پیک خبری 10، پاییز در آئینه خبر

1396/03/31 تعداد بازدید: 3174
print
پیک خبری 10، پاییز در آئینه خبر

تشکیل کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق

توسط: جعفر رکنی (11/8/95)
چهاردهمین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در آبان ماه 1395 در محل این اداره کل برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق در این جلسه که آقای مهندس پورفتح الله رئیس محترم کمیسیون ریاست آن را بر عهده داشت پس از بازدید کلیه اعضاء از موزه علوم زمین و مرکز مستندات علوم زمین و آشنایی با بخش‌های مختلف فنی و اجرایی این اداره کل در محل اتاق جلسه وارد دستور تدوین شده گردید.
در جلسه یادشده که فعالان بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی همچنین رابطین دستگاه‌های اجرایی استان و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان و مدیر کل و معاونین اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق نیز حضور داشتند، دکتر طاهری ضمن خوش آمدگویی به کلیه حاضرین گزارشی از وضعیت و روند توسعه اداره کل منطقه شمال شرق را ارائه داد و همچنین با نگاهی آماری به وضعیت صنعت و معدن در مقیاس کشور با استفاده از برنامه راهبردی توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت در سال 1395 نظری اجمالی به برش استانی بخش صنعت و معدن داشت. پس از ارائه دکتر طاهری حاضرین نظرات تحلیلی خود را در این حوزه ارائه دادند.
در ادامه دکتر طاهری پیشنهاد تقویت ستاد اجرایی در حوزه معدن را با توجه به نرخ بالای بیکاری در استان همچنین مشکلات کمبودآب و مهاجرت روستاییان و حاشیه‌نشینی شهر مشهد مطرح نمود.
در این جلسه هم‌چنین قوانین معدن و محیط زیست در عرصه بین المللی با ارائه الگوهای موفق در قالب فایل نمایشی توسط خانم مهندس پرورش، از کارشناسان اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق، مورد بررسی قرار گرفت و اعضاء حاضر در جلسه در خصوص نحوه تعامل این دو حوزه به بحث و تبادل نظر پرداختند.
همچنین خصوصیات سامانه داده های مکانی زمین شناسی، اکتشافی و معدنی استان خراسان رضوی (SDI) توسط آقای مهندس مجیدی رئیس اداره ژئوماتیکس این اداره کل معرفی شد و در نهایت موافقت نامه همکاری فی مابین این اداره کل با سازمان نظام مهندسی معدن جهت تکمیل اطلاعات این سامانه به امضاء دکتر طاهری و مهندس نکاحی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن رسید.

پروژه پارک موزه علوم زمین مشهد در بازدید دکتر جهانگیری و مهندس نعمت زاده از مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج، معرفی شد
توسط: جعفر رکنی
در بازدید دکتر جهانگیری معاون اول محترم رئیس جمهور از مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج  در روزهای آخر شهریور 95 پروژه پارک موزه علوم زمین در مشهد معرفی شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق در بازدید دکتر جهانگیری به‌اتفاق مهندس نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر مسئولین و مهندس کره‌ای رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، دکتر طاهری بر اساس ماکت پروژه پارک موزه علوم زمین مشهد به معرفی این پروژه و پیشرفت فیزیکی آن پرداخت.
در این بازدید دکتر طاهری وضعیت پیشرفت پروژه را بالای80 درصد عنوان کرد و با توجه به مصوبه دولت یازدهم در خصوص اختصاص حداقل 17000 میلیون ریال جهت تکمیل و تجهیز پروژه  درخواست تخصیص اعتبارات مصوب را جهت بهره‌برداری از پروژه مذکور در سال 96 عنوان کرد.
در این بازدید دکتر جهانگیری عنوان کرد این پروژه که پیشرفت بالایی دارد بایستی با مساعدت وزیر محترم و رئیس سازمان هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد. 
دکتر جهانگیری در نشست پایان بازدید، بر اهمیت سازمان زمین‌شناسی کشور و این‌که این سازمان بایستی قطب اطلاعاتی همه سیستم‌های کشور باشد تاکید کرد. وی همچنین تاکید کرد که سازمان زمین‌شناسی باید بتواند حرفش را در بخشی که سازگار با منافع کشور است به کرسی بنشاند.

