پیک خبری 3، مصاحبه با دبیران کارگروه ها،کارگروه مخاطرات، زیست محیطی و زمین شناسی مناطق شهری

1396/03/31 تعداد بازدید: 1771
print
پیک خبری 3، مصاحبه با دبیران کارگروه ها،کارگروه مخاطرات، زیست محیطی و زمین شناسی مناطق شهری

مصاحبه با آقای مهندس شریفی عضو و دبیر کارگروه مخاطرات، زیست محیطی و زمین شناسی مناطق شهری

 

 خلاصه ای از سوابق تحصیلی و اجرایی خود به عنوان دبیر کارگروه مخاطرات را ارائه فرمائید؟
اینجانب هادی شریفی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زمین شناسی مهندسی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و کارشناسی رشته زمین شناسی از دانشگاه فردوسی مشهد می باشم.
علاقه و تخصص اصلی من در بحث پهنه بندی انواع مخاطرات از جمله زمین لغزش و زمین لرزه است. در حال حاضر نیز به عنوان  کارشناس تهیه نقشه زمین شناسی و زمین شناسی مهندسی در سازمان مشغول به کار می باشم. البته قبل از ورود به سازمان زمین شناسی به مدت دو سال در تهران با سازمان محیط زیست در پروژه پایش و پهنه بندی آلایندگی رودخانه های سیمینه رود و زرینه رود همکاری داشته ام. 
هم اکنون به عنوان دبیر کارگروه مخاطرات، زیست محیطی و زمین شناسی مناطق شهری و عضو کارگروه های فناوری اطلاعات و روش های نوین،  پایگاه اطلاع رسانی و پارک موزه مشغول به فعالیت می باشم.
نظر شما در مورد ضرورت ایجاد کارگروه های تخصصی در مرکز چیست؟
به طور کلی نظام مبتنی بر مشورت و استفاده از اتاق فکر در هر حوضه تخصصی، از عوامل اصلی رشد و توسعه هر مجموعه پژوهشی و اجرایی محسوب می شود. درمرکز مشهد نیز بعد از گذشت دو دهه فعالیت مستمر در بخش های مختلف تخصصی و کسب تجربیات ارزشمند در حوضه های مختلف، جهت تنوع بخشی به فعالیت های جاری، ایجاد نشاط و هدف گذاری برای آینده مرکز، نیاز به حلقه های فکری و تولید افکار نو درحوضه های تخصصی بسیار ضرروی به نظر می رسید. ایجاد کارگروه های تخصصی توانسته تا حد زیادی موارد ذکر شده را برآورده سازد.
آیا نتایج و دستاوردهای بدست آمده از زمان شکل گیری کارگروه های تخصصی تا زمان کنونی قابل قبول بوده است؟
قضاوت در مورد نتایج و دستاوردهای کارگروه ها هنوز مقداری زود است. ولی به هر حال خروجی کار تا حد بسیار زیادی دور از انتظار و بسیار موفقیت آمیز بوده و سبب ایجاد نشاط نسبی در ساز و کار و روند حرکتی متفاوت با گذشته در سازمان شده است.
نظر شما در مورد کارگروه تخصصی مخاطرات که مرتبط با رشته تحصیلی شماست چیست؟
همانطور که می دانید مخاطرات یکی از ارکان اصلی سازمان های زمین شناسی دنیا است، که در ساختار کلی همه آن ها گنجانده شده است به طبع در ایران نیز به این موضوع توجه شده است اما در سازمان زمین شناسی بحث مخاطرات تا به امروز به صورت جدی تعریف و پیگیری نشده است و اندک فعالیت ها نیز در قالب پروژه های کوچک و ناتمام باقی مانده است. البته در مقیاس کشوری نیز سازمان و یا نهاد خاصی متولی این امر نبوده است. در حال حاضر مسئول اصلی مخاطرات کشور ستاد بحران است. این ستاد نیز در هر استان شامل کارگروه های تخصصی مرتبط با موضوعات مختلف از جمله مخاطرات طبیعی است که سازمان زمین شناسی نیز در چند کارگروه آن عضویت دائم دارد. با تشکیل کارگروه مخاطرات در داخل سازمان، نقش سازمان در این کارگروه ها به صورت چشم گیری افزایش یافته، به نحوی که محل و مدیریت برگزاری برخی جلسات به سازمان محول شده است. از طرفی تشکیل این کارگروه منجر به انسجام و مستند شدن فعالیت های پراکنده همکاران در زمینه مخاطرات شده است.
به نظر شما ترکیب اعضای کارگروه مخاطرات متناسب با اهداف و برنامه های پیش بینی شده برای آن بوده است؟
در ترکیب کارگروه سعی شده است تا از تمام توان فنی مرکز مشهد در زمینه-های مرتبط استفاده شود. به نظر من ترکیب فعلی شاید ایده آل ترین حالت ممکن نباشد ولی با توجه به تخصص های موجود در مرکز بهترین حالت ممکن که تلفیقی از تجربه، جوان گرایی و تخصص بوده، شکل گرفته است.
اکر ممکن است به صورت خلاصه شرحی از عملکرد کارگروه را ارائه فرمائید؟
کارگروه مخاطرات به دلیل داشتن نقش ارتباطی با مراکز تصمیم گیر استان در خارج از مرکز تاثیر زیادی در معرفی سازمان به عنوان یکی از مراکز اصلی تاثیرگذار در زمینه مخاطرات داشته است. از زمان تشکیل این کارگروه بیشتر فعالیت ها به صورت تعاملی با مراکزی مانند استانداری، ستاد بحران، شهرداری، نظام مهندسی ساختمان، مسکن و شهر سازی و بنیاد مسکن بوده است. از جمله این فعالیت ها می توان به ارائه گزارش در زمینه لغزش شهر خرو، فرونشست دشت نیشابور، معرفی پهنه بندی لرزه ای و ژئوتکنیکی شهر مشهد، پهنه بندی زمین لغزش استان، مطالعه سازو کار گسل جنوب مشهد و تهیه نقشه گسل های شهر و شهرستان مشهد جهت چاپ عمومی اشاره کرد.
به عنوان آخرین سوال برنامه های شما به عنوان دبیر این کارگروه در سال 94 چیست؟
با توجه به کارهای انجام شده در این کارگروه، در سال آینده برنامه ها بیشتر به سمت انجام مطالعات بنیادی و تهیه نقشه های موضوعی پایه مخاطرات و زیست محیطی متمرکز خواهد بود. ار جمله این مطالعات که شرح خدمات آن در حال تهیه است می توان به موارد زیر اشاره کرد. 
1. پهنه بندی زمین لغزش در دو استان خراسان رضوی و شمالی
2. پایش میزان فرونشست دشت های استان
3. شناسنامه دارکردن گسل های مشهد و تعیین حریم برای آن ها
4. توسعه سایت ریز پهنه بندی شهر مشهد با اضافه کردن لایه های کاربردی و تولید مدل های سه بعدی بلوکی
پیام ها:

loader
لینک های تصویری