فاز نخست برداشت های میدانی تدقیق و تعیین حریم گسل های فعال شهر مشهد آغاز شد.

1396/10/08 تعداد بازدید: 3479
print

در راستای اجرای مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی کشور مبنی بر تدقیق و تعیین حریم گسل های فعال در ۵ کلان شهر تهران، کرج، مشهد، تبریز و کرمان با محوریت سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، فاز اول مطالعات میدانی با هدف تدقیق محل عبور و شواهد ساز و کار گسل های فعال شهر مشهد تا شعاع ۵۰ کیلومتری آغاز شد.

به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی، مهندس هادی شریفی دبیر کمیته علمی تدقیق گسل های شهر مشهد و رئیس اداره مخاطرات زمین شناختی این اداره کل، در حاشیه همایش زلزله و مدیریت بحران در مورخه 96/10/7 در تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان گفت: فاز نخست برداشت های میدانی تدقیق و تعیین حریم گسل های فعال شهر مشهد آغاز گردیده و این مطالعات طی دو مرحله انجام خواهد شد. در مرحله اول مطالعات صحرایی که در حال حاضر با بیش از 40 نفر کارشناس روز در حال انجام است، مواردی شامل شواهد ساختاری، مورفوتکتونیکی و زمین‌شناختی در طول ۴ گسل اصلی و فعال شهر مشهد برداشت می گردد. لازم به یادآوری است دو گسل سنگ بست شاندیز و جنوب مشهد چناران از بخش های جنوبی شهر مشهد و دو گسل توس و کشف رود از بخشهای شمالی شهر مشهد عبور می کند. از اولین نتایج این عملیات ، تعیین دقیق محل شکستگی های اصلی و مشخص این گسل‌ها با دقت کمتر از چند متر است که در سطح زمین قابل مشاهده می باشد. مرحله دوم مطالعات بعد از تحلیل نتایج مرحله اول برداشت‌های صحرایی با تمرکز بر بررسی دیواره‌ی گودبرداریهای عمیق، شواهد ریختی و بررسیهای ژئوفیزیک در سطح شهر مشهد آغاز خواهد شد. حریم اولیه گسل‌ها به عنوان خروجی فاز نخست طرح تدقیق بعد از تکمیل مطالعات در دو مرحله یاد شده تعیین و در اختیار کمیته راهبری و اجرایی استان قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است طرح تدقیق و تعیین حریم گسل های فعال توسط وزارت راه و شهرسازی به سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به عنوان مرجع رسمی شناسایی و تعیین گسل ها محول گردیده و کمیته علمی طرح مذکور جهت گسل های شهر مشهد متشکل از متخصصان اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها می باشند.

 

 

پیام ها:

loader
لینک های تصویری