ضرورت شناسایی منابع آبی جدید(کارستی) و پایش فرونشست دشت ها در خراسان شمالی

1400/04/26 تعداد بازدید: 38928
print
 ضرورت شناسایی منابع آبی جدید(کارستی) و پایش فرونشست دشت ها در خراسان شمالی

حسنعلی حسین زاده، نماینده اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور در گفت و گو با عصراترک بر لزوم پایش فرونشست دشت ها تأکید کرد.

نماینده اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور گفت: مطالعات فرونشست از سال 1383 در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور آغاز شد و با شدت گرفتن مسئله فرونشست در دشت های کشور، مسئولیت مطالعات بخش فرونشست بر عهده این سازمان قرار گرفت.
حسین زاده در خصوص فعالیت دفتر خراسان شمالی گفت: دفتر نمایندگی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق در سال 93 در استان خراسان شمالی فعالیت خود را با اولویت مطالعات زمین شناسی و اکتشافی آغاز کرد که اکتشاف پهنه ی جنوب استان به وسعت هفت هزار کیلومتر مربع از شهرستان جاجرم تا فاروج مورد پی جوئی و ژئوفیزیک هوایی با بالگرد قرار گرفت.
وی تصریح کرد: هرچند که هنوز در خراسان شمالی (استانی که کشاورزی فعالیت اصلی اشتغال در آن محسوب می شود) وقوع فرونشست و عوارض سطحی ناشی از آن به مسئله حاد و بحرانی تبدیل نشده است، با این وجود، این اتفاق به صورت خزنده در حال پیشروی است و نباید از احتمال وجود آن غافل بود که در صورت بروز آن خسارت های جبران ناپذیری را به استان تحمیل می کند.
ایشان در ادامه به برداشت عمده آب از منابع زیرزمینی خراسان شمالی (چاه های عمیق) برای امور کشاورزی به منظور آبیاری مزارع و باغات به صورت سنتی و غرق آبی همچنین مصارف صنعتی اشاره کرد و متذکر شد با وجود نصب کنتور های هوشمند در مناطقی از استان، مدیریت و برنامه ریزی برای اصلاح استفاده از روش های نوین آبیاری برای کشاورزی و جایگزینی آب های بازیابی شده برای مصارف صنعتی باید در دستور کار قرار گیرد، با این وجود نباید در استان از شناسایی منابع آبی جدید (کارستی) و پایش فرونشست دشت ها  غافل بود.
 
 
پیام ها:

loader
لینک های تصویری