پیک خبری 16، کارآفرینی

1397/04/23 تعداد بازدید: 1907
print
پیک خبری 16، کارآفرینی

رویداد استارت آپی علوم زمین

توسط: محبوبه پرورش
در حوزه علوم‌زمین و در سطح جهانی، رشد فزاینده‌ای در تشکیل استارت آپ‌ها در بخش‌ها و محورهای متنوع زیرمجموعه این دانش در قرن 21 مشاهده شده است. در آغاز سال 2018 حدود 200 استارت آپ در حوزه فعالیت‌های معدنی گزارش شده است.
برابر تعریف، استارت آپ (Start-up) شرکت نوپایی است که راه حلی نوین را برای یک مسأله ارائه می کند؛ در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد و در واقع استارت آپ، سازمانی است موقتی که در جستجوی یک مدل کسب و کار گسترش پذیر، تکرارپذیر و سود آور است.
بنابراین آن چه که در شکل‌گیری چنین هسته‌هایی نقش اساسی دارد، بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری همراه با شناخت دقیق و جامع مسائل مطرح در حوزه‌ای است که استارت آپ بر آن متمرکز گردیده است. میانگین عمر استارت ‌آپ‌ها تقریباً سه سال است و این مجموعه‌های نوپا پس از سه سال دیگر یک استارت آپ شناخته نمی‌شوند. دلایل متعددی برای پایان دوران سه ساله‌ی شناخته شدن به عنوان استارت آپ مطرح است که از جمله‌ی آن می‌توان به تصاحب شدن توسط سایر شرکت‌‌های بزرگ، افزایش تعداد دفاتر به بیش از یک مرکز، افزایش درآمد از سقف معین، افزایش تعداد کارکنان و افزایش تعداد اعضای اصلی به بیش از پنج نفر اشاره کرد. در واقع فاکتور اصلی یک استارت آپ را باید توانایی آن برای رشد بدانیم.
اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق در نظر دارد با همکاری و نظارت معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، رویداد بزرگ استارت آپی علوم زمین را با تکیه بر توان و خلاقیت جوانان دانش‌پژوه و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و به هدف آماده‌سازی فضای مناسب و با نشاط کسب و کار برگزار نماید. در این رویداد بزرگ دانشگاه‌های مختلف مشهد و شرکت‌ها و فعالان اقتصادی مرتبط ما را همراهی خواهند کرد.
در این رویداد تلاش بر این است تا از این درگاه ضمن برقراری ارتباط مؤثر بین شرکت‌ها و صاحبان سرمایه و جوانان خلاق و صاحب ایده؛ هسته مرکز نوآوری علوم زمین در این اداره کل شکل گیرد.
محورهای برگزاری این رویداد با نگاهی بر استارت آپ‌های موفق در حوزه علوم‌زمین در دنیا و شرایط فرهنگی- اقتصادی و اجتماعی کشور به شرح زیر تعریف شده است:
- کاربرد مواد معدنی در کشاورزی
- زمین گردشگری
- فرآوری مواد معدنی
- تولید نرم افزارهای بومی در حوزه علوم زمین
- روش‌های روزآمد در تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و شناسایی مخاطرات زمین شناختی
-سایر موارد
 
گزارش عملکرد اهم فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه رویداد استارت آپی علوم زمین
1- تهیه پست الکترونیک رویداد به آدرس: startup@gsinet.ir
2- بارگذاری و طراحی زیر صفحه رویداد در پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق
3- برگزاری جلسه مشترک با اساتید دانشگاه‌های مشهد؛ طرح موضوع و دریافت پیشنهادات ایشان 
4- ارائه سخنرانی با عنوان نقش آموزش‌های کاربردی، توسعه و اعتلای کانون‌های مطالعات زمین‌شناسی در شمال‌شرق کشور توسط دکتر طاهری در دانشگاه فردوسی و طرح موضوع استارت آپ
5- طراحی پوستر رویداد 
6- بررسی پیشنهاد طرح ارائه شده و تعریف حوزه‌های کاری در بخش های زیر:
الف- تیم اجرایی سایت و اطلاع رسانی‌ها
ب- تیم اجرایی جوایز و تندیس‌ها 
ج- تیم اجرایی فضاها، بنرها و پوسترها
د- تیم اجرایی پذیرش
7- بازدید از دانشگاه خاوران (مشهد) و بررسی توان و بنیه این مجموعه در فنآوری‌های نوین و علوم بین رشته‌ای زمین شناسی
8- تعیین محتوی، محورها و تاریخ برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرتبط با رویداد در دانشگاه‌های مشهد 
9- تنظیم برنامه و اطلاع‌رسانی اولین کارگاه علوم زمین، کارآفرینی و تولید ثروت
 
