پیک خبری 4، مصاحبه با دبیر کارگروه پارک موزه علوم زمین

1396/03/31 تعداد بازدید: 2948
print
پیک خبری 4، مصاحبه با دبیر کارگروه پارک موزه علوم زمین

مصاحبه با خانم مهندس تاجبخش عضو و دبیر کارگروه پارک موزه علوم زمین


سحرناز تاج بخش، کارشناس ارشد شیمی فیزیک و مسئول آزمایشگاه شیمی مرکز است که در کارگروه های ژئوشیمی تحقیقاتی،‌ پژوهش و انتشارات، پایگاه اطلاع رسانی عضویت دارد و دبیر کارگروه پارک موزه علوم زمین نیز می باشد. وی علت حضور خود را در این کارگروه، علاقه ی زیاد از دوران کودکی به مباحث علوم زمین و نیز راه های انتقال این مفاهیم و اهمیت آن به متن جامعه، عنوان می کند.
 
 
کارگروه پارک موزه و فعالیت های گروهی
کارگروه پارک موزه علوم زمین مشهد، یکی از قدیمی ترین کارگروه های این مرکز است که در سال 1382 و با طرح ایده ی ساخت پارک موزه آغاز به کار کرد. تجربه ی موفق این کارگروه، یکی از دلایل توجه به کارِگروهی و موجِ تاسیس کارگروه های تخصصی در مرکز مشهد می باشد. در این گفتگو، نظرات خانم تاج بخش؛ دبیر این کارگروه را در رابطه با کارِگروهی، به خصوص در کارگروه پارک موزه، جویا شده ایم.
1. دیدگاه شما نسبت به کارِ گروهی چیست؟
با سپاس از توجه ما به این موضوع، به نظر من، انسان برای شکوفایی استعدادها و توانایی های خود، علاوه بر کوشش های فردی، نیازمند حضور و فعالیت داشتن در کنار سایرین است. تاثیر کارِ گروهی بر فرد و جامعه به دو بخش اساسی تقسیم می شود: انتقال تجربه و یاد گیری مهارت های جدید، تکمیل حلقه های ناپیوسته و مجزا که در نهایت استحکام، پایداری و کمال را به دنبال دارد. به زبان ساده، انجام یک کار را در نظر بگیرید که ابعاد متفاوتی دارد و تکمیل آن توسط تیمی با استعدادها و سلیقه های مختلف،‌ تحت مدیریتی قوی و خوش فکر،‌ زمینه را برای انجام هر چه بهتر، دقیق تر، زیباتر و کامل ترِ آن کار فراهم می آورد.
2. تاثیرات مثبتِ کارِ گروهی در کار گروه پارک موزه به طور مشخص چه مواردی است؟
تاثیرات مثبت آن، بسیار است! اما از دیدگاه من و برای کارگروه پارک موزه، سه دسته ی اساسی از این تاثیرات مثبت را طی چند سالی که در این کارگروه بوده ام، لمس کرده ام. یکی افزایش مهارت های اجتماعی و به تعبیر من " چگونه زندگی کردن" و دیگری افزایش مهارت های فنی و علمی و سومین مورد که بیشترین نما را دارد، حاصل و نتیجه ی فعالیت ها و رسیدن به اهداف تعریف شده است. به نظر من همه ی این موارد بسیار مهم و قابل بحث هستند اما برای اختصار برخی از آنها را در تصویر زیر خلاصه نموده ام:
 
 
3. توضیحی درباره ی یکی از دستاوردهای مهم کارگروه خود که ناشی از کار جمعی بوده ارائه دهید.
خوشبختانه اعضاء کارگروه پارک موزه، همگی افرادی خلاق و جستجوگرند که همین امر سبب شده طرح ها و ایده های آنها، مسیر عبور ما را روشن و زیبا نمایند. یکی از جذاب ترین دستاوردهای جمعی ما، مجموعه گزارشات پارک موزه است که در چهار سری و در حوزه های مختلف،‌ بر حسب تخصص یا علاقه ی افراد تهیه شده است. این مجموعه حاوی اطلاعات علمی، تجربه های شخصی کارشناسان، ‌تحقیقات پیرامون موضوعات موزه ای و مواردی از این دست می باشد. تکمیل این مجموعه همچنان در دست انجام است. 
4. در صورت امکان، میزان مشارکت همکاران خود را در فعالیت های گروهیِ کارگروه پارک موزه به صورت آماری بیان کنید.
کارگروه،‌ معمولا فعالیت های متنوعی دارد که حقیقتا به تنهایی قابل انجام نیست. ذکر جزییات فعالیت اعضاء نیز به سادگی ممکن نمی باشد اما مهم ترین حوزه های فعالیت کارگروه را شاید بتوان به صورت زیر خلاصه کرد. آنچه ملاحظه می شود، میانگین فعالیت های کارگروه طی سالهای فعالیت خود است. مثلا در ابتدا، ایده پردازی، زمان بیشتری را به خود اختصاص می داد. امروز بحث برنامه های صحرایی و تهیه نمونه ها سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهند.
 
 
5. آیا راه کار خاصی برای بالا بردن مشارکت همکاران تان پیشنهاد می کنید؟
به نظر من بالا بردن مشارکت افراد در هر نوع کارِ گروهی، نیاز به گسترش تفکر مشارکتی، بالا بردن روحیه ی همدلی و داشتن افق های بازتر و بالاتر در کار و حوزه های تحت مسئولیت فرد است. به این منظور توجه به هدف گذاری دقیق در سیستم، آموزش های مرتبط، سیستم های تشویقی، قابل لمس شدن خروجی مثبت کارها ضروری است. در نهایت، چنین فعالیت هایی ناشی از نیرویی عمیق تر و گسترده تر از معمول می باشد. چیزی که ما در کارگروه خودمان به آن "علاقمندی" می گوییم. ما عاشق کار، تفکرهای نو و راه های جدیدی هستیم تا بتوانیم به اهداف تعریف شده در پروژه برسیم.
6. آیا پیشنهادی برای نهادینه شدن فعالیت های گروهی دارید؟ اگر بلی، لطفا بیان کنید.
انجام کارِ گروهی، مقدماتی نیاز دارد که بدون توجه به آن ها، نتیجه ی مورد  نظر، به دست نمی آید. از جمله مهم ترین آن ها می توان به این موارد اشاره کرد: وجود تفکر مدیریتی و حضور مدیرانی که به کارِگروهی عقیده دارند، 
گرد آوردن افرادی با استعدادهای مختلف و تنوع دیدگاه ها با شرط قابلیت پذیرش آراء دیگران، داشتن روحیه ی نقدپذیری و بحث و استدلال، داشتن 
روحیه ی جستجوگر و محقق، داشتن خلاقیت و توجه به ایده های نو،  مسئولیت پذیری  و در نهایت قابلیت انتقال مفاهیم و ارتباطات. 
به نظر من، اگر فعالیت های تعریف شده برای کارگروه ها،‌ چشم اندازی توسعه ای داشته باشد، به تدریج در ساختار آن سیستم نهادینه می شود. 

 

پیام ها:

loader
لینک های تصویری