بازدید هیئت بلند پایه کشور جمهوری چک از اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق
توسط: جعفر رکنی (18/7/95)
هیئت بلندپایه کشور چک به سرپرستی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که به منظور بررسی ظرفیت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری در استان خراسان رضوی به این استان سفر کرده بود، به‌اتفاق سفیرکشور چک در ایران از اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه‌شمال شرق بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق، این هیئت که از طرف دولت جمهوری چک به استان خراسان رضوی سفر کرده بود، پس از دیدار با مسئولین استان، از بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی استان دیدن کردند. گروه تخصصی صنعتی – معدنی این هیئت همچنین با حضور در اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق از موزه علوم زمین بازدید کردند و در جلسه‌ای با حضور هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی معدن که میزبان این گروه بودند، از توانمندی‌های این اداره کل مطلع شدند.
در این جلسه دکتر طاهری مدیرکل منطقه شمال شرق بخشی از استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه معدنی در استان خراسان رضوی را به هیئت چک ارائه نمود و لزوم سرمایه گذاری در پروژه های معدنی استان را یادآور شد.

تشکیل جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با حضور نمایندگان اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق
توسط: جعفر رکنی      (13/ 9/95)
شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خراسان رضوی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله مدیرکل و کارشناسان این اداره کل در استانداری خراسان رضوی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق، در این جلسه گزارشی از وضعیت فرونشست در دشت‌های خراسان رضوی توسط دکتر طاهری مدیرکل محترم ارائه شد و وضعیت فرونشست پنج دشت بحرانی استان مورد توجه فراوان قرار گرفت. همچنین با توجه به طرح پایش فرونشست در دشت‌های خراسان رضوی که قبلاً توسط این اداره کل ارائه گردیده بود، موارد مرتبط تشریح شد که تخصیص اعتبار لازم جهت پیگیری این طرح مورد تأکید آقای مهندس مقدوری معاون محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری قرار گرفت و مقرر شد در اولین فرصت اعتبار مذکور تأمین و به این اداره کل جهت شروع عملیات طرح ابلاغ گردد.
همچنین گروهی به منظور انجام مطالعات مرتبط، با مشارکت اداره کل بحران استانداری و شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق تشکیل خواهد گردید.

 

