اطلاعات پهنه های معدنی خراسان رضوی یکپارچه شد

1398/11/28 تعداد بازدید: 1484
print

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق گفت: برای نخستین بار در کشور طرح "رقومی سازی و یکپارچه سازی اطلاعات ژئو شیمیایی" خراسان رضوی در راستای توسعه اکتشافات معدنی توسط این نهاد اجرا شد.

 جعفر طاهری روز یکشنبه در آیین رونمایی از این پروژه در محل اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق افزود: در راستای توسعه اکتشاف مواد معدنی و شناسایی آنومالی‌های مواد معدنی فلزی، رقومی‌سازی و یکپارچه‌سازی اطلاعات ژئو شیمیایی در مساحت ۳۵ هزار کیلومتر مربع استان خراسان رضوی انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: اجرای این پروژه باوجود محدودیتهای مالی توسط کارشناسان اداره ژئوماتیکس اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق در مدت ۱۸ ماه انجام شد.
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق انجام اکتشافات ژئو شیمیایی را جزیی از وظایف حاکمیتی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور دانست و گفت: در حال حاضر حدود ۸۵ درصد از پهنه معدنی استان به جز زون ساختاری رسوبی کپه داغ تحت پوشش این اکتشافات قرار گرفته است.
طاهری افزود: پروژه رونمایی شده مزبور یکی از پروژه‌های مهم اکتشافات ژئو شیمیایی است که در این پروژه اطلاعات ۲۶ ورقه زمین شناسی طی ۱۸ ماه برداشت و حدود ۶۷ هزار نمونه از آنها جمع آوری شد که پس از تلفیق نمونه‌های پوششی ، ۲۰ هزار نمونه مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: داده‌هایی که امروز در قالب پروژه "رقومی‌سازی و یکپارچه‌سازی اطلاعات ژئوشیمیایی" رونمایی شد اطلاعات بیش از ۱۰ هزار نمونه در وسعت مربوط به ۱۴ ورقه زمین شناسی شامل ورقه‌های "احمدآباد، بردسکن، مری، دارین، شامکان، درونه، دولت آباد، فریمان، تربت حیدریه،  فیض آباد، کدکن، کاشمر، رباط سفید و ششتمد" است.
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق، تبدیل داده‌های تهیه شده در سیستم سنتی به داده‌های پویا و کاربردی، امکان استفاده از داده‌ها در گستره وسیع پهنه مطالعاتی و منطقه‌ای در گستره ۲۱ درصد از وسعت استان خراسان رضوی، تعیین نواحی دارای ظرفیت جدید در این پهنه و متعاقب آن برنامه‌ریزی های اکتشافی، تهیه بانک اطلاعاتی جامع از داده‌ها جهت ارایه به کاربران و ایجاد امکان در اختیار قرار دادن محدوده‌ها به صورت کاملا رقومی به متقاضیان براساس عنصر درخواستی را از فعالیتهایی برشمرد که در خلال پروژه مزبور اجرا شده است.
محمدرضا مس فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در این آیین ابراز امیدواری کرد که نتایج این تحقیقات موجب رشد اکتشافات بیشتر مواد معدنی در این استان شود.
هر طرح زیر بنایی از قبیل کشف و استخراج مواد معدنی مورد نیاز صنایع، دستیابی به ذخایر آبهای زیر زمینی، احداث سدها، راه ها، تونل ها و نیروگاه ها  به طور مستقیم یا غیر مستقیم نیاز به بررسی های زمین شناسی در مقیاس مطلوب و برابر با استاندارد های جهانی دارد و  با توجه به نقش حساس و تعیین کننده دانش زمین شناسی، در امور گوناگون اقتصادی ـ عمرانی، از سالیان پیش، کشورهای گوناگون جهان با تأسیس سازمان ها و مراکز تحقیقات زمین شناسی، بررسی های مربوطه به علوم زمین را سامان داده اند.
وجود انباشته های معدنی در نواحی گوناگون ایران و ضرورت رشد اقتصادی و فزاینده آهنگ صنعتی شدن کشور، تأسیس سازمانی را که عهده دار مسوولیت مطالعات مربوط به زمین شناسی و اکتشافات معدنی در سراسر کشور بشود را اجتناب ناپذیر ساخت. از همین رو در سال ۱۳۳۸ قانون تأسیس سازمان زمین شناسی کشور تصویب و از سال ۱۳۴۱ این سازمان فعالیت های خود را بر اساس استانداردهای جهانی آغاز کرد.
در ابتدای فعالیتها، مطالعات مربوط به تهیه نقشه ها و گزارش های زمین شناسی در رأس اهداف سازمان نوبنیاد زمین شناسی قرار داشت چرا که اکتشافات و شناخت توان بالقوه معدنی کشور، پیشگیری و کاهش مخاطرات زمین شناسی و نیز اجرای پروژه های عمرانی بدون دسترسی به نقشه های زمین شناسی دشوار و در مواردی ناممکن بود. مع هذا به طور همزمان انجام فعالیتهایی در زمینه اکتشافات مواد معدنی، شناخت آبهای زیر زمینی، مطالعات زمین شناسی مهندسی و بالاخره تحقیقات آزمایشگاهی نیز ضرورت می یافت. از این رو  اساسنامه جدید سازمان، در شورای عالی اداری تصویب و ابلاغ شد و نام سازمان زمین شناسی کشور به سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تغییر یافت .
کشور ما، با ویژگی های اقلیمی متنوع خود، محدوده های رسوبی - ساختاری با ویژگی های متفاوت را در خود جای داده است که تسریع آهنگ تهیه اطلاعات پایه و ناحیه ای هر منطقه،‌ ایجاب می کرد که مراکز منطقه ای سازمان زمین شناسی کشور،‌ در جای جای ایران تاسیس شوند که اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق(خراسان) یکی از این مناطق است.
پیام ها:

loader
لینک های تصویری