پیک خبری 5، سخن آزاد

1396/03/31 تعداد بازدید: 1991
print
پیک خبری 5، سخن آزاد

ارتباط کاری مثبت

قسمت اول: مهارت های رفتاری در محیط کار
آگاهی از مهارت های رفتاری و مدیریت شخصیتی، به ما کمک می کند تا محیط کاری دلخواه و پر از آرامش، اعتماد و پویا داشته باشیم، محیطی که همه در آن سهیم و مسئول هستند. بی اعتنایی و سرباز زدن از مسئولیت های رفتاری، نشانه رشد شخصیتی نمی باشد و هر عملی، هر چقدر ناچیز، در آن تاثیر گذار است. 
بسیاری از ما داشتنِ محیطی مثبت و پویا را در سیستم های تعریف شده جستجو می کنیم و در انتظار تعریف آن از طرف مسئولان آن هستیم. غافل از اینکه افزایش مهارت های رفتاری،‌ سبب گسترش چشمگیر این عادت ها در بین افراد می شود. 
پیک خبری مرکز مشهد،  تصمیم دارد در کنار اطلاع رسانی از فعالیت های مرکز، در هر شماره به یکی از مهارت های رفتاری در محیط کار پرداخته و سهم کوچکی در این آگاهی اثرگذار داشته باشد. قسمت اول این مطلب را با موضوع "تاثیر روابط بین افراد در محیط کار" آغاز می کنیم. امید که با لطف خداوند منان، مسیری رو به تعالی را با هم طی کنیم...
چگونه در محیط کار روابط مثبت و تاثیرگذار داشته باشیم؟
در این مطلب به دنبال این هستیم که بدانیم چگونه می توانیم در محیط کارمان و در ارتباط با سایرین مثبت و قوی باشیم:
انسان ها به طور طبیعی موجوداتی اجتماعی هستند. ما همانقدر که به غذا و آب نیاز داریم به ارتباطات مثبت نیز نیاز داریم، بنابراین طبیعی است که داشتن ارتباطات بهتر در محیط کار سبب ایجاد شادی و نشاط بیشتر و در نتیجه، فعالیت مفیدتر می شود. همچنین محیط کارمان دوست داشتنی تر خواهد بود. در چنین شرایطی قدرت انعطاف ما بیشتر شده و قادریم خلاقیت بیشتری به کار ببریم. در حقیقت به جای صرف انرژی و زمان بر روی مشکلات ناشی از برخوردهای منفی و ناروا، می توانیم بر موقعیت های مثبت  و فرصت های پیش رو تمرکز کنیم.
تعریف یک رابطه خوب:
ارتباطات سالم خوب و مثبت در محیط کار با این ویژگی ها به وجود می آید:
1. اعتماد: اعتماد پایه هر ارتباط خوب است. وقتی شما به همکارانتان اعتماد می کنید، پیوند محکمی بوجود می آید که شما را در انجام کارها یاری می دهد و مشارکت شما را در امور موثرتر می نماید. وقتی به دیگران اعتماد داشته باشید و متقابلا حس اعتماد را با رفتارتان در دیگران و باورهایشان بوجود آورید، محیط کار شما شفاف و باز خواهد شد. بدون درگیری و پراز صداقت. در این شرایط،‌ انرژی و زمان شما صرف نگرانی های ندانسته و احتمالی، گمانه زنی های بی اساس و پیش داوری نمی شود. 
2. احترام: وقتی شما احترام دیگران را رعایت کنید، برای کارها، توان مندی ها و ایده هایشان ارزش قائل شوید و بالعکس؛ قادر خواهیم بود با کارکردن با یکدیگر راه حل های بهتری بر اساس مجموع نظرها، روشن بینی ها و خلاقیت ها به دست آوریم.
3. توجه و دقت نظر: این عبارت، به معنی به عهده گرفتن مسئولیت حرف ها و رفتارهایتان است. کسانی که دقت نظر دارند، نسبت به آنچه می گویند و آنچه انجام می دهند، توجه دارند. آنها اجازه نمی دهند که ترکش احساسات، تفکرات و تجربه های منفی آنها به افرادی که در کنارشان هستند، برخورد کند. در این حالت به تدریج با برخوردار شدن از رفتار پراعتماد و مثبت دیگران، قادرند بر احساسات وافکار منفی خود غلبه کنند.
4. پذیرفتن اختلافات: افرادی که رفتاری مثبت دارند، نه تنها از بودن و پذیرفتن کسانی که نظرات متفاوت دارند، ناراحت نمی شوند، بلکه به آنها خوش آمد هم می گویند. این ویژگی سبب کسب تجربه های جدید و یاد گرفتن مطالبی می شود که هرگز به خودی خود یاد نمی گیریم. یادمان باشد هیچ انسانی کامل نیست و همه ی ما نیاز به آموختن مهارت ها و آگاهی های نو هستیم.
5. ارتباط سازنده: ما در تمام روز در ارتباط با سایرین هستیم. هر چه این ارتباط بهتر و موثرتر باشد، روابط ما  غنی تر خواهد بود. همه ی روابط خوب و مثبت، بستگی به ارتباطات صادقانه و باز دارد.
چگونه روابط خوب کاری فراهم آوریم:
چند راهکار ساده برای ساختن روابط کاری بهتر عبارتند از:
1.مهارت های خود را افزایش دهید: معمولا افرادی که مهارت های بالای مردم داری دارند، در ارتباطات خود موفق ترند. برای این کار لازم است خودتان را جای دیگران بگذارید تا شرایط او را درک کنید. برای اینکه دریابید مهارت شما چطور است،‌می توانید با مراجعه به این آدرس، خود را محک بزنید:
http://www.mindtools.com/pages/article/newTMM_36
