پیک خبری 5، یادها و نام ها

1396/03/31 تعداد بازدید: 2244
print
پیک خبری 5، یادها و نام ها

بخش گسترده ای از فعالیت های ما مدیون ریشه هائی است که روزهای جوانی خود را مصروف توسعه سازمان و کاشتن نهال و ساختاری که اکنون ما در آن به فعالیت مشغول هستیم، نموده اند. این مهم تا آن جا گاه پیش می رود که ما با اغراق در این زمینه بعضاً در گذشته زندگی می کنیم. رویکرد ما در این نوشتار زندگی در گذشته نیست بلکه بزرگداشت و نکوداشت زحمات این عزیزان و کسب ارائه طریق در پیمودن فرازها می باشد.

 
دکتر احمدزاده هروی
 
 
جنابعالی یکی از چهره های شناخته شده در عرصه فعالیت های زمین شناسی و معدن هستید عوامل موفقیت شما در حرفه تان چه بوده است؟
ایشان در پاسخ به این سوال گفتند: اگر بخواهم در باره اش حرفی بزنم و یا توضیحی بدهم بد است .می دانید چرا؟ آدم بدون آن که متوجه باشد ممکن است بزرگ نمایی کند پس بهتر است که جواب سوال شما را ندهم بعد از فراغت از تحصیل و اخذ مدرک دکترا  در گرایش چینه شناسی وفسیل شناسی همیشه سعی کرده ام صادقانه کار کنم. رمز موفقیت من صداقت و پشتکارم بوده است.
در دوران تحصیل و فعالیت حر فه ای خود خاطره و یا حادثه ای تاثیر گذار داشته اید لطفا"بیان کنید؟
من زمانی که در آلمان تحصیل می کردم استاد راهنمای من پرفسور پیگلر تکتونیکر بود و استاد مشاوره من دکتر روسلر که فکر می کنم در قید حیات نباشند. پرفسور پیگلر واقعا" از نظر تکتونیک مطالب ارزنده ای را به من آموزش دادند .در زمان تدریسم در دانشگاه این مطالب را مطرح می کردم و لیکن کسی نمی پذیرفت و یا قادر به درک آن نبود. بنده چندین بار گزارش نوشتم که ایشان عقیده داشتند من مطالب را خوب درک کرده ام مقاله ای ایشان در باره ایران مرکزی به زبان آلمانی نوشته بودند که ترجمه کردم.
اگر قرار بود دوباره دانشجو شوید باز هم رشته زمین شناسی را انتخاب می کردید؟
من در رشته معدن لیسانس و فوق لیسانس گرفته ام. طبعا" می توانستم کارهای معدنی انجام بدهم اما معتقدم زمین شناسی از رشته معدن بهتر است زیرا زمین شناسی در زمره علوم پایه است در حالی که رشته معدن این گونه نیست.
ارزیابی شما در رابطه با توسعه مرکز مشهد چه می باشد و چه پیشنهادی برای ارتقاء کمی و کیفی کارها دارید؟
در زمانی رئیس سازمان زمین شناسی بودم و دو شعبه زمین شناسی در شیراز و مشهد را تاسیس نمودم.الحمدالله  فعالیت های مشهدچشم گیر بوده و به لحاظ مکانی جای خوبی دارد از امکانات بالایی برخوردار است و همچنین افراد تحصیل کرده و فهیمی که علاقه مند و صادق به حرفه خود می باشند در این مرکز مشغول به کار هستند که زمینه را  فراهم می کند تا ارزیابی مثبتی از مرکز مشهد داشته باشم.
پیک خبری از آقای دکتر احمدزاده به خاطر شرکت در مصاحبه سپاسگزاری می نماید.
 
