معاون وزیر صمت مطرح کرد: طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خراسان جنوبی طرح موفقی بود

1402/06/12 تعداد بازدید: 42030
print
معاون وزیر صمت مطرح کرد: طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خراسان جنوبی طرح موفقی بود

به گزارش روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان در مراسم آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان صمت استان خراسان جنوبی درباره حضور سازمان متبوع خود در استان معدن خیز خراسان جنوبی گفت: این سازمان طی دو سال گذشته و از مهر ماه سال 1400 فعالیت مطالعاتی اکتشافی و زمین شناسی را در این استان آغاز کرد.

 دکتر علیرضا شهیدی افزود: این موضوع به پیشینه مطالعاتی که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در استان خراسان جنوبی انجام داده بود، بازمی‌گشت و من نیز  از سال 74 در این استان به عنوان کارشناس تولید نقشه‌های پایه زمین‌شناسی فعالیت می‌کردم.

معاون وزیر صمت، تصریح کرد: بر اساس اطلاعات موجود در استان و اطلاعاتی که بعدها تکمیل‌تر شد در سال 94 و 95 بخش  قابل توجهی از استان تحت مطالعات ژئوفیزیک هوابرد قرار گرفت تا اکتشاف ذخایر پنهان در استان انجام شود و همچنین در گذشته نقشه‌های یک‌دویست و پنجاه‌هزارم زمین‌شناسی و نقشه‌های یکصدهزارم ژئوشیمی استان تهیه شده بود که از تلفیق همه این اطلاعات استفاده کردیم و اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در دولت سیزدهم برای استان خراسان جنوبی را انتخاب کردیم.

شهیدی با بیان این‌که این امر برای اینجانب و همکارانم باعث افتخار است، گفت: افتخار می‌کنیم که از مهر ۱۴۰۰ به مدت ۶ ماه در خدمت این استان بودیم و برداشت‌های میدانی انجام شد و در مساحت حدود 15000 کیلومتر مربع 20 سلول یک 50 هزارم انتخاب شد و در هر کدام از این سلول‌ها سه لایه اطلاعاتی زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی را تهیه کردیم.

معاون وزیر صمت با بیان این‌که برای این طرح بالغ بر 150 الی 200 نفر از کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از  15 مرکز استانی در سراسر کشور در خراسان جنوبی حضور داشتند، گفت: برای اولین بار تولید و تهیه اطلاعات پایه در طول زمانی بسیار کوتاه انجام شد زیرا در گذشته انجام این مطالعات در بازه زمانی 3 الی 4 ساله انجام می‌شد.

وی ادامه داد: با سیاست‌گذاری‎‌های  جدید توانستیم تولید اطلاعات پایه را طی یک زمان یک ساله انجام دهیم که البته همزمان با انجام مطالعات میدانی توسط کارشناسان، تفاهم‌نامه‌هایی هم با دانشگاه صنعتی بیرجند و دانشگاه بیرجند انجام دادیم تا با برگزاری دوره‌های آموزشی به یک ادبیات یکپارچه برسیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که آموزش را به عنوان یکی از ارکان طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خراسان جنوبی در نظر گرفتیم، خاطرنشان کرد: این آموزش برای کارشناسان سازمان و اعضای سازمان نظام مهندسی معدن و همه شرکت‌کنندگان در این طرح انجام شد.

معاون وزیر صمت، درباره نتیجه فعالیت‌های سازمان متبوع خود در طرح تحول در خراسان جنوبی گفت: حدود ۱۱۷ محدوده معدنی را شناسایی کردیم که بر همین اساس ۱۷ محدوده امیدبخش جدید طلا، ۶۰ محدوده مس،  ۲۵ محدوده نیکل برای اولین بار در شرق ایران، ۹ محدوده منیزیت و ۶ محدوده سرب روی را معرفی کردیم.

وی افزود: همیشه فکر می‌کردیم که دیگر اکتشاف در سطح امکان‌پذیر نیست ولی طرح تحول نشان‌ داد که اینطور نیست، زیرا امکانات ما بیشتر شده  و فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید را در اختیار داریم و همچنان می‌توانیم مواد معدنی جدیدی را اکتشاف کنیم.

