علیرضایی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت نیز فعالیت های سازمان در استان خراسان را بسیار با اهمیت دانست و ورود به مطالعات منابع آب توسط سازمان زمین شناسی را بسیار مهم ارزیابی کرد.
دکتر طاهری مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق نیز ضمن خیر مقدم به حاضران در مراسم، مساحت منطقه پروازی در ارتفاعات هزار مسجد را حدود 3000 کیلومتر مربع و 10000 کیلومتر خطی پرواز  اعلام کرد که با استفاده از توان فنی کارشناسان سازمان زمین شناسی نتایج مطالعات پردازش و تحلیل شده و در راستای رفع تنش آبی شهر مقدس مشهد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
در اصطلاح فنی کارست به معنی پدیده خوردگی و انحلال در سنگهای کربناته آهکی و دولومیتی که حاصل پدیده انحلال و یا درز شکاف دار شدن است. این خاصیت باعث می‌شود سنگ بتواند در خودش آب‌های فراوان نگه دارد که در واقع ذخیره سنگ‌ها جهت نگهداری آب بالا رود.
ایران پس از کشورهای آمریکا، چین و ترکیه بیشترین میزان کارست را دارد و می توان گفت حدود 11 درصد سطح کشورمان را سازندهای کارستی تشکیل داده اند. سازندهای کارستی با توجه به اینکه بیشتر در ارتفاعات قرار دارد از دسترسی انسان به دور است و به همین دلیل اکثرا فاقد آلودگی می باشد. باید گفت آب شرب 23 درصد از جهت جمعیت جهان از منابع کارست تامین می شود و 50 درصد از ذخایر هیدروکربوری (نفت و گاز) جهان در سازندهای کارستیک قرار دارند.
 
 
 
 
 
 
 
پیام ها:

loader
لینک های تصویری