غلامرضا دهقان ابراهیمی
 
 
شما جزو اولین همکارانی بودید که در راه اندازی مرکز زمین شناسی منطقه شمال خاوری (مشهد) نقش داشتید، ارزیابی شما از توسعه و تکوین مرکز مشهد چه می باشد؟
در ادامه همکاری اینجانب، با سازمان زمین شناسی، در اواسط سال 1369 حسب دستور ریاست وقت سازمان "جناب آقای دکتر احمدزاده" جهت راه اندازی مرکز زمین شناسی شمال خاوری،  به مشهد مقدس اعزام و دفتر زمین شناسی واقع در خیابان دانشگاه، نبش کفایی (طبقه دوم)  را از اداره کل صنایع و معادن استان خراسان تحویل گرفته و مشغول به فعالیت شدم. دیری نپائید که مرحوم غلامحسن رمضانی، جهت همکاری، با یک دستگاه خودرو، به دفتر زمین شناسی مشهد معرفی شد. پس از چند ماه، با  پیگیری های مستمر و رایزنی با سازمان زمین شناسی کشور و وساطت آقای دکتر هوشمند زاده، آقای ارژنگ بهروزی، به دلیل اشراف ایشان به زمین شناسی شرق ایران، طی ابلاغی از طرف آقای دکتر احمدزاده، به سمت مسئول دفتر زمین شناسی مشهد منصوب و در پی آن همکاران جدیدی از جمله: مرحوم شادروان مهندس علی پورلطیفی و مرحوم ابراهیم بشکنی به گروه ملحق شدند. پس از آن، به همت جمعی از کارشناسان، این مجموعه با جذب نیروهای متخصص جدید گسترش پیدا کرد و نیاز به داشتن فضایی بزرگتر و مناسب، که لازمه ی ماندن و رشد و ترقی این مجموعه بود، احساس گردید.
با عنایت و هماهنگی رئیس وقت سازمان و با مساعدت مدیران ارشد اداره اوقاف، در آن زمان تعدادی از واحد های ساختمانی، واقع در بلوار سازمان آب، جهت توسعه  دفتر زمین شناسی مرکز مشهد به صورت خرید و اجاره، در اختیار مدیریت  قرار گرفت. این حرکت در واقع شروع اولیه توسعه دفتر زمین شناسی مرکز مشهد بود. به موازات توسعه فیزیکی سازمان، نیاز به توسعه نیروهای کارشناس و متخصص نیز بیش از پیش احساس گردید که به این منظور برخی نیروها با شرکت در آزمون های استخدامی و رایزنی، گزینش شده و جذب کار در سازمان گردیدند. پیگیری های متعدد در آن زمان و هدایت ریاست کلان سازمان باعث شد که، قطعه زمین مناسبی در منطقه نجفی مشهد خریداری و عملیات  حصارکشی آن انجام پذیرد (سازمان فعلی).
در راستای توسعه، به همت مضاعف مدیران ارشد سازمان زمین شناسی کشور و مشهد، آزمایشگاه شیمی نسبتاً مجهزی در مشهد راه اندازی و در ادامه، فعالیت کارشناسان در راستای تهیه نقشه های زمین شناسی در مقیاس های مختلف از اطراف مشهد شروع، و به جنوب شرق و غرب استان گسترش یافت.
لازم به ذکر است، اینجانب به دلیل سابقه فعالیت های اجرایی و به دعوت مسئولین وزارت کشور، مدتی از سازمان جدا شده و در استانداری استان سیستان و بلوچستان، به عنوان مدیر کل دفتر استاندار، فعالیت های سیاسی و اجرایی را ادامه دادم. پس از پایان ماموریت، در اواسط سال 1376 مجددا همکاری خود را زیر سایه همکاران عزیز مرکز مشهد از سر گرفتم.که با تغییرات مدیریتی در حد کلان سازمان و انتصاب آقای مهندس کره ای و از طرفی حضور مهندس جعفر طاهری در مرکز مشهد، روند فعالیت ها و توسعه مرکز شکل دیگری به خود گرفت و پیشرفت های چشمگیری جهت توسعه  سازمان زمین شناسی شمال خاوری انجام پذیرفت. از جمله این فعالیت ها، همکاری با طرح مقام معظم رهبری در خصوص بررسی و اکتشافات موادمعدنی جنوب استان خراسان، و نیز ساخت و ساز ساختمان فعلی سازمان بود،که به نظر از کارهای ماندگار دوران فعالیتهای اجرایی محسوب می شود.
اینجانب به دلیل عشق و اشتیاقی که به محیط کاری سازمان و همکاران آن مرکز داشته و دارم، همواره در جریان پیشرفت و موفقیت های چشمگیر مرکز مشهد می باشم و خوشحالم از این که نیروهای این مجموعه همواره با همدلی و صمیمیت خاصی، مرکز مشهد را به مجموعه ای پویا با بنیه تخصصی بسیار خوب تبدیل کرده اند. سازمان زمین شناسی مرکز مشهد به رغم عمر کوتاه خود، یکی از پیشرفته ترین مراکز علمی و تخصصی کشور محسوب می گردد. که همه این پیشرفت ها مدیون وجود مدیران، کارشناسان و کارمندان مستعد و علاقه مند می باشد. در حال حاضر این مجموعه نسبت به گذشته، به لحاظ فضای فیزیکی و نیروهای کارشناسی، بسیار گسترده تر شده، و خوشبختانه کارشناسان جوان و تحصیل کرده ای، به مدد مساعدتهای مدیریت محترم مرکز، در این مجموعه پرورش یافته و مشغول فعالیت می باشند که بازتاب این رشد چشمگیر درتوسعه سازمان بارز است. بر خود لازم و واجب می دانم که از عزیزانی چون آقایان پور لطیفی، رمضانی، بشکنی و سرکار خانم شاه آبادی  که در جمع ما نیستند به نیکی یاد نمایم. روحشان شاد باد.
