لرزش محلی زمین در برخی مناطق استان خراسان شمالی مورد بررسی قرار گرفت

1401/01/27 تعداد بازدید: 70275
print

رخداد لرزش زمین در روستاهای کلاته نقی، قرقره باشلو و مهنان در مسیر بجنورد به اسفراین در استان خراسان شمالی موجب وحشت و نگرانی مردم این مناطق شد.

 شامگاه دوشنبه مورخ پانزدهم فروردین ماه 1401، وقوع لرزش شدید زمین در محدوده روستای کلاته نقی، قره باشلو و مهنان در مسیر بجنورد به اسفراین سبب نگرانی و وحشت شدید اهالی مناطق یاد شده گردید. با تکرار لرزش ها در ساعت 2، 4 و 6 بامداد گزارش رویداد توسط دهیار کلاته نقی به ستاد بحران استانداری خراسان شمالی اعلام گردید.

به درخواست مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی، مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق با همراهی معاونت زمین شناسی این اداره کل و مسئول دفتر نمایندگی اداره کل مشهد در خراسان شمالی، به منطقه عزیمت و به بررسی میدانی در خصوص دلایل احتمالی این رخداد پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق و بر اساس گزارش مقدماتی منتشر شده توسط این اداره کل، محتمل ترین علت وقوع لرزش های محلی در محدوده آبادی های کلاته نقی، قره باشلو و مهنان، ریزش حفرات انحلالی زیرسطحی است.

هادی شریفی، معاون زمین شناسی این اداره کل ابراز کرد که در صورت تداوم لرزش ها، مطالعات با دقت بیشتر شامل انجام مطالعات زمین شناسی مهندسی در مقیاس 1:5000 با هدف شناسایی دقیق واحدهای زمین شناختی، ساختاری، و تغییرات مورفولوژیکی، بررسی تغییرات سطح زمین در محدوده مورد مطالعه با استفاده از پردازش داده های راداری قبل و بعد رخداد.، انجام مطالعات ژئوفیزیکی بعد از مطالعات زمین شناختی و دورسنجی جهت برآورد تعداد و ابعاد حفرات انحلالی و انجام مطالعات ژئوتکنیکی جهت ارائه راهکارهای احتمالی رفع مخاطره غیرقابل اجتناب خواهد بود.

 

دریافت گزارش مقدماتی رخداد لرزش زمین در خراسان شمالی

 

 

پیام ها:

loader
لینک های تصویری