خورشید مشرق، در لابه لای اسناد

1398/02/16 تعداد بازدید: 1103
print
خورشید مشرق، در لابه لای اسناد

پروژه زمین‌شناسی – اکتشافی شرق ایران  (ناحیه شماره 2)

 
توسط: جعفر طاهری
این ناحیه حدود 70000 کیلومتر مربع را در برمی‌گیرد که از غرب به شرق از شمال جازموریان تا محوز زاهدان – بم در شمال در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان قرار می‌گیرد.
در چارچوب این پروژه از سال 1976 شروع و تا اواسط سال 1978 ادامه یافت تمامی عملیات صحرائی و بخش اعظم بررسی‌های آزمایشگاهی محقق شده است. در نیمه دوم سال 1978 و درست قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مجموعه طرف خارجی ایران را ترک کردند با این همه طرف خارجی تلاش نمود تا پروژه ادامه یابد و در این راستا کارشناسی از جمهوری چک و نیز کشور ایران استخدام نمود که با نتیجه مطلوب همراه نبود. بعدها سازمان زمین‌شناسی تصمیم گرفت بخش‌های ناتمام را با اتکا به بودجه داخلی و نیز کارشناسان بومی به اتمام برساند و خوشبختانه در سال 1983 این کار بر اساس طرح اولیه به اتمام رسید.
در قالب این پروژه نقشه‌های پایه شبکه زهکشی منطقه، نقشه نمونه‌برداری ژئوشیمی، نمونه‌های سنگی، کانی سنگین، معادن فعال و غیرفعال و اندیس‌های معدنی روی نقشه‌های پایه نشان داده شد.
نقشه رادیومتریک، اکتشاف چکشی در مقیاس 1:100000 تهیه و افزون بر آن بالغ بر 1488 نمونه کانی ‌سنگین برداشت و در دو بخش ریزدانه و درشت دانه مورد مطالعه قرار گرفته است. نقشه زیر محدوده مطالعاتی شماره 2 را نشان می‌دهد. نقشه زیر محدوده‌ی مورد پوشش در این ناحیه را نشان می‌دهد:
 
پیام ها:

loader
لینک های تصویری