شهیدی تصریح کرد:  مطالعات زمین‌شناسی در ۲۰ سلول که هر سلول دارای سه لایه بود، انجام شد و می‌توان گفت بالغ بر هزار الی هزار و  ۵۰۰ نمونه برداشت شد و در هر نمونه هم ۵۷ عنصر معدنی  توسط دستگاه‌های آزمایشگاهی پیشرفته ICP Ms آنالیز شد و از روش خاص دیگر نیز برای شناسایی عنصر طلا نیز استفاده کردیم.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم یک بانک اطلاعاتی از مواد معدنی موجود در کشور را داشته باشیم، گفت: طرح تحولدر استان خراسان جنوبی طرح موفقی بود و هفته گذشته  اختتامیه آن با حضور مقام عالی وزارت صمت در سازمان زمین‌شناسی انجام شد و مدارک و یافته‌های این طرح را در اختیار معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان ایمیدرو قرار دادیم تا بر اساس سیاستگذاری‌های آتی ایمیدرو یا بخش خصوصی ادامه کار فعالیت‌های زمین‌شناسی را در قالب اکتشافات عمومی و تفصیلی انجام دهند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که امیدواریم بخشی از این ۱۱۷ محدوده تبدیل به معدن شود، خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید کار شناسایی و پی‌جویی بسیار سخت و پیچیده‌ است و اصولاً در همه جای دنیا حاکمیت این مسئولیت را به عهده دارد زیرا اکتشاف یک امر حاکمیت است.

شهیدی ادامه داد: ریسک اکتشاف در این مرحله بسیار بالا است و بخش خصوصی کمتر تمایل به ورود به این عرصه دارد ولی بعد از این مرحله بخش خصوصی رغبت و تمایل بیشتری دارد زیرا ریسک اکتشاف کاهش پیدا می‌کند و بازه زمانی که می‌تواند برآورد اقتصادی برای بخش خصوصی داشته باشد را ایجاد می‌کند.

 

وی با بیان اینکه ما در طرح تحول چند هدف را دنبال کردیم، افزود: در این طرح زمان اکتشاف به شدت کاهش یافت، زیرا زمان اکتشاف بسیار طولانی است و در گذشته فاصله تبدیل کانسار به معدن بین ۱۰ الی ۱۵ سال طول می‌کشید که این امر به هیچ عنوان اقتصادی نیست، زیرا در همه جای دنیا مواد معدنی زمان مصرف دارند و ما اگر نتوانیم گام به گام همانند کشورهای پیشرو در بخش معدن اکتشاف تکمیلی و تخصصی را انجام دهیم مواد معدنی اکتشاف شده در کشورمان دیگر ارزش گذشته را ندارند.

شهیدی با بیان این‌که کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا و ژاپن و کره اعلام کرده‌اند که از سال ۲۰۳۵ کمتر مایل به استفاده از سوخت‌های فسیلی هستند و تمایل به استفاده از باتری‌های خشک و باتری‌های لیتیومی و انرژی‌های خورشیدی دارند، افزود: ما نیز از هم اکنون باید به فکر استفاده از همین نوع انرژی‌ها باشیم و باید به فکر اکتشاف لیتیوم و آلومینیوم که عنصر اصلی این مواد هستند، باشیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تصریح کرد: ما سعی بر این داریم که بانک اطلاعات خود را کامل و کامل‌تر کنیم تا بتوانیم به عرصه‌های جدید و فناوری پیشرو وارد شویم و فاصله زمانی که در این عرصه برای کشور به وجود آمده را جبران کنیم.

وی با بیان این‌که یکی دیگر از اهداف‌ ما در طرح تحول تغییر مقیاس بود، افزود: در این طرح دقت مطالعات ۴ برابر افزایش یافت، ریسک اکتشاف کم شد و در نتیجه تمایل بخش خصوصی برای اکتشاف بیشتر شد و علت اینکه خراسان جنوبی برای این طرح برای نخستین بار انتخاب شد این بود که این استان بسیار معدنی است و پتانسیل بسیار بالایی به لحاظ معدنی دارد.

