شصتمین سال تاسیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و رونمایی از دستاوردهای یک ساله

1398/05/23 تعداد بازدید: 3613
print
شصتمین سال تاسیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و رونمایی از دستاوردهای یک ساله

با حضور مهندس مس فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی، از آخرین دستاوردهای یکسال اخیر اداره کل منطقه شمال شرق شامل نقشه های موضوعی، نقشه های زمین شناسی و ده ها گزارش زمین شناسی و اکتشافی که به همت کاشناسان این اداره کل انجام گرفته رونمایی شد.

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل زمین شاسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق، در مراسمی که به همین مناسبت در آمفی تئاتر این اداره کل و پس از بازدید مهندس مس فروش از پارک موزه علوم زمین برگزار شد، دکتر طاهری، مدیر کل منطقه شمال شرق، ضمن تشریح فعالیت های یکسال اخیر، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور را یک سازمان حاکمیتی دانست که با تولید اطلاعات پایه ضمن کمک به سرمایه گذاری در عرصه ایران زمین ریسک اکتشاف را کاهش داده و سرمایه گزاران را به سرمایه گذاری در مناطق پتانسیل دار تشویق می کند. وی گفت آثار و تولیدات این سازمان در شصت سالی که از تاسیس این سازمان گذشته گواه این مدعاست.
دکتر طاهری همچنین بر عرضه صحیح اطلاعات اولیه در این سازمان تاکید کرد و از سرمایه گذاران خواست از این اطلاعات در سازمان زمین شناسی استفاده مطلوب داشته باشند. در ادامه جلسه سپس رونمایی از نقشه متالوژنی و تیپ کانسارهای معدنی استان خراسان رضوی که در یکسال اخیر توسط کارشناسان این اداره کل تهیه شده، بهمراه نقشه ژئوسایت های استان و 4 نقشه زمین شناسی توسط رئیس سازمان صمت استان رونمایی شد.

در این مراسم همچنین مهندس مس فروش اهمیت این نقشه را و سایر نقشه هایی که رونمایی می شود قابل توجه دانست و از تلاش کارشناسان سازمان زمین شناسی کشور و دکتر طاهری و همکاران ایشان که سهم بسزایی در شناسایی قابلیت های اکتشافی و معدنی استان داشته اند تشکر کرد.
مهندس مس فروش همچنین فرصت ارائه خدمات فنی و مهندسی کارشناسان را در کشور افغانستان یادآور شد و بر استفاده از ظرفیت های موجود مخصوصا قابلیت هایی که در اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق می باشد، تاکید کرد.
لازم به ذکر است نقشه متالوژنی تهیه شده، ارائه دهنده الگوی اکتشاف مواد معدنی در مناطق مختلف استان است. این نقشه حاوی لایه های اطلاعاتی مختلفی از جمله: معادن فعال، محدوده های اکتشافی و پژوهشی، اندیس های کانسارهای فلزی، واحدهای سنگی-زمانی زمین شناسی، تیپ کانسار و زون های متالوژنیکی، عناصر ساختاری (گسل ها، چین خوردگی ها، نقاط شیب و امتداد) و ژنز می باشد. یکی از دستاوردهای این نقشه، مشخص نمودن تیپ کانی سازی برای بیش از  2209 معدن فعال، متروکه، اندیس و محدوده حاوی گواهی کشف نظام مهندسی است.

 

 

 

 

 

 

 

پیام ها:

loader
لینک های تصویری