پیک خبری 10، دستاورد علمی

1396/03/31 تعداد بازدید: 2865
print
پیک خبری 10، دستاورد علمی

 از شماره 5، پیک خبری اقدام به معرفی فعالیت های شاخص این اداره کل و ارائه بخشی از دستاوردهای علمی نموده است. وجه انتخاب این دستاوردها کاربردی بودن و تأثیر آن ها در معرفی توانمندی سازمان و یا اهمیت علمی آن ها خواهد بود.

انتشار کتاب:

  "موزه، راهبری و ضرورت ها؛

 با نگرش ویژه به موزه های علوم زمین"

تهیه کننده: سحرناز تاج‌بخش


کتاب "موزه، راهبری و ضرورت‌ها؛ با نگرش ویژه به موزه‌های علوم زمین" حاصل تلاش اعضاء کارگروه پارک موزه علوم زمین مشهد است. این کتاب که برای نخستین بار در پاییز 95 به چاپ رسیده، حاصل تجربه‌های این کارگروه است.

نخستین بار در سال 1392،‌ خانم مهندس پرورش، کتابی را تحت عنوان Running a museum: 

a practical Handbook به کارگروه معرفی کردند که با بررسی محتویات آن،‌ شش بخش برای فضای کاری موزه و پارک موزه مشهد مناسب تشخیص داده شد و برای ترجمه، انتخاب و برای انجام کار، بین همکاران تقسیم شد. 

در کنار این مجموعه،‌ تحقیقات و مطالعات علمی مرتبط با موزه های علوم زمین توسط هر یک از همکاران انجام می گرفت که به منظور حفظ و مستند ساختن آن‌ها، هر یک در قالب یک گزارش، منتشر می شد. 

به تدریج با افزایش تعداد این مجموعه‌ها، تنوع موضوعات و اهمیت آن‌ها در امر موزه‌داری؛‌ همچنین با استقبال بازدیدکنندگان در نمایشگاه‌های مختلف،‌ در یکی از جلسات کارگروه پارک موزه،‌ پیشنهاد شد کتابی از بهترین و کاربردی ترینِ این مطالب تهیه شود. به منظور رعایت سطح فصل های انتخابی،‌ این کتاب در دو بخش تهیه شد: 

• بخش اول ترجمه‌های منتخب از کتاب Running a museum: a practical Handbook است که بیشتر جنبه ی عمومی دارد و شامل نکات بسیار ظریف اما مهم در امر موزه‌داری است که به نحوی بسیار ساده، روان،‌گویا و کاربردی نکات مهم در ارتباط با هر موضوع را بیان کرده است. این مجموعه چنان  به زیبایی طبقه‌بندی شده که ساختار هر موزه‌ای را تحت تاثیر قرار می دهد.

• بخش دوم تالیف همکاران در حوزه های تخصصی مرتبط با موزه های علوم زمین است. در فصل های این بخش به نکاتی پرداخته شده که همکاران موزه و کارگروه پارک موزه، طی سال های فعالیت خود، با آنها برخورد داشته‌اند و بخشی از تجارب خود را نیز در این فصل ها آورده اند. 

انتشار این کتاب، علاوه بر جایگاه علمی آن برای اعضاء کارگروه پارک موزه،‌ ارزش خاص و متفاوت دیگری نیز دارد که شیرینی متفاوتی به آن می‌بخشد و آن به ثمر نشستن تلاش گروهی است. دست هایی یاری دهنده، امیدهایی راه‌گشا،‌ یکی، یک دست، بی‌توقع. همه برای به نتیجه رسیدن کاری که زیبایی و اهمیت آن بیشتر به پیوستگی،‌ هم یاری و هم دلی است که لاجرم... نتیجه ای جز موفقیت نخواهد داشت.

این کتاب در 310 صفحه در دو بخش اصلی و سیزده فصل از مطالب کاربردی تهیه شده و همکاران دست اندرکار وقت زیادی مصروف ترجمه، تألیف، تدوین و ویراستاری علمی آن نموده اند. لازم است از اهتمام تک تک این عزیزان که صبورانه متحمل زحمات فراوانی شده‌اند به نیکی یاد و تشکر و قدردانی نمائیم. 

با این امید که این کتاب، برای علاقمندان و دست اندرکاران دست مایه ی کارهایی بزرگ باشد. 
تصاویر مرتبط:
پیام ها:

loader
لینک های تصویری