پیک خبری 16، توسعه زیرساخت های فنی و گردآوری اطلاعات پایه

1397/04/23 تعداد بازدید: 1796
print
پیک خبری 16، توسعه زیرساخت های فنی و گردآوری اطلاعات پایه

لزوم توسعه حفاری‌های اکتشافی در منطقه شمال شرق و تهیه  بانک اطلاعاتی حفاری های استان

توسط: حسن عزمی
 
میزان حفاری در پروژه های اکتشافی در مقیاس جهانی
اکتشاف و نهایت معدن یک فعالیت اقتصادی است که دارای خطرپذیری (ریسک) بالا است. مطالعات بین سال‌های 2001 تا 2006 در استرالیا نشان می‌دهد که نرخ موفقیت‌های اکتشافی بسیار پایین است. از 970 تارگت معدنی فقط 10 مورد به مرحله معدن‌کاری رسیده‌اند که به معنی نرخ یک درصد است البته مطالعاتی در سال 2010 که در کمربند سنگ‌سبز (Greenstone belt)، انجام شده است نرخ اکتشاف به 18 درصد هم در ذخایر خاص و شرایط زمین‌شناسی خاص رسیده است. اگر یک مقایسه هزینه‌ای هم انجام دهیم آن وقت ارزش علم اکتشاف خیلی نمایان‌تر می‌شود. در دنیا برای کشف یک معدن کوچک حدود 30 هزارمتر حفاری لازم است و هزینه اکتشاف بیشتر از 30 میلیون دلار آمریکا است و برای یک معدن متوسط 300 هزارمتر حفاری و هزینه بیش از 200 میلیون دلار امریکا پیش‌بینی می‌شود. برای یک معدن بزرگ 3 میلیون‌ متر حفاری و هزینه حدود 1000 میلیون دلار امریکا هزینه پیش‌بینی می‌شود.
جدول زیر فعالیت‌های اکتشافی یک معدن متوسط مس- نیکل را که سال 1982 کشف شده است نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود در یک پروژه اکتشافی حدود 50 درصد هزینه‌ها مربوط به حفاری است. بنابراین اگر می‌خواهیم اکتشاف موفقیت آمیزی داشته باشیم باید نزدیک به 50 درصد پول‌مان را در اکتشاف صرف حفاری کنیم.
 
یادآوری می‌شود تعداد ستاره میزان فعالیت در آن سال را نشان می‌دهد.
و از آنجا که حفاری پر هزینه و مفید است در سطح کشور باید متولی داشته باشد تا تمامی حفاری‌های اکتشافی کشور به عنوان سرمایه ملی در بانک های اطلاعاتی و آرشیو های فیزیکی گرد آوری گردد و از آن‌ها حفاظت شود.
 
حفاری در منطقه اکتشافی مس صفی‌آباد (خراسان شمالی)
منابع: 
- Botin, J. A., Guzman, R. R., and Smith, M. L., 2011, A Methodological Model To Assist In The Optimization and Risk Management of Mining Investment Decisions: Dyna, p. 221-226.
- W.R.Gocht ,H.Zantop, R.G.Eggert 1998  international mineral economics
 
پیام ها:

loader
لینک های تصویری