پیک خبری 10، کارگروه های تخصصی

1396/03/31 تعداد بازدید: 1164
print
پیک خبری 10، کارگروه های تخصصی

راهبری مطلوب در کارگروه‌های فنی و اجرایی با فعالیت مؤثر دبیران

تهیه کننده: جعفر رکنی
همان‌گونه‌ که در شماره قبلی پیک خبری آمده، سازماندهی مجدد کارگروه‌های تخصصی در راستای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود، حفظ و تداوم کارآمدی کارگروه‌ها و توجه به عملکرد کارشناسان و سایر کارکنان در حوزه‌های فنی و اجرایی عملیاتی شده است. در همین راستا عملکرد کارگروه‌ها توسط حوزه معاونت اجرایی این اداره کل مورد ارزیابی قرار گرفته و پیگیری کلیه امور فنی در راستا و محور برنامه‌ریزی این کارگروه‌ها در دستور کار قرار دارد، دبیران کارگروه موتور محرکه اعضای کارگروه بوده و راهبری مطلوب در کارگروه‌های فنی و اجرایی را با فعالیت مؤثر خود دنبال می‌کنند.
تشکیل جلسات کارگروه‌ها در سه ماهه اخیر نشان می‌دهد سازماندهی مجدد کارگروه‌ها پس از تشکیل معاونت‌ها و ادارات مختلف فنی و اجرایی فرصت مغتنمی شد تا پس از این‌که نیروها در ادارات و موقعیت‌های جدید مستقر شدند، نسبت به اخذ تصمیمات و فعالیت‌های فنی در حوزه‌هایی که فاقد متولی مشخص هستند و یا نیاز به همفکری سایر بخش‌ها و ادارات دارند شکل مشخص و مطلوبی به خود بگیرد، به‌طوری‌که ارائه گزارش‌کار دبیران کارگروه‌ها در جلسه مورخه 17/9/95 با حضور مدیر کل و معاونین محترم نشان می‌دهد حاصل این هم‌فکری، هم افزایی در عملکرد و بهره‌وری از توان فنی کارشناسانی بوده است که علیرغم این‌که در شرایط موجود مأموریت‌های صحرایی روند مطلوبی ندارد و اعتبارات تخصیص یافته به مراکز نیز در حد صفر است، تفکر مطلوب و حمایت‌های مسئولان می‌تواند روند رو به رشد این مرکز را همچنان برقرار نگه دارد.
هم اینک کارگروه‌ها با تعیین دبیران و تشکیل جلسات به صورت حداقل ماهیانه یک جلسه و پیگیری مصوبات مختلف جلسات شکل مشخصی از کارگروهی را تجربه می‌کنند و دبیر هر کارگروه می‌تواند مؤثرتر از همیشه و با تکیه بر حمایت مسئولین ضمن ارائه گزارشی از اقدامات کارگروه به رئیس اداره یا معاون مربوطه، هدف‌گذاری در کارگروه را مبنای حرکت و اقدامات کارگروه در رسیدن به یک عملکرد مطلوب در دستور کار خود قرار دهد.
آن چه در تحلیل عملکرد کارگروه‌ها پس از سازماندهی مجدد حاصل می‌شود عبارت از این است که کارگروه‌ها کاربردی‌تر، عملیاتی‌تر و با نظم و انضباط بیشتر مسیر رشد و توسعه خود را ادامه می‌دهند و به عنوان محورهای فعالیت اثربخش و مفید توسط ارکان سازمان پذیرفته شده‌اند.