تشکیل شوراهای راهبردی در اداره کل زمین شناسی منطقه شمال شرق
توسط: جعفر رکنی
تصمیم سازی در ابعاد فنی و اجرایی و در قالب شوراهای راهبردی فرصتی برای مشارکت افراد صاحب‌نظر ایجاد خواهد کرد که از دیدگاه تبادل نظرهای کارشناسی حصول نتایج بهتر و دقیق‌تر را در پی خواهد داشت.
تبادل نقطه نظرات و دیدگاه‌ها به صورت پیوسته و صحیح می‌توانند نقایص و نارسایی‌های تصمیم‌گیری در حوزه‌های مختلف فنی و اجرایی را از بین ببرد و نتایج بدست آمده در تبیین راهبردهای هر حوزه را کامل‌تر  و سنجیده‌تر نماید.
بدیهی است تغییر و تحول در محتوا، روش‌ها و رویه‌های متداول بدون مشورت و کمک متقابل سایر افراد متخصص و تاثیرگذار و خبرگان فن امکان پذیر نیست و سرانجام مطلوبی ندارد لذا در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و توجه به مشاوره در کلیه امور و در ادامه فرایند سازماندهی  جدید اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق، شوراهای راهبردی در این اداره کل تشکیل گردید.
وظایف شوراهای راهبردی که در حوزه های زمین شناسی، اکتشاف، ژئوماتیکس و موزه تشکیل گردیده به شرح ذیل خلاصه می‌گردد. 
1. کمک به ترسیم خط مشی کلی آن بخش در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و میان‌مدت
2. ارائه مشاوره در مورد تصمیم‌گیری هر گونه تغییر در روال های موجود و تغییر استراتژی فعالیت آن حوزه 
3. ارزیابی عملکرد شش ماهه آن بخش و ارائه نظرات
4. کمک فکری به هر یک از حوزه ها در راستای توسعه و شکوفایی
5. کمک به افزایش تعاملات بین بخشی و هم افزایی فنی و اجرایی
6. ارائه و بررسی پیشنهادات فنی و اجرایی به مدیر مرکز در راستای بهبود فعالیت آن حوزه حسب مورد.
7. شورای راهبردی هر شش ماه یکبار تشکیل جلسه خواهد داد.
تبصره: در صورت لزوم جلسات فوق العاده حسب درخواست رئیس اداره یا هر یک از اعضای شورای معاونین تشکیل خواهد شد.
اعضای شورای راهبردی اکتشاف: معاون اکتشاف، رئیس اداره اکتشاف فلزی ، رئیس اداره اکتشاف غیر فلزی ،معاون زمین‌شناسی، مدیر کل+ معاون اجرایی+ یک نفر کارشناس خبره.
اعضای شورای راهبردی زمین شناسی: معاون زمین شناسی، رئیس اداره مخاطرات، رئیس اداره زمین شناختی، معاون اکتشاف، مدیر کل+ معاون اجرایی+ یک نفر کارشناس خبره حسب ضرورت.
اعضای شورای راهبردی ژئوماتیکس: کارشناس مسئول دورسنجی، کارشناس مسئول جی ای اس، رئیس اداره ژئوماتیکس، معاونین زمین‌شناسی و اکتشاف، مدیرکل، معاون اجرایی، یک نفر کارشناس خبره.
اعضای شورای راهبردی موزه: رئیس اداره موزه،  مدیر کل، معاونین زمین‌شناسی و اکتشاف، معاون اجرایی، دبیر کارگروه پارک موزه، یک نفر کارشناس خبره حسب ضرورت.

تشکیل اولین جلسه شورای راهبردی ژئومتیکس
توسط: تورج مجیدی فیض آبادی     (7/ 9/95)
اولین جلسه از سری جلسات شوراهای راهبردی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق در اداره ژئومتیکس تشکیل گردید. اعضاء این شورا عبارتند از:
آقای دکتر طاهری مدیر کل
آقای مهندس قائمی معاون زمین شناسی
آقای مهندس نادری معاون اکتشاف مواد معدنی
آقای مهندس رکنی معاون اجرایی
آقای مهندس شریفی کارشناس خبره
خانم مهندس احمدی روحانی مسئول واحد سنجش از دور اداره ژئومتیکس
آقای مهندس مجیدی رئیس اداره ژئومتیکس
در ابتدای این جلسه با پیشنهاد آقای دکتر طاهری مقرر شد که مدیر کل به عنوان رئیس هر یک از شوراهای راهبردی و رئیس اداره ژئوماتیکس به عنوان دبیر جلسه انجام وظیفه نمایند.
پس از آن اهداف تشکیل شوراهای راهبردی توسط آقای دکتر طاهری ارائه شد و در ادامه آقای مهندس مجیدی و سرکار خانم مهندس احمدی به تشریح اهم اقدامات انجام شده توسط واحدهای GIS و RS در شش ماهه اول سال جاری پرداختند. رویکرد کلی این اقدامات تکمیل پروژه‌های سال گذشته، انجام پروژه‌های ارجاعی از معاونت‌های زمین شناسی و اکتشاف مواد معدنی و آماده‌سازی زمینه لازم جهت تدوین و اجرای برنامه سال جاری بوده است.
در ادامه جلسه اعضاء حاضر انتظارات و درخواستهای خود از اداره ژئومتیکس را تشریح نمودند و پس از بحث و بررسی موارد ذکر شده آقای مهندس مجیدی به تشریح اهداف و ساختار واحد تحقیق توسعه در ژئومتیکس و بخش‌هایی از سامانه متمرکز اطلاعات مکانی ارائه مطلب نمود. در نهایت مصوبات این جلسه شورا در 11 بند تنظیم و صورتجلسه گردید و جهت اجرا ابلاغ شد.
تصاویر مرتبط:
پیام ها:

loader
لینک های تصویری