پیک خبری 15، کوشش ها و رویش ها در بستری از انجام وظیفه هوشمندانه

1397/02/11 تعداد بازدید: 3205
print
پیک خبری 15، کوشش ها و رویش ها در بستری از انجام وظیفه هوشمندانه

انعکاس فعالیت‌های ادارات فنی و اجرایی در دستور کار فصلنامه خورشید مشرق بوده است، به نحوی که ضمن فاصله گرفتن از روال معمولِ گزارش‌کار، بتواند اهم فعالیت‌های صورت پذیرفته در دوره سه ماهه را به سمع و نظر علاقمندان برساند. به این ترتیب گزارش فعالیت‌های مختلف به اختصار و انعکاس مهم‌ترین دستاوردها با هدف پرهیز از طرح مطالب خسته‌کننده تدوین و ارائه می‌شود.

معاونت زمین‌شناسی

فرخ قائمی

عملکرد سه ماه آخر سال 96 گروه زمین شناسی به شرح زیر می‌باشد:

از 18 نقشه در دست انجام  این اداره کل  تعداد 2 نقشه جهت بررسی تحویل معاونت زمین شناسی گردید تعداد 11 نقشه در حال رفع اشکال و کار دفتری توسط زمین شناس مربوطه،  تعداد 4 نقشه جهت ارسال به کمیته ارزیابی جهت بررسی و 1 نقشه جهت ارسال برای چاپ اولیه می باشد.

از دیگر فعالیت ها:

- شرکت در همایش زمین شناسی مهندسی با رویکرد فرونشست

- شرکت در کارگاه آموزش اندازه گیری فرونشست

- شرکت در جلسات مخاطرات در سطح استان

- شرکت در همایش امنیت شبکه

- برداشت گسل های شهر مشهد (طرح تدقیق9)

- شرکت در همایش‌های: مخاطرات در تربت جام، ژئوماتیکس دانشگاه فردوسی و زلزله در دانشگاه فرهنگیان

مجموع ماموریت‌های صحرایی مرتبط با فعالیت‌های معاونت زمین شناسی در این سه ماه، 275 نفر روز بوده است.

معاونت اکتشاف مواد معدنی
نصیر نادری
در سه ماهه زمستان از میان پروژه های اکتشافی که در معاونت اکتشاف در دست انجام است اغلب آن‌ها در حال نگارش و یا ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه است. پیشرفت کار در پروژه اکتشاف در خراسان شمالی نیز در خور توجه بوده و شامل چندین پروژه اکتشافی مجزا و عملیات اکتشاف در چند منطقه بوده است: 
- اتمام برداشت نمونه‌های اکتشافات ژئوشیمیایی برگه‌های 1:100000 آمند و غزنین، آماده‌سازی و ارسال به آزمایشگاه
- بررسی پتانسیل‌یابی محدوده های مس
- تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی معدنی و اکتشاف عمومی به جهت اکتشاف سرب و روی در مناطق خوراب 1 و 2
- تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی معدنی و اکتشاف عمومی به جهت اکتشاف سرب و روی در منطقه قهرمان آباد
- حفاری اکتشافی در محدوده های مس
- گزارش زمین‌شناسی اقتصادی پرلیت‌های خراسان رضوی با نگرشی بر صنایع معدنی، فرآوری و کاربرد صنعتی
این پروژه توسط آقایان مهندس پورخسرو و مهندس فیض از اداره اکتشافات غیر فلزی انجام شده که پس از مراحل داوری آماده چاپ می باشد. این گزارش شامل قسمت‌های مختلف مقدمه، مشخصات، اهداف، کاربردها، روش‌های فراوری، نتایج نمونه‌برداری از بخش‌های مختلف استان و نتایج و... آمده است که در شماره‌های آینده پیک گزارشی کامل ارائه خواهد شد. 

