خورشید مشرق 21، فراتر از خبرهای پایگاه اطلاع رسانی

1398/07/15 تعداد بازدید: 1043
print
خورشید مشرق 21، فراتر از خبرهای پایگاه اطلاع رسانی

انتصاب رئیس اداره اکتشافات غیرفلزی
در پایان سال 1397 مهندس استشاره رئیس وقت اداره اکتشافات غیرفلزی به افتخار بازنشستگی نائل شد، به دلیل اهمیت کانی‌های غیرفلزی و صنایع معدنی، در گسترش سطحی استان و تنوع 40 نوع کانی و فرآوری و کاربرد متنوع در صنعت، بنا به پیشنهاد مهندس نادری (معاون اکتشاف) و موافقت مدیرکل، مهندس صفری از کارشناسان باتجربه معاونت اکتشاف به عنوان سرپرست اداره اکتشافات غیرفلزی از طرف مدیرکل محترم منصوب و مشغول به کار گردید. برای این همکار سخت‌کوش آرزوی موفقیت داریم.
 
گامی دیگر در به ثمر نشستن فعالیت‌های اکتشافی اداره کل منطقه شمال شرق
در راستای وظایف محوله به سازمان زمین‌شناسی کشور، این اداره کل پس از چندین سال عملیات اکتشاف در منطقه بردسکن، محدوده‌های پلی‌متال را طی مراحل اداری و انجام تشریفات مزایده، به بخش خصوصی واگذار نمود تا همچون دیگر محدوده‌های واگذار شده گامی در جهت اعتلای بخش معدنی استان و رشد و اعتلای اقتصادی استان باشد.
خبرها از شورای ارزیابی انتشارات سازمان
در تابستان 1398 پروژه‌ها و نقشه‌هایی به سرانجام رسید و به شورای ارزیابی ارسال گردید:
1. پروژه "زمین‌شناسی و اکتشاف افق‌های مس رسوبی در نهشته‌های نئوژن ناحیه چلپو کاشمر" 
2. پروژه "زمین‌شناسی، ژنز، کاربرد صنعتی و شناسنامه معادن سیلیس استان" 
3. نقشه و گزارش پتانسیل ژئوسایت‌های استان خراسان ‌رضوی پس از اعمال نظرات داوران
4. نقشه‌های زمین‌شناسی 1:25000 چاه‌گز، خارتیدو، سوسناریک، مج به همراه نقشه زمین‌شناسی 1:100000 توتلی- غلامان و نقشه زمین‌شناسی 1:250000 غلامان

رویکردها و برنامه عملیاتی اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق (مشهد) در سال 1398 تدوین شد
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی، دکتر طاهری مدیرکل منطقه شمال شرق با اعلام تدوین کتابچه رویکردها و برنامه عملیاتی اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق در سال 1398 اظهار داشت:
سال 1397 برای این اداره کل از ابعاد گوناگونی شایان توجه و اهمیت بود تعدادی از پروژه‌ها به بهره‌برداری و خروجی مطلوب رسید و در مواردی برداشت پروژه‌های جدیدی آغاز شد. در محوری دیگر توسعه کیفی منجر به گشوده شدن افق‌های جدیدی فراروی این اداره کل گردید که می‌توان به برگزاری پیش رویدادهای استارتاپی و بزرگ‌ترین و نخستین رویداد استارتاپی در حوزه علوم زمین اشاره کرد. از سوی دیگر بهره‌برداری از پروژه پارک موزه علوم زمین، رخداد مبارکی بود که افق جدیدی از موفقیت و توسعه را فراروی مرکز مشهد باز نمود، این پروژه که در نوع خود در منطقه کم نظیر و شاید هم بی‌نظیر باشد کشور ما را در زمره مدعیان گردآوری سامانه‌های بزرگ مستندات علوم زمین قرار داد و زمینه‌ای برای توفیقات بیشتر فراهم آورد. اتخاذ رویکردهای جدید در امر اکتشاف و کار جدی روی ساماندهی داده‌ها و توسعه بانک‌های اطلاعاتی همراه با نوآوری در روش برداشت‌های زمین‌شناسی در کنار توجه به امر مخاطرات زمین‌شناختی شاکله تکاپو و فعالیت این اداره کل را در سال 1397 شکل داد.
با توجه به موارد پیش گفته و در تداوم برنامه‌های رو به رشد فنی و اجرایی مرکز، رئوس محورهای فعالیت این اداره کل در سال 1398 و همچنین به اختصار برنامه توسعه پیش‌رو، ارائه ‌شد که زمان تدوین این برنامه خوشبختانه با تثبیت مدیریت کلان سازمان مواجه هستیم و این امید دور از انتظار نیست که با هم‌افزایی سازمانی، برنامه‌ریزی دقیق و در نظر گرفتن افق‌های مشخص، سازمان بتواند به پشتوانه نیروهای فنی با توجه به نیاز کشور در این برهه حساس، شاهد اقدامات درخور توجهی باشد، انشاا...
در این برنامه تلاش شده است تصویر روشنی از فعالیت‌های پیش‌رو در سال 1398 ترسیم شود تا با حمایت دست‌اندرکاران، زمینه تحقق آن‌ها فراهم آید. شایان ذکر است با رویکرد مدیرکل محترم طرح و برنامه این برنامه به صورت موافقت‌نامه‌ داخلی به امضاء مبادی مرتبط رسیده و جهت اجرا ابلاغ می‌شود

