خورشید مشرق 20، زمین شناسی و معدن در اخبار جهانی

1398/04/12 تعداد بازدید: 1217
print
خورشید مشرق 20، زمین شناسی و معدن در اخبار جهانی

گردآوری: مهدی آزادی


کشف ذخیره 5 میلیون تنی لیتیم در جنوب غرب چین
به گزارش موسسه ژئوشیمی دانشگاه علوم چین، ذخیره ای 5 میلیون تنی از عنصر لیتیم در جنوب غرب چین کشف شده است که این کشور را از وارادات لیتیم بی نیاز می سازد. به گفته ون هانژی، یکی از محققین این پروژه اکتشافی، "قریب به 80 درصد از لیتیم مصرفی در چین در بین سالهای 2011 تا 2015 از سایر کشورها تامین می شد که همین امر ما را به کشف ذخایر بومی و کاهش واردات لیتیم واداشت". لازم به ذکر است، کفه نمکی اویونی (Uyuni) در کشور بولیوی با ذخیره ای بالغ بر 21 میلیون تن، بزرگترین ذخیره لیتیم جهان است. عنصر لیتیم در ساخت باتری های خورشیدی به کار رفته در وسایل برقی (مانند خودروهای برقی و تلفن های همراه) کاربرد فراوانی دارد.
 
استحصال منیزیم از فاضلاب شورابه های معادن نمک دریا
شرکت استرالیایی EcoMag در تلاش است از فاضلاب باقی مانده از شورابه های تولید نمک خوراکی، کربنات آبدار منیزیم (HMC) استحصال کند. به گزارش Mining.com، این پروژه بر روی یکی از معادن نمک دریا متعلق به ریوتینتو در حال آزمایش است. بالاترین درصد خلوص منیزیم بدست آمده از سنگ معدن این عنصر در 85 تا 95 درصد است، این در حالی که در روش جدید، امکان استحصال منیزیم با درجه خلوص 99 درصد به سادگی وجود دارد. این طرح با سرمایه‌گذاری 130 میلیون دلاری در غرب استرالیا آغاز شده است و انتظار می رود سالانه 800 هزار تن کربنات آبدار منیزیم HMC تولید کند. منیزیم (پس از سدیم و کلر) فراوان ترین عنصر حل شده در آب دریا است که در متالورژی به عنوان دیرگداز و عامل قلیایی رسوب دهنده فلزاتی همچون کبالت، نیکل و مس از محلولهای اسیدی، در کشاورزی به عنوان کود شیمیایی، در داروسازی برای تهیه قرص های مولتی ویتامین و مسکّن ها، و در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده استفاده می شود.
 
قارچ، کلیدی بر اکتشاف طلا
دانشمندان آژانش ملی علوم استرالیا (CSIRO) در یک پروژه تحقیقاتی نشان دادند که نوعی قارچ به نام Fusarium Oxsporum می تواند به عنوان کلیدی برای اکتشاف طلا بکار رود. این قارچ الیافی شکل می تواند به ذرات ریز طلا چسبیده، آن‌ها را اکسیده نموده و در الیاف خود حل کند. به گفته سینگ بوهو، مدیر این پروژه تحقیقاتی، "این چرخه می تواند توضیح دهنده فرایندهای حمل و نقل طلا و برخی از فلزات در سطح کره زمین باشد. هرچند قارچ‌ها نقش بسزایی در حمل و نقل آلومنیم، آهن، منگنز و کلسیم دارند، ولی طلا واکنش‌پذیری شیمیایی ندارد که این کشف هم غیرعادی و هم تعجب‌آور است". محققان CSIRO بر این باورند که این قارچ می تواند به عنوان یک ابزار زیست-پالایی در بازیافت طلا از باطله¬های معدنی نیز بکار رود.
 
تصویری از ذرات طلا که به قارچ Fusarium oxsporum چسبیده اند. منبع تصویر: CSIRO
 
کشف یکی از بزرگترین الماس‌های تاریخ
یکی از بزرگترین الماسهای تاریخ جهان در بوتسوانا کشف شد. به گزارش گلوبال ماینینگ این الماس که 1758 قیراط (352 گرم) وزن دارد، بزرگترین الماس کشف شده در معدن الماس کارووی در بوتسوانا است. این الماس نیمه قیمتی و عمدتا به رنگ تیره بوده ولی دارای بخشهای سفید رنگ با کیفیت نیز است. از سال 2015 تاکنون 12 قطعه الماس بالای 300 قیراط در این معدن کشف شده است که دو قطعه آن بالای 1000 قیراط وزن دارند. نیمی از این 12 قطعه الماس کیفیت جواهری داشته که 158 میلیون دلار برای معدن سودآوری داشته است.
 
افزایش مصرف قلع تا سال 2030
به گزارش انجمن بین المللی قلع (ITA)، در پی افزایش تولید باتری‌های لیتیم یونی که در خودروهای برقی به کار می روند، تقاضا برای فلز قلع نیز رو به افزایش است. پیش بینی می شود تا سال 2030، مصرف این باتری‌ها به 60.000 تن در سال برسد. ITA تخمینی از میزان تقاضای قلع در سال 2030 ارائه نکرده است اما، میزان مصرف سالانه این فلز در حال حاضر حدود 360.000 تن است. پیش بینی ها نشان از مصرف فزاینده فلز نیکلِ بکار رفته در باتری‌های لیتیم یونی نیز دارد.
 
رکود اکتشاف در برزیل
به گزارش Mining.com، سرمایه گذاری داخلی و خارجی جهت اکتشاف ذخایر معدنی در برزیل به پایین ترین سطح خود در 12 سال گذشته رسیده است. چالش‌های اجتماعی سال‌های گذشته در برزیل موجب بی رغبتی سرمایه گذاران داخلی و خارجی برزیل در عرصه اکتشاف شده است. سرمایه گذاری اکتشافی در سال 2018 در این کشور حدوداً 383 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال 2017 بیش از 67 درصد کاهش داشته است. بالاترین میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی جهت اکتشاف ذخایر معدنی مربوط به سال 2012 است که قریب به 2/1 میلیارد دلار بود. مکزیک بزرگ‌ترین تولید نقره جهان است.
 

هجرت زود هنگام جرمی ریچاردز
جرمی ریچاردز زمین شناس اقتصادی نام آور جهان در روز جمعه 17 خرداد 1398 در سن 58 سالگی درگذشت. خدمات ارزنده این مغز متفکر در درک نحوه تشکیل کانسارهای پورفیری بر روی کمربند کوهزایی تتیس (ترکیه، ایران، پاکستان، تبت) بر زمین شناسان ایرانی پوشیده نیست. ریچاردز از دهه هشتاد شمسی تا اواخر عمر، بارها به ایران سفر کرد و مقالات متعددی درباره این کمربند و کانسارهای پورفیری و اپیترمال ایران مانند شادان، خوپیک، ماهرآباد و... منتشر نمود. وی سال 1960 در لندن متولد شد و از سال 1992 تا 2019 یکی از تاثیرگذارترین چهره های علمی در زمین شناسی اقتصادی جهان محسوب می شد. مرگ ناگهانی و زود هنگام او برای جامعه اندیشمندان علوم‌زمین بسیار شوک‌آور و ناراحت کننده بود. زندگی نامه این دانشمند فقید در صفحه 16 آمده است.
 
پیام ها:

loader
لینک های تصویری