معاونت اجرایی
جعفر رکنی
تخصیص اعتبارات طرح های تملک دارائی‌های سرمایه‌ای در پاییز سال 96 هم‌چنین ادامه عملیات اکتشافی در استان خراسان شمالی و مناسب بودن هوا در زمستان سال 96 موجب شد تا حجم وسیعی از برنامه های حوزه فنی این اداره کل در این سه ماهه بوقوع پیوندد و از طرفی پروژه پارک موزه علوم زمین که بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد موجب گردید تا هر ازچند گاهی مسئولین ملی و استانی حتی نمایندگان مجلس در سفر به مشهد بازدیدی از این پروژه ملی– استانی داشته باشند. همه موارد فوق حجم وسیعی از فعالیت های این معاونت را درحوزه اجرائی و اطلاع رسانی طلب میکرد که علی رغم کمبود شدید نیروی انسانی دراین معاونت الحمدا... با همدلی و هماهنگی امور به سرانجام برسد که به مواردی به اختصار به شرح ذیل می پردازیم :
- اعزام و پشتیبانی بیش از 15 اکیپ صحرایی به مناطق مختلف خراسان شمالی, رضوی و جنوبی و تامین تنخواه گردان اکیپ ها و تنظیم اسناد مربوطه در موعد مقرر.
- برگزاری و اخذ استعلام بها بابت انعقاد 4 مورد قرارداد و انجام خدمات فنی و پیمانکاری در حوزه مطالعات ومستندات علوم زمین ، مستحدثات ساختمان پروژه پارک موزه و طراحی و اجراء ویترین های دوران های زمین شناسی و پیگیری کلیه امور اجرائی آن , شامل تنظیم قرارداد ها، اخذ تضمینات لازم و طی مراحل قانونی آن که هرکدام  دارای پیشرفت فیزیکی از 10 تا 80  درصد تا پایان زمستان 96 می باشند .
- پیگیری اعتبارات اسناد خزانه اسلامی در روند خرید تجهیزات فنی و آزمایشگاهی واز محل اعتبارات سازمان مرکزی که از پاییز 96 شروع شده بود ادامه دارد و مدارک و مستندات لازم نیز با رسیدگی ذیحسابی تامین شده است.
- نظارت بر امور کارآموزان و کارپذیران و متقاضیان دراین حوزه و ارزیابی عملکرد آن‌ها
- تهیه اخبار و اطلاعات از بازدیدها و امورفنی و اجرائی این اداره کل و ارسال به موقع اخبار جهت بارگذاری در پایگاه اطلاع رسانی این اداره کل هم‌چنین ارسال به مبادی ذیربط در روابط عمومی سازمان ویا خبرگزاری های مربوطه .
- پیگیری و تنظیم نهایی کلیه گزارش کارهای هفتگی، ماهیانه، سه ماهه و جداول پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در یک سامان منظم و سیستمی به‌طوری‌که در اولین فرصت و کم‌ترین زمان این امور به انجام برسد نیز درحوزه کارکرد این معاونت تعریف و دنبال می‌شود.
- پیگیری تخصیص اعتبارات استانی جهت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه پارک موزه علوم زمین با دعوت از معاونت بودجه سازمان برنامه استان و کارشناسان مربوطه انجام و نهایتاً منجر به تخصیص 100 درصدی اعتبار مذکور با اسناد خزانه اسلامی گردید.
- تمهیدات لازم جهت انجام اولین بازدید ریاست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور پس از انتصاب و برگزاری جلسات با مسئولین استانی و فعالان دانشگاهی و حوزه معدن استان در یک برنامه منظم و فشرده انجام گرفت.
- عضویت در تیم اجرایی همایش فرونشست‌زمین درگروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و تنظیم برنامه سخنرانی نماینده سازمان زمین‌شناسی و سایر پشتیبانی‌های لازم در بازدید صحرایی و برنامه های همایش در اداره کل زمین‌شناسی منطقه شمال شرق انجام گرفته است.