شهیدی با اشاره به این‌که خراسان جنوبی جزو معدود استان‌هایی است که هم عناصر فلزی و هم عناصر غیرفلزی در آن وجود دارد، خاطرنشان کرد: مس، طلا و عناصر استراتژیک در این استان وجود دارد و علاوه بر آن سنگ‌های ساختمانی، گوهرسنگ‌ها، سنگ‌های نیمه‌قیمتی و زغال سنگ در این استان وجود دارد.

شهیدی‌ تاکید کرد: بایستی در معادنی نیز که در حال حاضر در حال بهره‌برداری است از تکنولوژی‌های نوین استفاده کنیم و برای مثال به دنبال عناصر استراتژیک همراه با مس در معادن باشیم و یا ژرمانیوم که در زغال‌سنگ وجود دارد را شناسایی کنیم.

معاون وزیر صمت ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب مبنی بر اینکه ایران یک درصد جمعیت دنیا و یک درصد خاک دنیا را در اختیار دارد، گفت: طبق فرمایشات ایشان حدود ۷ درصد از مواد معدنی دنیا در کشور ما است که این یک پتانسیل بسیار بالایی است.

وی تصریح کرد: اگر در بخش اکتشافات کشور اتفاقاتی بیفتد، گنج بسیار فراوانی از مواد معدنی که تاکنون شناخته نشده را خواهیم داشت و بایستی به دنبال این باشیم که شناسایی کاملی در کشور داشته باشیم و امیدواریم در سه سال آینده ۲۶۰ هزار کیلومتر مربع از کشور را که دارای پتانسیل معدنی فلزی است را اکتشاف کنیم و به دنبال آن عناصر استراتژیک را هم اکتشاف کنیم.

شهیدی افزود: امیداریم با کارهای اکتشافی بیشتر در آینده شاهد رونق بخش معدن که در کنار صنعت و تجارت -که قدری مظلوم واقع شده- باشیم زیرا بخش معدن در زمینه توسعه پایدار حرف اول را می‌زند و نقش موثری در تولید ثروت کشور دارد.

وی در ادامه ضمن تقدیر از خدمات ۹ ماهه دکتر حسن‌نژاد سرپرست سابق اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، بیان کرد: با توجه به بخش‌نامه ارسالی از سوی وزیر صمت در خصوص تشکیل شورای‌های هم خانواده صمت جا دارد که این شوراها به صورت جدی‌تر تشکیل شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن اشاره به کارنامه درخشان سرپرست جدید اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: دکتر احمد آریافر فردی دانشمند و از اهالی دانشگاه و دارای چهره ملی، علمی و نخبه و خوش‌فکر است و در سال ۹۸ به عنوان جوانترین فرد و استاد تمام (پروفسور) در رشته دکترای معدن به فعالیت مشغول بودند.

 

شهیدی خاطرنشان کرد: ما در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور هم به صورت تمام قد در کنار ایشان هستیم تا اکتشافات خودمان را در خراسان جنوبی کامل و مردم این استان را از این ظرفیت بهره‌مند سازیم و امیدواریم ایشان رابط خوبی بین صنعت و معدن باشد و نتیجه آن به تجارت وارد شود و چرخه صنعت، معدن و تجارت کاملتر شود.

شایان ذکر است، در پایان این مراسم با حکم دکتر عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و  با حضور دکتر علیرضا شهیدی معاون ایشان و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از خدمات حامد حسن‌نژاد طی ۹ ماه خدمت به عنوان سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی تقدیر و دکتر احمد آریافر به عنوان سرپرست منصوب شد.

در حکم انتصاب آریافر آمده است: نظر به شایستگی، تعهد و تجارب ارزنده جنابعالی، به موجب این حکم به سمت سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی منصوب می‌شوید. انتظار می رود با همکاری همه بخش‌های مرتبط در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر سازمان‌های حاکمیتی در خدمت به مردم و کسب و کارها کوشا باشید.

 

گفتنی است؛ احمد آریافر دارای دکترای تخصصی اکتشاف معدن بوده و عضویت در هیأت علمی دانشگاه بیرجند و هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی و عضویت در سازمان نظام مهندسی معدن ایران از جمله سوابق وی است.

پیام ها:

loader
لینک های تصویری