پیک خبری 10، همکاری های برون سازمانی

1396/03/31 تعداد بازدید: 2825
print
پیک خبری 10، همکاری های برون سازمانی

 اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق با هدف ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های در دست انجام، همکاری با دستگاه های اجرایی مرتبط، تبادل تجربیات و هم‌افزایی هر چه بیشتر در تسریع حصول به اهداف تبیین شده، همکاری های برون سازمانی را در دستور کار خود قرار داده است. آنچه در ذیل به آن اشاره می شود، بخشی از این فعالیت‌ها است که جهت آگاهی خوانندگان ارائه می شود:

 

همکاری در شورای سیاست گذاری شهر جهانی صنایع دستی گوهر سنگ‌ها

توسط: نسترن شجاعی کاوه

با انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی صنایع دستی گوهرسنگ‌ها در مرداد ماه سال جاری، دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری شهر جهانی صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تشکیل گردید. اعضای این شورا متشکل از  استاندار خراسان رضوی (رئیس شورا)، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، شهردار مشهد، مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیرکل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان (دبیر شورا) و سه نفر از هنرمندان با پیشنهاد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و تایید معاون صنایع دستی کشور می باشد.

در راستای به انجام رساندن درخواست های شورای جهانی صنایع دستی، هشت کارگروه تخصصی استاندارد، پژوهش، اقتصاد، ترویج، روابط بین الملل، آموزش و طراحی، اطلاع رسانی و تبلیغات، بازرگانی و حمایت از تولید در دبیرخانه تشکیل شد که سازمان ها و نهادها و افراد مختلف بسته به تخصص و علاقمندی آن ها به این کارگروه ها دعوت شدند. 

 با توجه به حضور فعال اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق و موزه علوم زمین مشهد در جریان بازدیدهای داوران شورای جهانی صنایع دستی در بهار و تابستان سال جاری و سابقه فعالیت‌های اکتشافی در استان خراسان و دیگر استان های کشور، همکاری سازمان به عنوان بازوی پژوهشی این دبیرخانه به طور جدی آغاز شد. به نحوی که آقای دکتر جعفر طاهری، مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق، و یا نماینده ایشان در جلسات چهارکارگروه تخصصی اقتصاد، استاندارد، پژوهش، آموزش و طراحی به طور فعال شرکت دارند. 

به عنوان اولین اقدام عملی پس از شروع به کار دبیرخانه این شورا، اقدام به راه اندازی سایت اینترنتی برای معرفی شورای صنایع دستی گوهرسنگ‌ها و مباحث مربوطه شده است. به درخواست دبیرخانه، همکاری موزه علوم زمین با سایت آغاز و به جرئت می توان گفت که بیشترین مطالب علمی و مستندات لازم برای سایت اینترنتی شهر جهانی صنایع دستی گوهرسنگ‌ها، توسط همکاران موزه علوم زمین تهیه و در اختیار مسئول امر قرار گرفت. شایان ذکر است این همکاری همچنان ادامه دارد. 

از دیگر فعالیت‌های انجام شده در زمینه پژوهش، ارائه دو طرح اکتشافی در گستره استان خراسان جهت پی جویی آمتیست و سفایر، می باشد که پس از بررسی در کارگروه تخصصی پژوهش و تصویب آن‌ها، توسط همکاران سازمان قابل اجرا خواهد بود.

در زمینه آموزش و طراحی نیز، اخرین جلسه این کارگروه در تاریخ هفتم آذر ماه در محل اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق تشکیل شد. در این جلسه که خانم‌ها سلطانی (دبیر دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی گوهرسنگ‌ها)، میرشهیدی (طراح و مدرس طراحی جواهر) شجاعی کاوه (رئیس اداره موزه و مستندات علوم زمین) و آقایان طاهری (مدیرکل محترم زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق)، مطیعی (معاونت صنایع دستی) و پیش بین (رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های زینتی) در آن حضور داشتند، در مورد راهکارهای برگزاری دوره‌های آموزشی طراحی و نحوه همکاری و تبادل تفاهم نامه بین این ارگان‌ها تبادل نظر و تصمیم گیری شد.

از دیگر فعالیت‌ها، می‌توان به شرکت در چهارمین جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حضور آقای مهندس مقدوری معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی اشاره نمود. در این جلسه که  بیش از سی نفر از مدیران و کارشناسان مرتبط در آن شرکت داشتند، پروژه پارک موزه علوم زمین به عنوان تنها پارک موزه تخصصی در حوزه علوم زمین شناختی در ایران که می تواند هم در بحث "شهر جهانی گوهر سنگ‌ها" و هم در مبحث "پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017" نقشی تاثیرگذار داشته باشد، معرفی شد. همچنین طرح همکاری پارک موزه در ایجاد موزه گوهرسنگ ها در مشهد ارائه گشت که در جلسه فوق الذکر به تصویب رسید. 

با آرزوی موفقیت روزافزون...

موافقت نامه همکاری با نظام مهندسی معدن
تهیه کننده: نصیر نادری‌ میقان
در راستای کمک به ارتقاء استانداردهای فنی و مهندسی در حوزه اکتشاف، معدن و زمین شناسی و توسعه تبادلات علمی در تاریخ 11/8/95 موافقت نامه همکاری بین اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق و سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی همزمان با برگزاری چهاردهمین جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به امضاء رسید. جلسه یاد شده با حضور کلیه اعضاء به ریاست آقای مهندس ‌پور فنح الله در محل این اداره کل برگزار گردید.
موضوع موافقت‌نامه: همکاری در گردآوری و ساماندهی تمامی اطلاعات، گزارش‌ها، مستندات،  نقشه‌های زمین‌شناسی، اکتشافی و معدنی استان و طراحی، پیاده‌سازی و تهیه زیرساخت داده‌های مکانی مشترک بین اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق و سازمان نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی و با همکاری حوزه های مرتبط در بخش دولتی در این  خصوص حسب مورد.
الویت های همکاری: 
- همکاری و هماهنگی در زمینه های تولید و نشر اطلاعات زمین شناسی، اکتشافی و معدنی.
- کمک به ایجاد هر چه مناسب‌تر زیرساخت داده‌های مکانی جهت هماهنگی و تسهیل دسترسی کاربران داخل و خارج از سازمان نظام مهندسی و مدیریت به اطلاعات 
مکان مرجع.
- استفاده اداره کل از ظرفیت‌های سازمان نظام مهندسی در انجام برنامه های فوق الذکر برابر ضوابط و مقررات حاکم بر طرفین.
- دسترسی کاربران سازمان نظام مهندسی و اداره کل به اطلاعات زیر ساخت در چارچوب طبقه بندی شده
- بهره‌مندی مشترک از فوائد مادی و معنوی زیرساخت داده‌های مکانی و محصولات ثانوی 
تصاویر مرتبط:
پیام ها:

loader
لینک های تصویری