مهم‌ترین فعالیت‌های سه ماهه سوم 95
کارگروه پارک موزه علوم زمین
دبیر کارگروه: سحرناز تاج‌بخش
پس از تغییرات ساختاری کارگروه ها و به دنبال تعیین اولویت‌های کاری، جلسات کارگروه پارک موزه تقریباً به صورت منظم در ماه‌های پاییز برگزار شد. مهم‌ترین فعالیت انجام شده در دو محور از قبل تعیین شده پیگیری شد که عبارت است از: 
  • تکمیل بانک اطلاعات سازنده های مرتبط با پروژه پارک موزه پس از بازدید از شهرداری، میراث فرهنگی و اطلاعات همکاران،‌ که مجموعه بالغ بر بیش از 30 مورد است.
  • طبقه‌بندی آیتم‌های اجرایی پارک موزه که بر اساس اولویت‌ها، اجراهای ساده و هزینه‌های مناسب، انجام شده است تا در صورت نیاز، برنامه‌ی اجرای آیتم‌ها مشخص باشد. این طبقه‌بندی در فایل نمایشی که به همین منظور آماده شده بود، پس از گردآوری نظر کلیه همکاران نهایی و آماده اجرا گردید (جدول 1).
در مورد بانک اطلاعات سازنده‌ها،‌ اطلاعات کاملی از 3000 هنرمند گردآوری شده که در حال پردازش و جدا کردن موارد مرتبط با این پروژه است.
با تعریف برخی مفاهیم جدید از آیتم‌های این پروژه، اعضای کارگروه برای انجام برخی آیتم ها که در حال حاضر امکان پذیر است، اظهار آمادگی کردند.
سه ماهه سوم سال 95، زمان رونمایی اولین کتاب موزه،‌ حاصل کار جمعی همکاران در کارگروه پارک موزه است که به تفضیل در بخش دستاورد علمی به آن پرداخته شده است.   

کارگروه نقشه‌های موضوعی و سامانه جامع نقشه‌ها
دبیر کارگروه: شیوا عباسیان
کارگروه نقشه‌های موضوعی و سامانه جامع نقشه‌ها در پائیز 95 دو جلسه برگزار نموده است که اهم فعالیت‌های انجام شده به شرح زیر می باشد:
• پیگیری در راستای راه‌اندازی سامانه جامع نقشه‌ها جهت قرار گیری داده‌های موجود دراین اداره کل به صورت سازمان یافته.
• هماهنگی با معاونت اکتشاف مواد معدنی و معاونت زمین‌شناسی جهت دریافت اطلاعات و مستندات نقشه‌های تهیه شده و تهیه و تعریف فرمت استاندارد جهت آرشیو لایه‌های مکانی و اطلاعات  نقشه‌ها در سامانه جامع نقشه‌ها.
• اجرای  نظام طرح تحول در تهیه نقشه‌ها و پیشتازی و روزآمدی در روش‌های تهیه نقشه و نیز ارائه و تعریف فرمت استاندارد جهت آرشیو لایه‌های مکانی و اطلاعات  نقشه‌ها در سامانه جامع نقشه‌ها در کنار نیاز سنجی تجهیزات لازم برای تحقق این موضوع.
• تهیه نقشه جامع از پراکندگی جاذبه های ژئوتوریستی در استان خراسان رضوی.
• پیگیری ارائه کاربردی طرح تهیه نقشه جاذبه‌های ژئوتوریستی استان خراسان رضوی بطوریکه تا پایان سال جاری نقشه اولیه ای از این طرح تهیه گردد .در این رابطه تقسیم بندی و تفکیک موضوعی کار جهت جمع آوری اطلاعات سر فصل های هفتگانه اطلس ژئوتوریسم بدین شرح  به تایید اعضا کارگروه رسید:

o اطلس غارهای استان و پدیده‌های کارستی (آقایان مجیدی و رکنی)
o اطلس منابع آبی شامل: چشمه‌ها، آبشارها، دریاچه‌ها، سدها و قنوات استان خراسان رضوی (خانم عباسیان)
o اطلس پدیده‌های ماگماتیسم (آقای اکرمی)
o اطلس ساختارهای ژئومورفولوژیکی، فرسایش، رسوب‌شناسی و چینه‌شناسی (آقایان رکنی و مافی)
o اطلس پدیده‌های تکتونیکی (آقایان  نعیمی قصابیان و نادری)
o اطلس ژئوسایت‌های معدنی (آقایان صفری و طباطبایی)
o اطلس باستان– زمین شناسی (آقای مافی)