اداره آزمایشگاه شیمی
سحرناز تاج‌بخش
زمستان 96 عمدتاً فصل اندازه‌گیری اکسیدهای اصلی را برای آزمایشگاه شیمی به ارمغان آورد. این نمونه‌ها بیشتر حاصل تلاش همکاران بخش زمین‌شناسی و اکتشاف بود که برای آزمایشگاه ارسال شد. 254 نمونه آنالیز شده اگرچه مطابق با سقف برنامه پیش بینی شده برای زمستان 96 بود، اما تعداد آنالیز عناصر بیش از دوبرابر مورد انتظار شد. 
هم‌چنین کارشناسان این اداره در سی و ششمین کنگره علوم‌زمین با ارائه سه مقاله  شرکت داشتند. 
از دیگر فعالیت‌ها، ارائه بسته‌ی آزمایشگاهی صحرایی برای استفاده از همکاران در عملیات صحرایی با هدف تست نمونه‌های مینرالیزه روی بود که این کار در حال حاضر در مرحله‌ی مقدماتی است.
فعالیت‌های دیگر این بخش، شرکت در جلسات کارگروهی، جلسات واحد توسعه و‌ شورای هماهنگی بوده که در مجموع شامل 12 جلسه بوده است.
 
اداره ژئوماتیکس
تورج مجیدی فیض آبادی
اهم اقدامات انجام شده در سه ماهه چهارم سال ۹۶ اداره ژئومتیکس
اطلاعات مکان مرجع
1- تهیه نقشه‌های اطلس منابع آبی استان خراسان رضوی (آبخوان‌ها، چاه‌ها، ایستگاه‌های هیدرومتری)
2- شرکت در مراسم روز جهانی GIS و پنل تخصصی در دانشگاه فردوسی مشهد و ارائه توانمندی‌های ژئومتیکس مرکز در نمایشگاه حاشیه این مراسم
3- تهیه لایه یکپارچه آنومالی طلا و نیکل زون بردسکن – تربت جام
4- ادامه تهیه فرمت GDMS نقشه های ژئوشیمیایی 1:100000 برای آرشیو و آماده سازی برای موضوع موافقت نامه با نظام مهندسی معدن استان (مری 29 شیت)
5- ادامه تهیه نقشه های سیمبل آنومالی ژئوشیمیایی استان خراسان شمالی
6- ادامه تهیه فرمت رقومی ستونهای چینه شناسی سازندهای ژوراسیک (10 مورد) و تهیه تصویر راه‌های دسترسی به مقطع تیپ سازندها (18 مورد) جهت کتاب ژوراسیک 
7- ویرایش فرمت رقومی نقشه زمین شناسی 1:100000 رندان
8- ویرایش اطلس شهرستان های خراسان شمالی مطابق درخواست دفتر بجنورد
9- تهیه نقشه پراکندگی واحدهای کربناته استان خراسان شمالی
10- تهیه فرمت رقومی نقشه زمین شناسی 1:250000 غلامان و تحویل پلات جهت ارسال به تهران
11- تهیه 94 مورد پلات
سنجش از دور زمین شناسی
1- پردازش داده های محدوده آهن خوراب در پهنه صفی آباد و آنالیز طیفی داده های ماهواره ای منطقه و تهیه 10 مورد پلات 
2- آماده سازی و پردازش داده های دورسنجی جهت بارز سازی گسل های استان خراسان شمالی شامل: (پیشرفت کل 95%)
3- پردازش تکمیلی داده های شهرستان فیض آباد و نگارش گزارش دورسنجی - (پیشرفت کل 95%)
4- همکاری در تهیه پیشنهاد طرح با عنوان "نقش عوامل ساختاری در فراوانی (جستجوی) منابع آب با استفاده از دورسنجی و تحلیل های آماری- مطالعه موردی محدوده اخلمد" (پیشرفت کل 60%)
5- پردازش داده های محدوده  سرب و روی صفی آباد، شامل پردازش آنالیز طیفی، با هدف بارزسازی دگرسانی ها،ارجاع از بخش اکتشاف (پیشرفت کل 70%)
6- پردازش داده‌های اسپات و IRS جهت بارزسازی خط واره های محدوده غرقاب و تهیه گزارش(پیشرفت کل 50%)
7- پردازش داده های استر، اسپات و لندست کلاته تیمور و تحلیل طیفی داده استر منطقه و استخراج خروجی های مناسب
 
