پیک خبری 17، منطقه شمال شرق و مزیت های نسبی زمین شناسی– اکتشافی

1397/07/18 تعداد بازدید: 4262
print

در راستای معرفی مزیت‌ها و توانمندی‌های منطقه شمال شرق کشور در ابعاد گوناگون و عمل به رسالت منطقه‌ای خود، بر آن شدیم سرفصل جدیدی به مطالب خورشید مشرق افزوده تا در هر شماره به بررسی اجمالی هر موضوع بپردازیم. 

در این شماره "گوهر سنگ‌ها‌" تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود.
 
گوهرسنگ‌ها در استان خراسان رضوی
توسط: ریحانه احمدی روحانی
برونزد واحدهای سنگی گوناگون سبب‌ساز پتانسیل به نسبت قابل‌توجهی از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در استان خراسان رضوی شده است. مزیت نسبی استان خراسان رضوی در عرصه‌های گوناگون از جمله: پتانسیل مناسب مواد معدنی از جمله سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، حضور افزون بر بیست و پنج میلیون زائر و مسافر داخلی و خارجی، برخورداری از آمار بالاترین تعداد کارگاه‌های تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در بین استان‌های کشور، وجود معدن فیروزه نیشابور به عنوان مرغوب‌ترین فیروزه جهان، معادن متعدد سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در این استان و نیز وجود معادن سنگ‌های گران‌بهای زمرد و یاقوت در کشورهای همجوار با استان خراسان رضوی؛ جملگی ایجاب می‌کند تا کانون فعالیت‌های مرتبط با سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در این استان شکل گیرد. 
وجود معدن فیروزه نیشابور با قدمت چندین هزار ساله با شهرت جهانی و کیفیت منحصر به فرد و توجه به حفظ این جایگاه ارزشمند، شرایطی را رقم می‌زند تا با عزم جدی و احساس مسئولیت ملی به پی‌ریزی افق‌های جدیدی از موفقیت و پیشرفت در این استان اقدام شود. بدیهی است این رویکرد بایستی با نوآوری در تولید و طراحی‌های نوین جایگاه مطلوب‌تری را در حوزه فعالیت اقتصادی فراهم آورد.
بر اساس مطالعات اکتشافی که توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شده در خراسان رضوی، اندیس‌های: فیروزه، آگات، عقیق، بریل (آکوامارین)، سافیر، یاقوت، روتیل، ارتوز، فیروزه کریزوکلا، آگات، ژاسپر، عقیق سلیمانی، اوپال، گارنت، درکوهی، رزکوارتز، آندالوزیت، ایلمنیت، آراگونیت و پلی گورسکیت گزارش شده است.
 
نقشه پراکندگی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در استان خراسان رضوی (در این نقشه، جایگاه معادن مس به دلیل وجود کانی‌های نیمه قیمتی مالاکیت و آزوریت و معادن آهن به دلیل حضور کانی هماتیت آورده شده است)
(اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق، 1396)
 
یکی از کامل‌ترین بررسی‌های اکتشافی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در استان خراسان رضوی در فاصله سال‌های 1388-1395 توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تهیه گزارش‌های گوناگون صورت پذیرفته است. 
برخی از گزارش‌ها و پروژه‌های انجام شده در این مقوله توسط سازمان زمین‌شناسی به شرح زیر می‌باشد:
- نگاهی گذرا به دانش گوهرشناسی و صنعت سنگ‌های قیمتی در استان خراسان رضوی و ضرورت‌های فرارو، شجاعی و همکاران، 1388
- گزارش نهایی پروژه اکتشاف سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در استان خراسان رضوی، شرکت ایتوک، سازمان زمین‌شناسی کشور، 1389
- گزارش و مقاله پی‌جویی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در برگه‌های 1:100.000 موسویه و سارغنج، فیض و همکاران، 1391
- بررسی ترکیب شیمیایی فیروزه نیشابور با استفاده از آنالیز  LA-ICP-MS در جهت شناخت ویژگی‌های انواع فیروزه نیشابور، طاهری و همکاران، 1391
- پروژه تهیه نقشه راه فیروزه با همکاری کانون هماهنگی دانش و صنعت فیروزه و سنگ‌های قیمتی، طاهری و همکاران، 1393 - (گزارش داخلی)
- اکتشاف ژئوشیمیایی 1:25000 سیستماتیک در محدوده معدن فیروزه نیشابور (شمال شرق ایران)، سدید، 1397
اهم دستاوردهای این طرح‌ها و گزارش‌ها در مورد اندیس‌ها و معادن فعال در استان خراسان رضوی در جدول صفحه بعد آورده شده است.
امید می‌رود با تعیین برنامه‌های اکتشافی مناسب، صدور پروانه اکتشاف و گواهینامه کشف و بهره‌برداری، در آینده‌ای نزدیک خراسان‌رضوی به یکی از منابع تأمین کننده سنگ‌های قیمتی و زینتی در کشور تبدیل شده و در ایجاد و یا فعال سازی صنایع معدنی وابسته نیز به سهم خود نقش شایسته‌ای را ایفا نماید.
مشخصات برخی اندیس‌ها و کانسارهای گوهرسنگ‌ها (به جز فیروزه) در استان خراسان رضوی
پیام ها:

loader
لینک های تصویری