کارگروه مطالعات کاربردی و طرح‌های نوآورانه‌ی علوم زمین 
دبیر کارگروه: محبوبه پرورش 
این کارگروه در پائیز 95 سه جلسه برگزار نموده که اهم فعالیت‌های آن به شرح زیر می باشد:
  • بازدید و آشنایی با فعالیت‌های پژوهشکده محیط‌های خشک استان و شرکت در نشست کارشناسی این پژوهشکده با حضور آقای دکتر باقرزاده، محقق و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و بررسی زمینه‌های مشترک همکاری.
  • تهیه بانک اطلاعات جامع خاک‌شناسی HWSD و استخراج اطلاعات مورد نیاز در سطح استان در قالب سیستم GIS.
  • تهیه نقشه پهنه‌های گچی استان.
  • بررسی روش های تولید مقرون به صرفه پرلیت در استان.
  • ترجمه مقاله مرتبط با فرموله کردن کودهای معدنی، چالش‌ها و ضرورت‌ها.
  • پایش پایلوت زمین شناسی کشاورزی.
  • پی‌گیری جهت شناسنامه‌دار کردن مواد معدنی غیرفلزی پرکاربرد در کشاورزی به‌طور خاص پرلیت و بنتونیت استان. 

کارگروه سامان و نشاط اداری، نمایشگاه‌ها و پشتیبانی
دبیر کارگروه: محسن غلامی
عملکرد کارگروه "سامان و نشاط اداری،نمایشگاه‌ها و پشتیبانی" در سه ماهه سوم 1395 به شرح زیر می‌باشد.
• پیگیری امور پشتیبانی و همچنین برگزاری نمایشگاه برگزار شده در حاشیه رونمایی مشهد بعنوان شهر جهانی صنایع دستی گوهر سنگ ها در محل هتل همای مشهد
• بازسازی و بهسازی تابلو اعلانات مستقر در فضای کریدور مرکزی
• نوآوری در چیدمان فضای ورودی مرکز
• تغییر و نوآوری در تابلوهای ورودی مرکز
• پی‌گیری چگونگی ساماندهی فضای سبز
• پی‌گیری برنامه های ورزشی کارکنان در راستای نشاط اداری
• و همچنین تهیه لیستی از لوازمات و تجهیزات جهت نمایشگاه‌ها و پشتیبانی آن‌ها
 
کارگروه چینه شناسی پیشرفته
دبیر کارگروه: آبرادات مافی
در سه ماهه سوم کارگروه مذکور در مجموع سه جلسه برگزار گردید اهم موارد مورد بحث و بررسی در این کارگروه به شرح ذیل می‌باشد:
- بررسی آمونیت‌های سازندهای کشف رود، چمن بید و دلیچای در پهنه رسوبی - ساختاری کپه داغ.
- مطالعه سازندهای کرتاسه در پهنه رسوبی - ساختاری زاگرس (لرستان) و بررسی توالی سازندهای کرتاسه در لرستان.
- معرفی نانوفسیل‌های شاخص در دوره‌های زمانی ژوراسیک، کرتاسه، پالئوژن و نئوژن با ذکر نمونه‌هایی از ایران.
 

کارگروه فرآوری و کاربرد مواد معدنی
دبیر کارگروه: محمد جعفری
مواد معدنی کم عیار برای ورود به بازار مصرف مستلزم عملیات تغلیظ و پرعیارسازی هستند. علم فرآوری مواد معدنی از آنجا دارای اهمیت است که بدون انجام فرآیند پرعیار سازی، مواد معدنی استخراج شده قابل کاربرد مستقیم در صنعت نمی باشند و عملا فعالیت های معدنی که پایه اکثر فعالیت‌های اقتصادی هستند با چالش های جدی روبرو می شوند. انجام عملیات فرآوری، موجب افزایش ارزش افزوده ماده معدنی شده و در نتیجه فعالیت‌های معدنی از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر می شود. امروزه در کشور ما نیز ذخایر پرعیار و ساده رو به اتمام بوده و ذخایر کم‌عیارتر و با کانی شناسی پیچیده جهت استفاده مطرح شده اند. وجود این ذخایر با پیچیدگی‌های کانی شناختی و از طرف دیگر نیاز به مواد معدنی جهت انجام برنامه های توسعه ای، خود لزوم توجه دست اندرکاران کشور به صنعت فرآوری و بهبود وضعیت فعلی تکنولوژی فرآوری مواد معدنی را آشکارتر می‌سازد.
در همین راستا این اداره کل با توجه به نقش کارگروه ها در زمینه توسعه مرکز؛ در بازنگری کارگروه های تخصصی؛ ایجاد کارگروه مزبور به تصویب رسید که در اولین جلسه با توجه به نبود مرکز جامع فرآوری و کاربرد مواد معدنی در استان موارد زیر مورد بحث و تبادل نظر و به تصویب رسید:
1- پیگیری سند تعیین استراتژی ایجاد مرکز فرآوری در استان.
2- همکاری با مراکز فرآوری مواد معدنی ایران (وابسته به ایمیدرو)، دانشگاه شاهرود، دانشگاه یزد.
3- مشاوره با کارشناسان شیمی معدنی. 
4- نیاز سنجی صنایع معدنی استان با تکیه بر مواد اولیه موجود در استان.

