احتمال بروز مشکل در خطوط راه‌آهن با پیشرفت نشست زمین در دشت نیشابور

1395/11/19 تعداد بازدید: 2888
print
احتمال بروز مشکل در خطوط راه‌آهن با پیشرفت نشست زمین در دشت نیشابور

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شمال‌شرق کشور هشدار داد: احتمال بروز مشکل در خطوط راه‌آهن با پیشرفت نشست زمین در دشت نیشابور

به گزارش روابط عمومی اداره کل منطقه شمال شرق، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال شرق کشور با بیان این‌که فرونشست زمین در دشت نیشابور سال‌هاست آغاز شده و ترک‌های ناشی از آن روی سطح زمین مهم‌ترین نشانه این نشست است، گفت:‌ تداوم نشست زمین و ترک‌های حاصل از آن در دشت نیشابور ممکن است باعث بروز مشکل در خطوط ریلی این منطقه شود.

 
دکتر جعفر طاهری افزود: بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و کاهش نزولات جوی در چند دهه گذشته باعث نشست زمین در تعدادی از دشت‌های استان خراسان رضوی از جمله دشت نیشابور با نرخ نشست سالیانه بیش از ۱۰ سانتی‌متر شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های میدانی و شواهد صحرایی نشست زمین در دشت نیشابور همچنان ادامه دارد لذا برای بررسی‌های دقیق‌تر باید مطالعات علمی انجام گیرد.
 
طاهری ضمن اشاره به سیل‌گیر شدن زمین‌ها و خسارت به اراضی کشاورزی ناشی از فرونشست در دشت نیشابور تصریح کرد: ترک‌خوردگی برخی ساختمان‌ها در این منطقه و توسعه شکاف‌ها، ترک‌ها و فروچاله‌ها از مهم‌ترین عوارض این فرونشست‌ها است.
 
وی با بیان این که خسارت‌های وارده به جاده‌ها و خطوط انتقال نفت و گاز در دشت نیشابور و احتمال گسترش این ترک‌ها تا خط آهن سراسری مشهدـنیشابور را می‌توان از دیگر عوارض این فرونشست‌ها برشمرد، افزود: بررسی‌های اولیه نیز حاکی از گسترش شکاف در حوالی روستای بشرو تا خطوط ریلی در این ناحیه است که در صورت گسترش و بازشدگی شکاف ممکن است باعث بروز مشکل در خطوط راه‌آهن شود.
 
مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال‌شرق کشور ادامه داد: این اداره‌کل پیشنهاد طرح پایش فرونشست در دشت‌های خراسان رضوی به استانداری، خواستار تصویب طرح و تامین اعتبار لازم برای خرید داده‌های ماهواره‌ای و تجهیزات مرتبط با محاسبه نرخ فرونشست و مطالعات مرتبط در چهار دشت بحرانی استان شده؛ چرا که در صورت عدم پایش پیوسته، برآورد مواجهه با این مخاطرات با اشکال جدی روبه‌رو خواهد شد.
 
طاهری با بیان این‌که این اداره‌کل آمادگی دارد این مطالعات را در صورت تامین اعتبار لازم به سرانجام برساند، تصریح کرد: مخاطرات حاصل از فرونشست روزبه‌روز اثر خود را در دشت‌های خراسان رضوی نمایان‌تر می‌کند که یک بررسی دقیق و علمی می‌تواند راهکارهای لازم را برای شناسایی این مخاطرات و محدوده‌های خطر مشخص کنند.
 
وی تاکید کرد: پدیده فرونشست در سایر دشت‌های خراسان‌رضوی نیز قابل مشاهده است که باید به صورت جدی مورد توجه، مطالعه و اتخاذ تصمیم‌های علمی قرار گیرد.
 
این کارشناس خاطرنشان کرد: برای مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی نباید به نگرانی‌ها دامن زد بلکه با افزایش آگاهی‌ها در ارگان جامعه و مطالعات تصمیمات کارشناسی اتخاذ و بحران‌ها را مدیریت کرد.
پیام ها:

loader
لینک های تصویری