کارآموزان با معرفی دانشگاه‌های منطقه‌ای شمال شرق در تابستان 98 پذیرش شدند
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق دکتر رکنی معاون اجرایی این اداره کل از پذیرش 6 کارآموز و کارپذیر در تابستان 98 در این اداره کل خبر داد. وی اظهار داشت با توجه به تجربه موفق این اداره کل در زمینه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی و نشست‌‌های تخصصی، دانشگاه‌های منطقه‌ای شمال شرق همه ساله با معرفی تعدادی از دانشجویان متقاضی گذراندن دوره‌های کارآموزی مخصوصاً برای دانشجویان رشته اکتشاف معدن می‌باشند که با توجه به ظرفیت پذیرش معاونت‌های فنی و بر اساس نیاز و علاقمندی متقاضی دوره کارآموزی عملیاتی می‌شود.
رکنی بیان داشت کارآموز، کارپذیر و کارورز اصطلاحات متفاوتی می‌باشند که حسب مورد برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های دانشگاهی در نظر گرفته می‌شود و همگی هدف واحدی را دنبال می‌کنند و آن کسب مهارت و تجربه و به مرحله عمل رساندن اندوخته‌های نظری کلاس‌های آکادمیک می‌باشد که بر اساس آیین‌نامه تدوین شده سال 1395 که به تصویب شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی این اداره کل رسیده، پذیرش شده و در پایان دوره‌ها تأییدیه‌های لازم تهیه و در اختیار دانشگاه یا فرد متقاضی قرار می‌گیرد.
وی همچنین از کاهش پذیرش کارآموز در تابستان سال 98 به دلیل محدودیت‌های اعتباری و مشکلات زیرساختی خبر داد و اظهار امیدواری کرد با رفع محدودیت‌های به وجود آمده و واگذاری اختیارات بیشتر به مدیریت‌های منطقه‌ای سازمان روند پذیرش کارآموز، کارپذیر و کارورز در این اداره کل مجدداً رونق بیشتری بگیرد.

پروژه رقومی‌سازی و یکپارچه سازی نقشه‌های ژئوشیمی محور بردسکن- تربت حیدریه
بخش مهمی از فعالیت‌های بخش ژئوماتیکس در سال 1397 در ارتباط با رقومی‌سازی نقشه‌های ژئوشیمی محور بردسکن- تربت‌حیدریه و یکپارچه‌سازی این داده‌ها بوده است مرحله اول انجام این پروژه در سه ماهه اول 1398، با همت کارشناسان اداره ژئوماتیکس به پایان رسید در این مرحله، رقومی‌سازی آنومالی‌های مربوط به 30 عنصر هدف، برای 14 ورقه زمین‌شناسی و در مجموع رقومی‌سازی 423 برگه انجام شد. در مرحله دوم که درسال 1398 به سرانجام خواهد رسید یکپارچه ‌سازی داده‌های رقومی برای 30 عنصر فوق، بر طبق استانداردهای تعیین شده، مورد نظر خواهد بود. هدف از انجام این پروژه شناسایی مناطق دارای آنومالی برای عناصر یاد شده به خصوص عناصر گران‌بها در محور بردسکن- تربت حیدریه می‌باشد.

حفاری‌های اکتشافی توسط پیمانکاران طرف قرارداد روی محدوده‌های در اختیار اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق (مشهد) در سال 1398
به همت سازمان مرکزی و اداره کل زمین‌شناسی مشهد، حفاری‌های اکتشافی در سه محدوده در شهرستان‌های خواف، کاشمر و جغتای در حال انجام است. لازم به ذکر است که کل حفاری پیش‌بینی شده 5500 متر می‌باشد که تا پایان تابستان 98، 2000 متر آن به انجام رسیده است و سه دستگاه حفاری در حال فعالیت می‌باشند. امید است تا پایان عملیات حفاری و تحلیل و نمونه‌برداری مغزه‌ها شناسایی منابع مناسبی از طلا، مس و نقره در سه محدوده اکتشافی ده خطیب، چشمه نقره و کلاته سلیمان انجام گیرد.

