کاهش بارندگی ها و بروز خشکسالی، پدیده گرد و غبار را تشدید می کند

1400/03/11 تعداد بازدید: 31330
print
 کاهش بارندگی ها و بروز خشکسالی، پدیده گرد و غبار را تشدید می کند

نشست تخصصی کارگروه مقابله با گرد و غبار خراسان رضوی با حضور نماینده اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق برگزار شد.

در حاشیه نشست مقابله با گردوغبار استان خراسان رضوی که با حضور معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی و مدیران کل حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و دیگر مدیران استانی و کارشناسان مربوطه در سالن شهید سلیمانی استانداری خراسان رضوی برگزار شد، رئیس اداره مخاطرات زمین شناختی اداره کل منطقه شمال شرق درباره پدیده گرد و غبار گفت: بروز پدیده گرد و غبار در استان هم منشا داخلی و هم منشا خارجی دارد که خشکسالی های متوالی و کاهش بارندگی در سال های اخیر بروز این پدیده را در استان تشدید کرده است.

جعفر رکنی در این رابطه افزود: فقدان و ضعف پوشش گیاهی در بیابانها و خشک شدن دریاچه های فصلی به دلیل کاهش بارندگی ها در خراسان رضوی به کمک جریانات هوایی نیز مزید بر علت شده و بروز پدیده گرد و غبار در این استان را تشدید کرده است.
وی بیان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده منشا خارجی بروز پدیده گرد و غبار در خراسان رضوی، صحرای "قره قوم" ترکمنستان است و منشا داخلی آن از کانونهای گرد و غبار موجود در استان شامل پلایا ها و زمین های فاقد پوشش گیاهی همچنین زمین های شخم خورده و رها شده هستند.
 
 
رکنی افزود: شهرستان سرخس یکی از شهرستانهای بحرانی در حوزه بروز پدیده گرد و غبار است که هم منشا داخلی و هم منشا خارجی دارد، در این منطقه جهت وزش باد منشا بروز این پدیده از بیابانهای داخل استان یا صحرای ترکمنستان را تغییر می دهد 
رییس اداره مخاطرات زمین شناختی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر زمین های شخم خورده و رها شده در مناطق درگیر خشکسالی، خود به عامل مهمی در بروز پدیده گرد و غبار در سرخس تبدیل شده است 
وی بیان کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور سهم موثری در مطالعات شناسایی کانون های مستعد ایجاد گرد و غبار و تعیین سهم هر کدام از کانون های احتمالی در ایجاد این پدیده در مراکز جمعیتی دارد. روند این مطالعات شامل شناسایی و نمونه برداری از کانون های مستعد ایجاد این پدیده و مقایسه آن با نمونه های جوی گرد و غبار است تا مشخص شود که منشا بروز گرد و غبار در هر شهرستان یا مرکز جمعیتی کدام نقطه یا نقاط می باشد.
وی اظهار داشت: مطالعات سازمان زمین شناسی در حوزه گرد و غبار در دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی ،زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با همکاری مرکز پژوهش های کاربردی سازمان در کرج و مراکز استانی سازمان در کشور مدیریت می گردد. در منطقه شمال شرق کشور، اداره کل زمین شناسی شمال شرق به عنوان یکی از مراکز سازمان، سیاستهای سازمان در این خصوص را با نمونه برداری از کانون های مستعد گرد و غبار، استقرار و نمونه برداری از ایستگاه های جوی این پدیده انجام می دهد.
وی ادامه داد: مطالعات یاد شده در قالب نقشه و گزارش به ستاد ملی مقابله با گرد و غبار ارسال می شود تا نسبت به تثبیت در کانون ها برنامه ریزی لازم را انجام دهند.
رییس اداره مخاطرات زمین شناختی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی خراسان رضوی گفت: اخیرا ایستگاه های جوی در شهرستانهای استان مستقر شده اند و جمع آوری نمونه های گرد و غبار در آن در حال انجام است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر سازمان زمین شناسی در حوزه مهار ریزگردها نیز در حال انجام طرحی پژوهشی مبنی بر جایگزین کردن ماده معدنی به جای مالچ پاشی یا درخت کاری برای تثبیت گرد و غبار و تبعات ناشی از آن در کانون های منشا این پدیده می باشد.
 
 
 
پیام ها:

loader
لینک های تصویری