 
 
 
نمایی از جلسات مشترک با اساتید دانشگاه‌های مشهد
 
 
شرکت پرلیت تابنده توس
توسط: جعفر رکنی
شرکت پرلیت تابنده توس در سال 1389 با همکاری سه نفر از کارشناسان در رشته‌های زمین‌شناسی و صنایع، که تجربه‌ کاری در معادن سنگ و صنایع نسوز داشته و با توجه با برنامه‌های دولت مبنی بر حذف یارانه‌ سوخت و نیاز کشور به مواد ساختمانی سبک، ابتدا با هدف تولید مصالح ساختمانی سبک و کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها تأسیس و تحت شماره 38920 در شهرستان مشهد به ثبت رسید. بعدها با توجه به کار روی مواد اولیه و استفاده از منابع مختلف تولید و فرآوری پرلیت منبسط در دستور کار قرار گرفت. این شرکت با توجه به اهداف درازمدت خود در زمینی به مساحت حدود 7000 مترمربع کارخانه فرآوری پرلیت را ایجاد نمود و با اشتغال‌زایی حدود 20 نفر نیروی کار مستقیم در خط تولید به صورت سه شیفت در شبانه روز در حال فعالیت تولیدی می‌باشد. اشتغال‌زایی غیرمستقیم آن در حمل و نقل مواد خام و محصولات تولیدی مورد مصرف در شرکت‌ها و صنایع مختلف از قبیل کارخانه‌های (گچ، تولیدکنندگان قطعات گچی و بلوکه‌های ساختمانی و به طور کلی صنایع ساختمانی و ساختمان‌سازی، تولید آجرهای نسوز و...) صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، صنایع خودروسازی، صنایع تصفیه موادنفتی و صدها نوع مصرف دیگر نمود دارد. 
   
 
در حال جاضر این شرکت توان تولید سالیانه بالغ بر 1500 تن محصول منبسط را دارد ولی با نصب دستگاه‌های جدید و اجرای کامل طرح توسعه، ظرفیت تولید خود را 3300 تن در سال رسانده است. این شرکت قادر است که پرلیت منبسط را از پودر تا دانه‌بندی 15 الی 20 میلی‌متر و وزن مخصوص متفاوت بر اساس نیاز مشتری تولید نماید. استان خراسان رضوی مرکز ثقل فعالیت‌های شرکت پرلیت تابنده توس می‌باشد و در حال حاضر فرآورده‌‌های این شرکت در صنایع مختلف مصرف می‌شود. از سرمایه‌های باارزش این شرکت کادر فنی و متخصص و متعهد آن است که با تلاش و کوشش صادقانه و پیگیر خود توانسته‌اند محصولی تولید نمایند که نتیجه‌ی آن رضایت‌مندی مشتریان و شرکت‌های بزرگ و قدرتمند کشور بوده است. این شرکت ضمن این‌که تاکنون توانسته جایگاه ویژه‌ای را در منابع مختلف مصرف‌کننده به خود اختصاص دهد همواره در صدد توسعه دامنه فعالیت‌های تولیدی و مهندسی خود بوده و امیدوار است همواره منشأ خدمات ارزشمندی برای صنایع کشور باشد.
 
 
برای این فعالان اقتصادی و کارآفرینان ارجمند آرزوی موفقیت داریم/
 
خورشید مشرق (پیک خبری اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق) بر آن است تا با معرفی این الگوهای موفق، جوانان جویای کار را با زمینه‌های فعالیت بیشتر آشنا نماید و از پیشنهادات جدید همکاران و معرفی افراد موفق در این عرصه استقبال می‌کند.
پیام ها:

loader
لینک های تصویری