رونمایی از کتاب موزه، راهبری و ضرورت‌ها همزمان با هفته پژوهش و فناوری

1395/11/19 تعداد بازدید: 3238
print
رونمایی از کتاب موزه، راهبری و ضرورت‌ها همزمان با هفته پژوهش و فناوری

به گزارش روابط عمومی اداره کل منطقه شمال شرق کتاب موزه، راهبری و ضرورت‌ها (با نگرش ویژه به موزه‌‌های علوم‌زمین) که به همت اعضای کارگروه موزه علوم‌زمین مشهد ترجمه و تألیف شده در هفته پژوهش و فناوری با حضور  دکتر طاهری مدیرکل این مرکز و سرگروه نویسندگان و همچنین اعضای کارگروه پارک موزه علوم‌زمین رونمایی شد.

 
بر اساس این گزارش، دکتر طاهری در آیین رونمایی این کتاب ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری به کلیه پژوهشگران در خصوص تهیه کتاب موزه گفت: این کتاب ابعاد فراگیر موضوع موزه و موزه‌داری را از مباحث نظری عام تا کاربردی‌ترین مباحث و رویکردها در بر می‌گیرد و در بخش پایانی کتاب نگرش ویژه به موزه‌های علوم‌زمین شده که مثال کاربردی آن موزه علوم‌زمین در مشهد است که مراحل اجرایی آن در سال 1387 آغاز شده و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به بهره‌وری برسد.
 
لازم به ذکر است کتاب موزه، راهبری و ضرورت ها با نگرش ویژه به موزه‌های علوم‌زمین به کوشش دکتر جعفر طاهری و با همکاری گروه نویسندگان متشکل از خانم‌ها محبوبه پرورش، سحرناز تاجبخش، نسترن شجاعی‌کاوه، ریحانه احمدی روحانی، مریم حسینیون و آقای جعفر رکنی در دو فصل جداگانه تدوین شده که در فصل اول با موضوع راهبری و راهکارهای مدیریتی موزه برگرفته از کتاب Running a museum پرداخته و در فصل دوم راهبردهای مدیریتی و اجرایی را در موزه‌های علوم زمین مورد بحث قرار داده است.
 
در بخش نخست این کتاب می‌خوانیم: اهمیت این نوشتار برای کسانی است که نمونه‌های با ارزشی از سنگ، کانی یا فسیل در اختیار دارند. اگر این افراد امکان نگهداری نمونه‌های خود را نداشته باشند و یا تفکر و حس مشارکت‌شان با دیگران قوی باشد، با ارزش‌ترین و ماندگارترین کار، اهدای نمونه‌هایشان به موزه است اما اگر مایل به نگه‌داری آنها هستند، با مطالعه این مجموعه قادرند ارزش علمی نمونه خود را ارتقا بخشند.
 
شایان ذکر است، کارگروه تخصصی پارک موزه علوم‌زمین مشهد، پس از سال‌ها تلاش بی‌وقفه در گردآوری و مطالعه نکات عام و خاص در زمینه موزه‌داری، اقدام به تهیه گزارش‌هایی در این زمینه کرد که در بازدیدها و نمایشگاه‌های متعدد مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت. این توجه و ابراز علاقه دوستداران علوم‌زمین و موزه‌داران، اعضای این کارگروه را بر آن داشت که حاصل تجربه‌ها و اندوخته‌های خود را به صورت اثری مکتوب در اختیار عموم قرار دهند.
 
گفتنی‌ست، این کتاب با حمایت مهندس محمدتقی کره‌ای رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و تلاش‌های مهندس رضا جدیدی مدیر روابط‌عمومی این سازمان در تیراژ 1000 نسخه تهیه و به تدریج در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 

تصاویر مرتبط:
پیام ها:

loader
لینک های تصویری