معاون وزیر صمت: خراسان جنوبی آینده خوبی داردکشف ذخایر نیکل در خراسان جنوبی به عنوان عناصر استراتژیک

1402/06/12 تعداد بازدید: 39762
print
معاون وزیر صمت: خراسان جنوبی آینده خوبی داردکشف ذخایر نیکل در خراسان جنوبی به عنوان عناصر استراتژیک

به گزارش روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس این سازمان شنبه ۱۱ شهریور در دیدار با استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه این خراسان جنوبی روی ثروت خوابیده و خاک این استان، زرخیز است، گفت: برای نخستین بار در شرق کشور، ذخایر نیکل در خراسان جنوبی کشف شده که از عناصر استراتژیک است.

 دکتر علیرضا شهیدی با بیان این‌که کل کشور ایران معدنی است اما خراسان جنوبی به لحاظ ذخایر معدنی بی‌نظیر است، تصریح کرد:  کشور، رنگین کمانی از مواد معدنی است و با آغاز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی از خراسان‌ جنوبی، بانک اطلاعاتی دقیقی از ذخایر معدنی تهیه شده است.

وی با تأکید بر اینکه معادن در توسعه پایدار، نقش بسزایی دارند، گفت: با فعال شدن معدن در یک منطقه، زیرساخت‌های آب، برق، گاز و جاده تأمین می‌شود، لذا شرایط برای استقرار و ماندگاری جمعیت فراهم می‌شود. 

معاون وزیر صمت، با بیان اینکه معدن پر ریسک اما سودآور است، اظهار کرد: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی ریسک‌پذیری معدن کم و سرمایه‌گذار برای حضور و فعالیت ترغیب می‌شود. 

وی با تشریح اقداماتی که در راستای کشف ذخایر استان رخ داده، بیان کرد: خراسان‌جنوبی آینده خوبی دارد و برای نخستین بار در شرق کشور، ذخایر نیکل در خراسان جنوبی کشف شده که از عناصر استراتژیک است. 

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، با بیان اینکه با دانش اکنون بیش از ۶۰ درصد عناصر جدول مندلیف در کشور رصد شده، گفت: بخش عمده‌ای از این عناصر در خراسان جنوبی شناسایی شده‌اند. 

شهیدی با اشاره به اینکه در هر منطقه این استان وقت بگذاریم و کنکاش کنیم، به یک ماده معدنی خوب می‌رسیم، یادآور شد: باید این ثروت خدادادی را به بهترین شکل ممکن برای مردم به ثروت تبدیل کنیم تا بخشی از وظیفه خود را در قبال مسئولیتی که پذیرفته‌ایم، ادا کرده باشیم. 

وی با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از خام‌فروشی مواد معدنی، خاطرنشان کرد: برای استفاده حداکثری از ذخایر معدنی، باید به ایجاد صنایع معدنی وابسته همت گماریم و هر چه صنایع معدنی توسعه بیشتری پیدا کنند، تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده از کانی‌ها بیشتر خواهد شد. 

در ادامه این نشست استاندار خراسان جنوبی نیز  با بیان این‌که با اقدامات صورت گرفته آینده خراسان جنوبی روشن است، به اقلیم منطقه و ظرفیت‌های معدنی استان اشاره کرد و گفت: باید از این ظرفیت‌ها در راستای ثروت‌آفرینی برای مردم و توسعه استان به خوبی استفاده شود.

جواد قناعت با اشاره به صنایع معدنی ایجاد شده در استان طی یکی دو سال گذشته، تصریح کرد: موضوع جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از مواد معدنی در اولویت برنامه‌های استان قرار دارد. 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه لازمه سرمایه‌گذاری در حوزه معدن، تأمین زیرساخت‌های آب، برق، گاز و جاده است، اظهار داشت: برای تأمین و توسعه زیرساخت‌های موجود، اقدامات گسترده‌ای انجام شده که نتایج خوبی هم به همراه داشته است. 

وی به توفیقات استان در این زمینه اشاره کرد و گفت: در بحث احداث باند دوم و همچنین اجرای روکش آسفالت حفاظتی در کشور حائز رتبه اول شده‌ایم. 

قناعت با تأکید بر اینکه بسترها برای سرمایه‌گذاری آماده است، خاطرنشان کرد: طی پنج تا شش سال آینده، شاهد دگرگونی و تغییر در چهره خراسان جنوبی خواهیم بود. با تکمیل طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس، دوران خشکسالی استان تمام شده و  نیاز آبی صنایع هم پاسخ گفته می‌شود. 

 

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: فاز یک کارخانه فولاد قاینات در سفر دوم رئیس‌جمهور افتتاح شد و فاز دوم آن براساس برنامه‌ریزی‌ها دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد و فاز سوم هم کلنگ‌زنی خواهد شد. 

پیام ها:

loader
لینک های تصویری