دوره آموزشی سامانه اطلاعات مکانی تحت وب در پایگاه داده‌های علوم زمین برگزار گردید
دوره آموزشی سامانه اطلاعات مکانی تحت وب یا web GIS در محل پایگاه داده‌های علوم زمین کشور برگزار گردید و گروهی از همکاران اداره ژئوماتیکس مرکز مشهد به همراه کارشناسانی از مراکز شیراز، اهواز، ارومیه، گیلان، سمنان و کرمان در این دوره شرکت نمودند و ضمن آشنایی با عملکرد پایگاه داده‌های علوم زمین، با چگونگی آماده‌سازی و بارگزاری داده‌ها در سامانه اطلاعات مکانی تحت وب آشنا شدند. لازم به ذکر است این سامانه دسترسی به اطلاعات مکانی را مبتنی بر وب با الویت Web Mapping  فراهم می‌کند.

تهیه و پیش پردازش داده‌های ماهواره‌ای سنتینل 2 به همت کارشناسان اداره ژئوماتیکس انجام گردید
طراحی و پرتاب ماهواره‌های سنتینل2 (A & B)، بخشی از برنامه آژانس فضایی اروپا برای جمع آوری اطلاعات منابع زمینی بوده است. توان تفکیک مکانی داده‌های برداشت شده بین 10 تا 60 متر در 13 باند و در محدوده طیفی مرئی، مادون قرمز نزدیک و مادون قرمزموج کوتاه می‌باشد. با توجه به ویژگی‌های شاخص این داده‌ها، تهیه و پیش پردازش آنها برای سه استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی در دستور کار قرار گرفت. در این فرآیند، پوشش سراسری از داده‌های سنتینل2 خراسان رضوی به تعداد23 سین، خراسان شمالی 8 سین و خراسان جنوبی  به تعداد20 سین از سایت earth explorer دانلود، براساس تفکیک مکانی باندها بصورت دسته باندهای: 10 متری، 20 متری و 60 متری چیدمان (stacking) و  پردازش‌های اولیه، به منظور انجام مراحل بعدی کار بر روی داده‌ها انجام گردید.

با تحقق اهداف فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در استان خراسان شمالی، تولید اطلاعات پایه‌ی پتانسیل‌های معدنی و زمین‌شناسی در آن استان به نحو چشمگیری ارتقا یافت
دکتر طاهری، مدیر کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق با اعلام این خبر افزود: "در راستای توسعه فعالیت‌های اکتشافی و بررسی‌های زمین‌شناسی در استان خراسان شمالی و با هدف شناخت دقیق‌تر ظرفیت‌ها و نیز تکمیل اطلاعات پایه مورد نیاز توسعه استان، از سال 1395؛ فعالیت‌های گسترده‌ای از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در این استان شروع و ادامه دارد که با هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول در سطح استان و در مقیاس ملی، نتایج ارزشمندی به دست آمده است."
به گفته دکتر طاهری، مهم‌ترین رویکردهای این پروژه‌ها عبارت بوده است از:
- تکمیل اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی
- شناخت مخاطرات زمین‌شناختی و تهیه نقشه‌های دقیق بر پایه اطلاعات رقومی و برداشت‌های صحرایی
- عبور از اکتشافات سطحی به سمت اکتشافات تحت الارضی
- استفاده از امکانات روزآمد اکتشافی به ویژه ژئوفیزیک هوایی
در این راستا با گسیل نیرو و امکانات و نیز استفاده از ظرفیت پیمانکاران و مشاوران، پروژه‌هایی به صورت امانی و پیمانی به اجرا در آمده است که تعداد هر یک در محورهای اصلی عبارت است از: تهیه نقشه، برداشت‌های زمین‌شناسی و تهیه گزارش (14 مورد)، اکتشاف مواد معدنی از اکتشاف سیستماتیک ناحیه‌ای تا اکتشافات موضوعی (10 مورد)، انجام بررسی‌های دورسنجی و تهیه گزارش و اطلس‌های زمین‌شناسی– اکتشافی و دورسنجی مختلف (9 مورد) و انجام بیش از 34000 کیلومتر خطی پرواز ژئوفیزیک هوایی در نواحی امید بخش که از مجموع اعتبارات هزینه شده حدود پنجاه درصد مصوبه سفر مقام معظم رهبری و اعتبارات استانی و پنجاه درصد از محل منابع داخلی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی تامین و پرداخت شده است و با سرمایه گذاری‌های قریب به یکصد میلیارد ریالی در استان خراسان شمالی اقدامات ارزشمندی تحقق پذیرفته و اقداماتی نیز در انشاا... آینده با حمایت دولت تدبیر و امید محقق خواهد شد.
وی در پایان گفت: "اکنون با اشراف علمی و تولید مطلوب اطلاعات پایه روی پتانسیل‌های معدنی و شناخت بهتر ویژگی‌های زمین‌شناسی استان خراسان شمالی زمینه برای مدیریت بهینه امور و نیز مقابله علمی با مخاطرات زمین شناختی بیش از پیش فراهم شده است و انشاا... با تصویب طرح‌های پیشنهادی گام‌های بزرگ‌تری در این زمینه برداشته خواهد شد."
پیام ها:

loader
لینک های تصویری