کارگروه آموزش، پژوهش و انتشارات علمی
دبیر کارگروه: حسین هادی زاده
کارگروه آموزش، پژوهش و انتشارات در طی پاییز سال 1395 سه جلسه برگزار نموده است که در طی آن‌ها موضوعات مختلفی مورد بحث قرار گرفته و تصمیماتی نیز گرفته شده است.
مهم‌ترین موضوعات مورد بحث عبارتند از:
• تهیه یک بسته تشویقی جهت کارهای پژوهشی همکاران توسط دبیر کارگروه و ارائه به اعضا جهت نظرخواهی و بحث و بررسی.
• بحث در مورد معیارهای مرکز زمین شناسی مشهد اولویت های پژوهشی سالانه مرکز
• بررسی بسته پیشنهادی تهیه شده توسط دبیر کارگروه جهت تشویق کارهای پژوهشی همکاران.
• بررسی اولویت‌های پژوهشی پیشنهادی همکاران.
• تعیین معیارهای مرکز زمین شناسی مشهد جهت ارائه اولویت‌های پژوهشی سالانه مرکز.
• مقرر گردید تا در انتخاب پژوهشگر برتر سال مرکز علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی فعالیت‌های سازمانی و و انجام وظایف محوله نیز حتما مد نظر قرار گیرند.   

کارگروه علوم زمین و الزامات زیست محیطی
دبیر کارگروه: اعظم سادات علوی نژاد
این کارگروه با هدف نگاه به شاخه‌ی زمین شناسی زیست محیطی در ساماندهی جدید کارگروه ها، تشکیل و از شهریور ماه  با حضور 7 نفر از همکاران کار خود را آغاز کرد. کارگروه در ساماندهی جدید ضمن توجه به موضوعات علمی زیست محیطی کار شده و ادامه‌ی آن‌ها، با رویکردی جدید که از سوی دکتر طاهری عنوان گردید 2 جلسه برگزارنمود که اهم فعالیت‌های انجام شده به شرح زیر می باشد.
• بررسی مشکلات قوانین وضع شده در سازمان‌های مرتبط با حوزه‌ی معدن در یک بستر مطالعاتی و اجرایی جهت کاهش کشمکش‌های بین سازمان‌ها.
• دعوت از جناب آقای مهندس صابرفرد (کارشناس ارشد منابع طبیعی، عضو شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی معادن مشاور رییس سازمان نظام مهندسی معدن) با توجه به اشراف ایشان به این موضوع، جهت تشریح معضلات قوانین معدن‌کاری و الزامات زیست محیطی سازمان‌های مرتبط (منابع طبیعی محیط زیست...) با معدن‌کاری و آشنایی بیشتر همکاران با این حوزه ی کاری و تبیین حوزه‌های مطالعاتی و اجرایی جدید.
• ارایه مطلبی  با همین عنوان توسط خانم مهندس پرورش در نشست اتاق بازرگانی.
•پی‌گیری برگزاری کلاس‌های آموزشی قوانین‌کاری و آیین‌نامه‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست جهت اشنایی بیشتر اعضای نظام مهندسی و دست اندرکاران بخش با مقررات دو حوزه ی یاد شده با تدریس آقای مهندس صابرفرد. 
• آماده‌سازی بسته پیشنهادی با استفاده از مصوبات جلسه جهت ارائه و اجرا به نظام مهندسی معدن.
 