تحقیق و توسعه
1- مطالعه روی مباحث SDI در زمین شناسی
2- ادامه پروژه تحقیقاتی در خصوص تهیه نقشه‌های آنومالی ژئوشیمیایی داده‌های برگه 1:100000 مشکان در محیط GIS
3- همکاری در تهیه دو مقاله جهت گردهمایی علوم زمین
4- تهیه جزوه آموزش دوره راهبری پایگاه داده مکانی در ArcGIS برای زمین شناسان همراه با فایل Tutorial

آموزش
1- شرکت در کلاس آموزشی کاربرد تصاویر رادار در پایش فرونشست – آموزش نرم‌افزار surscapeو شرکت در همایش فرونشست
2- شرکت در کلاس تحلیل داده ها در GIS به روش AHP و فازی

عملکرد IT
1- تکمیل مراحل ارتقاء سرورها و برگزاری دوره آموزشی مبانی مجازی سازی سرورها و تهیه نسخه پشیبان از سرورها و اطلاعات
2- نصب و راه اندازی مجدد نرم افزارها و بانک اطلاعاتی سامانه متمرکز اطلاعات مکانی مرکز

اداره موزه و مستندات علوم زمین
نسترن شجاعی کاوه
سه ماهه پایانی سال 96 برای این اداره، ایامی پر از تلاش و تکاپو بود که به شرح زیر و به‌طور خلاصه بیان می‌شود:
- برنامه‌ریزی و راهنمایی بازدیدهای گروهی از موزه علوم‌زمین توسط دانش‌آموزان، دانشجویان و گروه‌های مختلف از جمله جمعی از  پیشکسوتان و حامیان امور فرهنگی (انجمن فرهنگی دکتر پاپلی)، رئیس سازمان زمین‌شناسی کشورتاجیکستان و همراهان، هم‌چنین مسئولین کشوری و استانی در مجموع به تعداد 1000 نفر
- مستندنگاری نمونه‌های سنگ، کانی و فسیل شامل شستشو، دسته‌بندی، شناسایی، عکس‌برداری، اندازه گیری و بارگذاری در سامانه نرم افزاری، دریافت کد ویژه و ثبت کد بر روی نمونه و جای سپاری آن‌ها به تعداد 870 نمونه
- مستندنگاری و بارگذاری مطالب و عکس‌های میکروفسیل‌های مطالعه شده در پلاک‌های نازک مربوط به نقشه‌های زمین‌شناسی به تعداد 700 پلاک
- بارگذاری و ساماندهی پلاک‌های مطالعه شده پیشین در سامانه فیزیکی به تعداد 1200 قعطه
- انجام فعالیت‌های پژوهشی مشترک با آزمایشگاه شیمی اداره کل بر روی نمونه‌های موزه و ارائه مقاله مشترک در سی و ششمین گردهمایی و سومین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین در تهران
- ادامه فعالیت‌های آموزشی که در سه ماهه سوم سال آغاز شده بود یعنی "آموزش استفاده بهینه آب شهری" و برگزاری دوره آموزشی "شناسایی سنگ‌های رنگین (دوره مقدماتی گوهرشناسی)"
- پیگیری مجدانه بودجه و طرح‌های پروژه پارک موزه علوم زمین از مبادی مرتبط در تهران
- شرکت در جلسات شورای بین المللی موزه‌ها (ایکوم) ایران
- شرکت در کارگروه‌های تخصصی مختلف به فراخور تخصص و علاقمندی همکاران
 
پیام ها:

loader
لینک های تصویری