معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خبر داد: شناسایی نشانه هایی از کانه زایی طلا، مس، آنتیموان و روی در مطالعات کانی سنگین پهنه خراسان جنوبی

1400/10/12 تعداد بازدید: 68915
print
معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خبر داد: شناسایی نشانه هایی از کانه زایی طلا، مس، آنتیموان و روی در مطالعات کانی سنگین پهنه خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، معاون اکتشاف این سازمان به همراه دکتر عامری مدیر کل اکتشافات ناحیه ای از کمپ ‎های پهنه بیرجند بازدید کرد و ضمن همراهی با اکیپ های صحرایی و شرکت در نشستی از شناسایی ذخایر طلا، مس طبیعی، آنتیموان، روی و همچنین مس به صورت مالاکیت و آزوریت در چهارمین ماه از آغاز طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه خراسان جنوبی خبر داد.

 

به گفته مهندس محمدباقر درّی، مطالعات و نمونه‌گیری‌های انجام شده توسط همکاران و کارشناسان بخش‌های مطالعات ژئوشیمی تاکنون بیانگر کانه‌زایی بسیار خوب در پهنه خراسان‌جنوبی است که مطالعات انجام شده در بخش اکتشافات سیستماتیک نیز این دستاوردها را تایید می‌کنند.

وی، از طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه خراسان‌جنوبی به عنوان پروژه‌ای بزرگ یاد کرد و گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با انجام مطالعات در سه لایه زمین‌شناسی، اکتشافات سیستماتیک و مطالعات ژئوشیمی به‌طور همزمان با این حجم بسیار بالا و سرعت و دقت گسترده در تاریخ خود یک رکورد منحصربه‌فرد در پهنه‌ای به وسعت تقریبی ۱۲ هزار و 500 کیلومتر مربع به جا گذاشته است.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که فعالیت اکتشافی سازمان در پهنه بیرجند شامل دو مجموعه اکتشافات سیستماتیک و اکتشافات ژئوشیمیایی است؛ تصریح کرد: همه مراکز استانی در این پروژه همکاری بسیار نزدیکی با ما داشتند و همکارانمان در مرکز مشهد با انجام اکتشافات‌ سیتماتیک مربوط به حدود ۷ برگه از ۲۰ برگه در بخش اکتشافات سیستماتیک کمک فراوانی به ما کردند.

وی با اشاره به این‌که تاکنون مجموعه آنالیز انجام شده برای اکتشافات سیستماتیک بالغ بر 3 هزار و 145 نمونه است، یادآور شد: می‌توان گفت در حدود 80 درصد از برگه‌های اکتشافی پیشرفت بالای ۷۰ درصد مشاهده می‌شود که البته وقفه‌ای کوتاهی  برای اخذ نتایج آنالیز مرحله اولیه نمونه‌های برداشته شده  جهت دستیابی به نتیجه بهتر ایجاد شد.

به گفته محمدباقر درّی؛ اکتشاف ژئوشیمی انجام شده شامل ۲۰ برگه است که البته با مشکلات و مسائل پیش‌روی خود  مواجه است؛ زیرا اکتشاف‌گر بایستی همه مناطق را بررسی کند و به ازای هر یک کیلومتر مربع یک نمونه را برداشت کند و این امر فرآیندی بسیار دشوار است که در این امر از کمک همکاران خودمان در مراکز استانی نیز کمک گرفتیم و خوشبختانه همدلی و همکاری مناسبی را شاهد بودیم.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، پیشرفت مطالعات اکتشافی در پروژه پهنه خراسان‌جنوبی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مهندس محمود غضنفری و مهندس حسن عزمی در بخش اکتشافات سیستماتیک و مهندس محمدامین طباطبایی در بخش ژئوشیمی تغییر و تحول چشمگیر و پیشرفت مهمی را در این پروژه ایجاد کردند.

وی خاطرنشان کرد: امروز با افتخار می‌توانیم  بگوییم در سه فاز مطالعات صحرایی انجام شده ۹۹ درصد مطالعات صحرایی ژئوشیمی به پایان رسیده به طوری که ۲۰ برگه کار ژئوشیمی یعنی با پایان رسیدن مرحله سوم برداشت مطالعات ژئوشیمی به پایان رسیده است.

درّی، از انجام مطالعه بر حدود ۲ هزار نمونه کانی سنگین به عنوان کاری ارزشمند یاد کرد و گفت: نمونه‌های کانی سنگین بایستی مرحله آماده‌سازی را طی کنند که این امر توسط همکاران بخش لاوک‌شویی نمونه‌های کانی سنگین آقایان غلام رعنارفتار، مجید محسنی‌زاده، نصرت‌الله درویش، مجتبی عباسی و امیر شیخ‌نیا انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که این مژده را می‌توانیم بدهیم که از حدود دو هزار نمونه پیش‌بینی شده حدود ۴۳۳ نمونه‌ برای مطالعات به دست کارشناسان بخش کانی سنگین رسیده، وی افزود: بالغ بر ۵۷۰ نمونه هم برای لاوکشویی و بروموفرم‌گیری ارسال شده و می‌توان گفت تا پایان فاز سوم کار شستشوی حدود ۶۵۰ نمونه‌ باقیمانده انجام می‌شود که این امر به مدد کار هم زمان همکارانمان در بخش مطالعات صحرایی و همچنین همکاران بخش آزمایشگاهی در تهران و مراکز استانی میسر شده است.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور افزود: حدود ۴۳۳ نمونه آماده شده در حال مطالعه از سوی کارشناسان مستقر در بیرجند (خانم‌ها نوشین مهربان و آناهیتا منصوری) و آقایان(مهندس حسینی و مهندس شامی) در مرکز تهران است.

وی با بیان این‌که مطالعات ژئوشیمی و اکتشافات سیستماتیک به صورت مکمل و تکمیلی و  همزمان با یکدیگر در حال انجام است؛ گفت: این موفقیت حاصل یک کار تیمی است و بایستی از مدیران مجموعه اکتشافات ناحیه‌ای، اکتشافات غیرفلزی و کلیه کارشناسان و همکاران فعال در این پروژه تشکر کرد.

دری همچنین ضمن تشکر از کارشناسان و همکاران تهران و همچنین مراکز استانی که در این پروژه مشارکت داشتند، یادآور شد: این امر جز با همکاری و همدلی بخش‌های فنی، مالی و اداری و خدماتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور میسر نمی‌شد و همه خانواده این سازمان در کل کشور دست به دست هم دادند تا این پروژه تا این مرحله به نتیجه برسد.

 

 

پیام ها:

loader
لینک های تصویری