اولین کنگره بین المللی و سومین همایش انجمن کواترنری ایران برگزار شد

1396/11/26 تعداد بازدید: 2399
print
اولین کنگره بین المللی و سومین همایش انجمن کواترنری ایران برگزار شد

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق، اولین کنگره بین المللی و سومین همایش انجمن کواترنری ایران به همت مرکز پژوهش های کاربردی علوم زمین البرز و با همکاری دانشگاه تهران در محل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 24 و 25 بهمن ماه برگزار گردید.

در این همایش که  میهمانان خارجی شامل اندیشمندانی از کشورهای کانادا و آمریکا نیز حضور داشتند حدود 50 مقاله علمی در خصوص مباحث مختلف محورهای اصلی همایش مذکور شامل تغییرات اقلیمی کواترنری، رسوب شناسی کواترنری، ماگماتیسم کواترنری، تکتونیک کواترنری، زمین ریخت شناسی کواترنری، تکامل حیات جانوری و گیاهی کواترنری، انسان در کواترنری، منابع طبیعی و معدنی کواترنری، مبانی کاربردی و مهندسی کواترنری و چشم انداز آینده کواترنری از جمله تکتونیک جدید، زلزله های عصر حاضر، نهشته های کوارترنری، تحقیقات باستان شناسی، تغییرات آب و هوایی و مسایل مختلف پژوهشی دریاچه ارومیه بصورت سخنرانی و پوستر ارائه گردید.

در مراسم افتتاحیه این کنگره دکتر قریب رئیس انجمن کواترنری ایران و رئیس مرکزپژوهش های کاربردی علوم زمین البرز ضمن تشکر از عوامل مختلف اجرایی و خیر مقدم به محققان علوم مختلف مرتبط با این کنگره از خانم دکتر لک معاون محترم وزیر و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز بخاطر حمایت از انجمن و برگزاری این همایش تشکر کرد.
در ادامه خانم دکتر لک ابتدا به میهمانان خارجی و داخلی حاضر در همایش خیر مقدم گفت و با ارائه مقاله ای از روند تحقیقات مربوط به دریاچه ارومیه از 10 سال گذشته بر لزوم حمایت از پیشنهادات ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد؛ لیکن برگشت دریاچه ارومیه به وضعیت قبل را غیر محتمل دانست و بر احیای دریاچه بصورت بخشی تاکید کرد. دکتر لک تبدیل دریاچه ارومیه به پلایا را بسیار علمی تر دانست و لزوم توجه به مباحث مختلف کواترنری در این دریاچه را یادآور شد.
خانم دکتر لک بر اقتصادی خواندن رسوبات این دریاچه و لزوم توجه به اشتغال و جایگزین کردن فرآوری و بهره برداری از رسوبات بجای مصرف آب و کشاورزی در منطقه را مورد توجه قرار داد.
دکتر عزیزی دبیر علمی این همایش نیز در مراسم پایانی کنگره از کلیه پژوهشگران در علوم مختلف زمین شناسی، ژئومورفولوژی، اقلیم شناسی، باستان شناسی، کشاورزی و زیست شناسی دعوت کرد تا موارد پژوهشی مرتبط در مباحث کواترنری را هر چه بیشتر دنبال نمایند چرا که نهشته های کواترنری که از 2580 میلیون سال قبل بعنوان زمان کواترنری نزد زمین شناسان نامگذاری گردیده می تواند مبنای مطالعات کاربردی در کلیه رشته های مرتبط قرار گرفته و به رخدادهای آینده در جوامع بشری توجه داشته باشیم.
دکتر عزیزی استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران همچنین لزوم حمایت سازمان های مختلف و تشکل های علمی از این انجمن جهت پی گیری پژوهش های کاربردی را موثر دانست و در پایان بیانیه پایانی نخستین کنگره بین المللی و سومین همایش انجمن کواترنری ایران توسط ایشان قرائت و مورد تایید حاضرین قرار گرفت.
لازم به ذکر است یک مقاله توسط کارشناسان اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق در این همایش بصورت سخنرانی ارائه و مفتخر به دریافت گواهی مقالات برتر این همایش نیز گردید.
 
 
 
 
پیام ها:

loader
لینک های تصویری