 این تست به شما کمک می کند ضعف های خود را بدانید و یاد بگیرید چگونه با آن مقابله نمایید. 
2.ارتباطات خود رابشناسید: به خودتان و همکاری هایی که در ارتباط با دیگران دارید، صادقانه نگاه کنید! آیا می دانید شما از دیگران چه می خواهید؟ آیا می دانید دیگران از شما چه می خواهند؟ آیا در این معادله، موازنه را حفظ میکنید؟ دانستن این موارد به داشتن ارتباطات بهتر کمک می کند. 
3.اختصاص زمان مشخص برای برقراری ارتباطات سازنده: زمانی را در ساعت کار خود، به برقراری ارتباطات مثبت اختصاص دهید! هیچ کس بی نیاز از داشتن ارتباطات مثبت نیست. مثلا یک وعده چای میان روز را با یکی از همکارانتان که فکر میکنید مدتی است کم پیداست و احتمالا مشکلی دارد، بنوشید و از احوالش جویا شوید. این کار را با برنامه ی زمانی و با هدف انجام دهید. حتی اگر 20 دقیقه در روز برای این کار وقت بگذارید، می توانید آن را به چند زمان کوچکتر بشکنید. مثلا 4 زمان 5 دقیقه ای برای 5 نفر از همکارانتان. این واکنش های کوچک همراه با القاء روحیه ی مثبت و شاد، کمک زیادی به ساخت پایه ای محکم و خوب در ارتباطات شما می کند. تاثیر ارتباط چهره به چهره بیشتر می باشد.
4.تقویت هوش حسی: سعی کنید هوش حسی خود را تقویت نمایید. این کار باعث می شود هم احساسات خود را بشناسید و هم علت آن را دریابید. داشتن هوش حسی بالا به ما کمک می کند احساسات و نیازهای سایرین را نیز درک کنیم و در نتیجه رفتار بهتر و منطقی تری با سایرین داشته باشیم.
5.سپاسگزاری و ارج نهادن به دیگران: وقتی کسی به شما کمک می کند، از او قدردانی نمایید. به خاطر داشته باشید هر شخصی؛ از رئیس تا نیروی خدماتی؛ میل دارد کارش مورد قدردانی قرار گیرد. بنابراین خسیس نباشید! هروقت در اطراف شما کسی کار خوبی انجام می دهد، با جمله ای زیبا و هوشمندانه از او سپاسگزاری کنید! این کار درهای ارتباط مثبت را به روی همه می گشاید.
6.مثبت باشید: بر روی مثبت بودن افکار و رفتار خود کار کنید! مثبت بودن، به شدت جذاب و مسری است! هیچ کس دوست ندارد اطراف آدمی باشد که همواره منفی باف و بدبین است.
7. مرزهای دوستی و کار را حفظ کنید: همواره توجه داشته باشید که مرزهای دوستی و کار را در هم ادغام نکنید. این کار سبب آسیب رساندن به  هر دو مورد می شود. 
8. از غیبت کردن و شایعه پراکنی پرهیز کنید: هرگز غیبت نکنید! شایعه و غیبت بزرگترین عاملِ مرگ ارتباطات در محیط کار است. اگر به هر دلیلی مشکلی در کارتان پیش آمد، مستقیما به شخص مرتبط مراجعه کنید و درباره موضوع پیش آمده، با منطق،‌آرامش و مستدل صحبت کنید. غیبت کردن درباره یک موضوع با سایر همکاران فقط موقیعت را بدتر می کند و در نهایت سبب عدم اعتماد و دشمنی بین شما و همکارانتان می شود. همچنین از همراهی با کسی که نزد شما از دیگران غیبت می کند، خودداری کنید. مطمئن باشید چنین فردی از شما هم نزد دیگران بدگویی می کند. شایعه ها را دامن نزنید و بدون آگاهی از درستی یا غلط بودن خبری، آن را رواج ندهید!
ارتباطات سخت: 
کار کردن با کسانی که مثل ما فکر میکنند و سلیقه ها و نظرات مشابه دارند کار دشواری نیست. اما گاهی ناچاریم با کسی کار کنیم که شبیه ما نیست، ‌انرژی منفی دارد یا بدبین است و یا خیلی ساده، کسی که نمی توانیم ارتباط خوبی با او برقرار کنیم. این احساس خوبی نیست. در حقیقت وقتی از کسی خوشمان نمی آید، همواره در گوشه ی ذهنمان احساس عذاب وجدان می کنیم. از این رو تمایل نداریم آن شخص را ببینیم یا برخوردی داشته باشیم. در این حالت ضروری است این توانایی را در خود تقویت کنیم که  حداقل یک ارتباط حرفه ای با این افراد داشته باشیم. ارتباط حرفه ای باید بر اساس احترام باشد و تفاوت در دیدگاه ها و سلیقه ها نباید بر رعایت اصول اخلاقی ما تاثیر بگذارد. در چنین مواردی سعی کنید آن شخص را بهتر بشناسید. نسبت به او و کارهایش موضع گیری و پیش داوری نکنید. سعی کنید از پس زمینه ی زندگی اش، علایق و موقعیت های گذشته اش بپرسید. به جای صرف انرژی بر روی اختلافاتی که دارید، بر روی وجوه اشتراک خود تمرکز کنید. به این ترتیب حداقل، ارتباط خود را قابل اطمینان ساخته اید. به خاطر داشته باشید انتخاب بهتر، همیشه انتخاب درست است. انتخابی که بر اساس فطرت متعالی انسان بنا شده و همیشه ماندگار خواهد بود.
منبع:
1) Building good work relationships by Keith Jackson- Mind Tools.com
پیام ها:

loader
لینک های تصویری