سی و هشتمین گردهمایی علوم زمین برگزار گردید

1398/02/14 تعداد بازدید: 2413
print

سی و هشتمین گردهمایی علوم زمین، در روزهای 10 و 11 اردیبهشت ماه 1398، به همت پژوهشکده علوم زمین در محل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، در مراسم افتتاحیه، دکتر محمودرضا مجیدی‌فرد، دبیر علمی سی و هشتمین گردهمایی علوم‌زمین، این گردهمایی را بزرگترین و قدیمی‌ترین نشست زمین‌شناسان کشور عنوان کرد و گفت: امسال مقالات در محورها و رویکردهای زمین‌شناسی بنیادی، مخاطرات زمین‌شناختی، اکتشاف مواد معدنی و علوم‌زمین و جامعه برگزار شد.

دکتر محمودرضا مجیدی‌فرد با بیان این‌ که حدود 270 مقاله برای دبیرخانه ارسال شده، افزود:  داوران 39 مقاله را برای سخنرانی و 156 را برای پوستر انتخاب کردند و برای ارتقای کیفی گردهمایی چندین سخنرانی ویژه از پژوهشگران و اعضای علمی دانشگاه نیز انتخاب گردیده است.
در ادامه، دکتر علیرضا شهیدی، سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، وظیفه اصلی و حاکمیتی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور را در دو شاخه زمین شناسی و اکتشاف شامل: شناسایی منابع ملی با هدف ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت ملی از طریق تولید اطلاعات پایه در قالب نقشه‌های زمین‌شناسی، مخاطرات، ژئوشیمیایی و اکتشاف معادن قابل ارائه دانست که این وظایف در نهایت باعث ارتقای سطح ثروت ملی خواهد شد.
به گفته شهیدی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال رونق ملی، محورهای 7گانه‌ای را جهت رونق تولید درنظر گرفته که یکی از مهم‌ترین آنها، توسعه معادن و صنایع معدنی است که اجرای نقشه معدن و صنایع معدنی، توسعه فعالیت‌های معدنی و توسعه معادن کوچک مقیاس از مهم‌ترین پروژه‌های آن محسوب شده و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به صورت جدی به این بخش‌ها ورود خواهد کرد. وی اظهار امیدواری کرد تا در جهت تحقق اهداف 20 میلیارد دلاری که برای اکتشاف و معدن در نظر گرفته شده، برنامه‌های مورد نظر سازمان با جدیت پیش رفته و با کمک متخصصان اکتشافی تا  پایان سال محدوده‌های معدنی مناسب اکتشافی را در اختیار مردم قرار دهیم.
در ادامه برنامه افتتاحیه همچنین از اطلس پتانسیل مواد معدنی و زمین‌شناسی موضوعی استان های کشور رونمایی شد. 
بر اساس این گزارش در مراسم اختتامیه سی و هشتمین گردهمایی علوم زمین نکوداشت مقام دکتر احمدزاده هروی نیز برگزار گردید.
در مراسم اختتامیه دکتر منوچهر قرشی دبیر اجرایی این همایش به اعلام فعالیت‌های اجرایی در روند برگزاری سی و هشتمین گردهمایی علوم زمین پرداخت و در ادامه دکتر سروش مدبری عضو هیات علمی دانشکده زمین‌شناسی دانشگاه تهران سخنرانی خود را تحت عنوان "بررسی مطالعات ژئوشیمیایی و کاربردهای آن در علوم زمین" ارائه نمود.
در این مراسم همچنین دکتر محمود احمدزاده هروی پیشکسوت زمین‌شناسی ایران و رئیس پیشین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به بیان خاطرات خود طی سالها فعالیت در عرصه علوم زمین کشور و همچنین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور پرداخت
همچنین دکتر سلمان جهانی نیز به ارائه سخنرانی در رابطه نقش دیاپیرسم بر تشکیل گسل‌های پارکی در کمربند چین خورده-رانده زاگرس و دکتر شهریار سلیمانی به ارائه مقاله درباره مقایسه سرعت امواج لرزهه‌ی و اثرات آن در زمینلرزه‌های بزرگ و همچنین دکتر مسیب سبزه‌ئی به ارائه پیامدهای زمین‌شناسی تبادل متاسوماتیکی بین ردیف گوشته‌ای و ماگمای بازیک مهاجم پرداختند.
شایان ذکر است، دکتر محمود احمدزاده هروی  طی سال‌های 1335 تا 1341 کارمند وزارت صنایع و معادن بود و سپس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان اولین وزیر صنایع و معادن در دولت مهدی بازرگان پس از پیروزی انقلاب به فعالیت مشغول شد. وی در سال‌های 1359 تا 1360 نیز به عنوان وزیر مشاور و سرپرست شرکت ملی فولاد ایران مشغول به کار بود و طی دهه شصت به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در یوگسلاوی، مشاور وزیر معادن و فلزات و در ادامه رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به فعالیت پرداخت.
ایشان علاوه بر فعالیت در خارج از دانشگاه، در سال های 1341 تا 1349 به عنوان دستیار گروه مهندسی معدن دانشکده فنی و از سال 1350 تا 1355 به عنوان استادیار دانشکده و از سال 1355 تا 1360 نیز به عنوان دانشیار گروه مهندسی معدن فعالیت کرد همچنین طی دهه‌های 50 و 60 نیز به عنوان مدیر گروه آموزشی مهندسی معدن دانشکده و عضو هیات علمی گروه مهندسی معدن مشغول به فعالیت بود.
در مراسم اختتامیه کتاب کانسارهای مس پروفیری ایران نوشته دکتر مجید قادری و همکاران از سوی هیات داوران به عنوان کتاب برتر انتخاب و معرفی شد.
قابل ذکر است، در حاشیه این گردهمایی سه نشست تخصصی بررسی سیلاب های اخیر، بزرگداشت روز ملی خلیج‌فارس و  انجمن‌های علمی زمین شناسی نیز برگزار گردید.
در مراسم گردهمایی علوم زمین، دکتر طاهری، مدیر کل و تعدادی از معاونین و کارشناسان اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق نیز حضور داشتند.
 
 
 
 
 
پیام ها:

loader
لینک های تصویری