کارگروه توسعه ی فناوری و پایگاه اطلاع رسانی
دبیر کارگروه: ملیحه ظفری مقدم
در پی ساماندهی مجدد کارگروه‌های تخصصی و با تلفیق دو کارگروه "پایگاه اطلاع رسانی" و "فناوری اطلاعات و روش‌های نوین"، "کارگروه توسعه فناوری و پایگاه اطلاع رسانی" با ترکیب جدیدی از کارشناسان ادارات مختلف شکل گرفت و اولین جلسه خود را با حضور آقای دکتر طاهری و اعضا در شهریور ماه برگزار نمود.
با توجه به رویکرد جدید کارگروه، فعالیت‌های آن به دو بخش اصلی فناوری اطلاعات و پایگاه اطلاع رسانی تقسیم بندی می شود که مدیر کل محترم، آقای دکتر طاهری اظهار امیداری نمودند، این کارگروه باعث ایجاد تحولات پایه‌ای در مرکز شده و نیز با تغییرات جدید در پایگاه اطلاع رسانی، شاهد یک وب سایت کارآمد باشیم.
در همین راستا با توجه به مشکلات پیش آمده برای شرکت طراح سایت، عملاً  استفاده از سایت قبلی سازمان غیرممکن شد و با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و پس از رایزنی‌های متعدد تصمیم بر آن شد تا سایت جدید را با رویکردی جدید و انتخاب تیمی کارآمد، با تجربه و تعهد کافی در زمینه پشتیبانی و امور فنی انتخاب و کار برنامه نویسی سایت جدید آغاز گردد. با رایزنی‌ و جستجو در بین شرکت‌های متفاوت و شنیدن نقطه نظرات کارشناسان فنی آن‌ها، شرکتی به عنوان طراح و برنامه نویس سایت انتخاب شد.
با پی گیری‌های مدیریت محترم، قرارداد اولیه بین این شرکت و سازمان منعقد شد و مقرر گردید آقای مهندس هادی شریفی به عنوان نماینده این اداره کل امور مرتبط را پی گیری نمایند که در حال حاضر کارهای مقدماتی انجام و طرح گرافیکی اولیه به منظور ارائه نقطه نظرات به اعضاء و نیز همکاران صاحب نظر در این مورد، تحویل و بحث و بررسی پیرامون آن در جلسه دوم این کارگروه، در آذرماه توسط اعضا کارگروه و رهنمودهای آقای دکتر طاهری (مدیرکل محترم)، انجام و نظرات و پیشنهادات ارائه شده به شرکت مورد نظر منتقل خواهد شد.

کارگروه مناسبت‌ها، نظم اداری و نشست‌های صمیمی
دبیر کارگروه: اعظم رحم خدایی
کارگروه مناسبت‌ها، نظم اداری و نشست‌های صمیمی در سازماندهی مجدد کارگروه‌ها با هدف تغییر در روحیه کارکنان و نیز نظم و انضباط بیشتر در فضاهای اداری این اداره کل و با حضور تعدادی از کارشناسان و کارکنان ادارات فنی و اجرایی مرتبط شکل گرفت که خلاصه‌ای از اهم فعالیت‌های انجام شده در سه ماهه پائیز 95 این کارگروه به شرح ذیل می‌باشد:
1. هماهنگی برگزاری یک نشست صمیمی در مورخ 5/8/95 با حضور یک مهمان روانشناس (جناب آقای علیان) با مبحث تأثیر شادی در موفقیت‌های زندگی که با هدف تحول روحیه اداری افراد برگزار و مورد استقبال واقع شد. 
2. ثبت نظرات همکاران در خصوص زیباسازی  برخی فضاها که بار مالی نداشته باشد. 
3. پیگیری در خصوص نظافت بهتر سرویس‌های بهداشتی و رفع عیوب آن‌ها که موارد به مبادی ذی ربط اعلام گردید.
4. ترویج به داشتن گل وگلدان در داخل اتاق‌های کارکنان با هدف ایجاد روحیه بهتر در بین همکاران.
5. ارائه پیشنهادات در خصوص برگزاری محافل شاد به صورت ماهانه و یا برگزاری اردوهای علمی و تفریحی برای کارایی بهتر و بیشتر کارکنان.
تصاویر مرتبط:
پیام ها:

loader