رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خبر داد: شناسایی ماده معدنی نیکل برای نخستین بار در شرق کشور

1402/06/08 تعداد بازدید: 40644
print

به گزارش روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان گفت: در خروجی طرح تحول در خراسان جنوبی موفق شدیم مناطق معدنی خوبی را اکتشاف کنیم که نمونه هایی از مواد معدنی شامل مس، طلا، نیکل برای نخستین بار در شرق کشور شناسایی شدند و همچنین مَنیَزیت (Magnesite) و سرب و روی نیز اکتشاف کردیم.

 

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خبر داد: شناسایی ماده معدنی نیکل برای نخستین بار در شرق کشور

 

دکتر علیرضا شهیدی افزود: در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف در استان خراسان جنوبی ۲۰ سلول یک پنجاه هزارم را با مساحت حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از بخش‌های جنوبی این استان در سه لایه زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی پایش کردیم که با محاسبه لایه‌های زمین‌شناسی، محدوده مورد پایش حدود ۳۶ هزار کیلومتر مربع می‌شود.
وی تصریح کرد: "طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف" درپی تفاهم‌نامه سه جانبه بین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان ایمیدرو به اجرا درآمد و قرار شد مناطقی از کشور که ظرفیت وجود موادمعدنی چه در سطح و چه در عمق را دارند، شناسایی شوند.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور افزود: در حال حاضر شناسایی و پی‌جویی انجام شده و برای این که به ذخیره برسیم باید اکتشاف عمومی و تفصیلی اتفاق بیافتد، مدارک را در اختیار سازمان ایمیدرو قرار می‌دهیم تا اکتشاف تکمیلی از طریق این سازمان انجام شود و بعد از تایید اقتصادی بودن، به بهره‌برداری می‌رسند.
معاون وزیر صمت، با اشاره به این‌که حدود ۴۲۰ سلول ِ یک‌پنجاه‌هزارم را در کل کشور بررسی کرده‌ایم، گفت: بعد از خراسان جنوبی وارد کردستان و از کردستان وارد آذربایجان‌غربی شدیم و در حال حاضر همکاران در استان‌های قم و مرکزی مشغول به فعالیت هستند و از آبان امسال طرح استان یزد را شروع خواهیم کرد و همینطور تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد که حدود ۲۶۰ هزار کیلومتر مربع از کشور را بررسی کنیم.

شایان ذکر است، نیکل یکی از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده شهاب‌سنگ‌ها به‌شمار می‌آید. شهاب‌سنگ‌های آهن و سیدریت شامل آلیاژ‌های آهن حدود ۵ تا ۲۰ درصد نیکل هستند. این عنصر رسانای جریان برق و سطح آن براق و صیقلی است؛ این عنصر از گروه عناصر آهن و کبالت است و آلیاژ‌های آن قیمت‌های بالایی دارند؛ کاربرد‌های فراوانی در طبیعت دارد و برای ساخت فولاد ضدزنگ و دیگر آلیاژ‌های ضدزنگ و خوردگی کاربرد دارد؛ برای ساخت لوله‌های نیکلی و مسی و نیز برای نمک‌زدایی گیاهان و تبدیل آب شور به آب مایع استفاده می‌شود.

پیام ها:

loader
لینک های تصویری