خورشید مشرق، دوازدهمین همایش انجمن دیرینه شناسی ایران

1398/02/16 تعداد بازدید: 1749
print
خورشید مشرق، دوازدهمین همایش انجمن دیرینه شناسی ایران

توسط: مرتضی طاهرپور

 

دوازدهمین همایش انجمن دیرینه شناسی ایران، روز پنج‌شنبه 16 اسفند ماه 1397 با حضور فرهیختگان، اساتید و دانشجویان گرایش چینه نگاری و دیرینه شناسی ایران، به همت دانشگاه فردوسی مشهد و به میزبانی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق – مشهد مقدّس برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این همایش، ابتدا دکتر علیرضا عاشوری، رئیس انجمن دیرینه شناسی ایران ضمن تقدیر از میزبانی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق، گزارشی از روند برگزاری همایش را مطرح و به ارائه آمار مقاله‌های واصله به دبیرخانه همایش پرداخت. وی هم‌چنین با اشاره به برگزاری جلسه مجمع عمومی عادی و فوقالعاده انجمن در حاشیه برگزاری این همایش، ضرورت برگزاری انتخابات هیأت مدیره چهارم انجمن را مورد تأکید قرار داد. دکتر عباس قادری دبیر علمی همایش نیز گفت: "از 56 مقاله پذیرفته شده 29 مقاله به صورت سخنرانی و 27 مقاله به صورت پوستر در این همایش ارائه خواهند شد.

همچنین در مراسم افتتاحیه این همایش دکتر جعفر طاهری، مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق با اظهار خشنودی از برگزاری این همایش در این اداره کل، افتتاح پارک موزه علوم زمین در ۱۵ اسفند سال ۹۷ را برای مستندسازی داده‌های علمی، به ویژه در گرایش چینه نگاری و دیرینه شناسی بسیار با اهمیت دانست و از دانشگاهیان و جامعه علمی کشور خواست در تکمیل این مجموعه مستندات با این اداره کل همراهی و مساعدت نمایند.
هم‌چنین در افتتاحیه این همایش علمی دکتر علیرضا شهیدی، سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز به ارائه سخنرانی پرداخت و خواستار هم‌افزایی گرایش‌های مختلف زمین شناسی در برپایی همایش‌های سالانه جهت استفاده از یافته‌های علمی مرتبط گردید. لازم به ذکر است مهندس فرخ قائمی، معاونت زمین شناسی این اداره کل، عهده‌دار سمت دبیر اجرایی این همایش بود و  کلیه امور برگزاری این همایش را بر عهده داشت.
پس از پایان مراسم افتتاحیه، ارائه مقاله‌ها در سالن‌های مختلف تا ساعت ۱۷:۳۰ ادامه یافت و در پایان، همایش با برگزاری جلسه مجمع عمومی انجمن خاتمه یافت.
از برنامه‌های ویژه این مراسم، بازدید جمعی از پارک موزه علوم زمین بود که مجموعه بی‌نظیری از هزاران نمونه از فسیل‌های بی‌مهرگان و مهره‌داران، سنگ‌ها و کانی‌های مختلف و وسایل و تجهیزات زمین‌شناسی را در خود جای داده است که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.
 

معرفی جلبک‌های آهکی سازند تیرگان در بخش شرقی تاقدیس گلیان (جنوب غرب شیروان)
زینت حسن زاده کریم آباد، مرتضی طاهرپور خلیل آباد، محمودرضا مجیدی فرد، جعفر طاهری
به منظور انجام مطالعات زیست چینه‌نگاری بر روی سازند تیرگان، برشی از این سازند در بخش شرقی تاقدیس گلیان واقع در مرکز حوضه رسوبی کپه‌داغ انتخاب و تعداد 145 نمونه سنگی از آن برداشت گردید. ضخامت سازند تیرگان در برش مورد مطالعه، 5/149 متر و شامل سنگ ‌آهک‌های متوسط تا بسیار ضخیم لایه حاوی روزن‌بران کف‌زی و جلبک‌های آهکی با میان لایه‌هایی از شیل است. مرز زیرین سازند تیرگان در برش چینه شناسی گلیان با سازند شوریجه به‌طور تدریجی و پیوسته و مرز بالایی آن با سازند سرچشمه به‌طور هم شیب و پیوسته می‌باشد. مطالعه جلبک‌های آهکی به دست آمده از سازند تیرگان در این برش چینه‌شناسی منجر به شناسایی 25 جنس و 19 گونه از این گروه فسیلی گردید. بر این اساس، سن سازند تیرگان در برش چینه شناسی گلیان بارمین پسین- آپتین پیشین تعیین و پیشنهاد می‌گردد که منطبق بر سن ارائه شده توسط جنس و گونه‌های روزن‌بران کف‌زی شناسایی شده در این سازند (همچون Dictyoconus pachymarginalis; Praeorbitolina cormyi; Nezzazata isabellae; Balkhania balkhanica ) می‌باشد.
کلید واژه‌ها: سازند تیرگان، گلیان، جلبک‌های آهکی، حوضه رسوبی کپه‌داغ.
پیام ها:

loader
لینک های تصویری