از زمان خدمت در مرکز مشهد چه خاطره ای دارید؟
قطعا خدمت در هر پست اجرایی همواره با خود خاطرات تلخ و شیرینی به همراه دارد. اما بهترین خاطره من در این سازمان مشاهده ی نشاط و انگیزه کاری و صمیمیت و حس همدلی بین همکاران بوده است که برای من کاملا محسوس بود. همین انسجام و دلگرمی باعث تحمل تمام مشکلات و سختی هایی شد که در راه پیشرفت و تجهیز مرکز مشهد وجود داشت. قطعاً این فضای همدلی در فعالیت های من نیز بسیار تاثیر گذار بود، که باعث شد در تمام سنوات خدمتم همواره با اشتیاق در محل کار حاضر باشم. برای من کار کردن در سازمان زمین شناسی در کنار اساتید بزرگ و نیروهای متخصص زمین شناسی افتخار بوده و هست. من سازمان را با همه ی کسانی که در آن مشغول به کار هستند دوست دارم و هنوز هم پس از بازنشسته شدن به خاطر دیدن آنها و بودن در کنار آنها، اشتیاق و علاقه ی خاصی به  این مجموعه داشته و ارتباطم همیشه با همکاران برقرار است.
به نظر من داشتن اخلاق خوب، روحیه ی همکاری، دوست داشتن همکاران و علاقه به کمک و انتقال دانش و تجربه در کنار داشتن دانش خوب زمین شناسی، علت ماندگاری و داشتن نام نیک و مورد احترام بودن هر زمین شناس در سازمان است. خوشا به حال کسانی که این ویژگی ها را دارند و با این ویژگی ها شناخته شده اند.
شما سالها در بخش دولتی خدمت کردید، اکنون در بخش خصوصی فعالیت دارید. چه تفاوت هایی احساس می کنید؟
با توجه به علاقه شخصی من به کارهای اجرایی و فعالیت در عرصه های مختلف، در حال حاضر نیز در بخش خصوصی مشغول به کار می باشم. تفاوت کار در بخش خصوصی و دولتی را در بروکراسی دیدم.  بر این عقیده ام دو تفاوت عمده وجود دارد. اول این که، در بخش دولتی بروکراسی و قید و بندها برای پیشبرد اهداف و رسیدن به مقاصد زیاد و دست و پاگیر است و همین سبب می شود مشکلات عدیده ای در بخش اجرایی پیش آمده و از فعالیت سریع جلوگیری کند. اما در مقابل آن حمایت و صمیمیت خاصی در بخش دولتی بین نیرو ها وجود دارد که در بخش خصوصی کمتر شاهد آن هستیم. تفاوت دیگر اینکه در بخش خصوصی، راه رفتن و رسیدن به اهداف معلوم و از پیش تعیین شده هموار بوده و سلسله مراتب قلیل و تصمیم گیری های سریع بر سرعت پیشرفت عملیات می افزاید و استفاده بهینه از منابع مالی روند اجرای عملیات را بهبود می بخشد. همچنین در بخش خصوصی حاکمیت نظم و زمان بندی را بهتر میتوان احساس کرد. به طور مثال ساخت کارخانه استحصال طلای زرشوران، با زیر بنای صنعتی، اداری و رفاهی و نیز نصب ماشین آلات و تجهیزات،  با مساحتی حدود 22000 متر مربع زیر بنا   و 30000 متر مکعب حجم بتن ریزی، و با صرف 7000 تن فولاد در  تیر ماه  سال 1390 شروع، (با توجه به شرایط اقلیمی منطقه شمال شرق آذربایجان غربی که به دلیل سرما و یخبندان شدید امکان کار در چند ماه از سال به سختی میسر است) و در آبان ماه  سال 1393با صرف هزینه ای بالغ بر 200 میلیارد تومان به بهره برداری رسید ،که مشابه آن را در بخش دولتی (پروژه های جاری) با صرف هزینه 1.5 برابر و  و زمانی تقریبا دو برابر میتوان مقایسه کرد. (جهت استحضار همکاران، شرح وضعیت فیزیکی کارخانه طلای زرشوران ،که مسوولیت مستقیم آن به عهده اینجانب در بخش خصوصی بود، از طریق رسانه های خبری و نیز بازدیدی که چندی قبل تعدادی از همکاران مرکز مشهد از منطقه زرشوران و بازدید از کارخانه استحصال طلا داشتند، منعکس شده است.)
چه پیامی برای همکارانی که هم اکنون در مرکز مشهد شاغل می باشند دارید؟
زمین شناس، به خاطر نوع کار خود مجبور است در نقاط مختلف کشور به کار مطالعات زمین شناسی و اکتشافات معدنی مشغول باشد. شاید بتوان گفت، داشتن علاقه و عشق به کار و یافتن و رسیدن به ناشناخته های زمین شناسی بتواند تا اندازه ای مشکلات و دل نگرانی های موجود را برای زمین شناس قابل تحمل کند. داشتن حسن سلوک، حسن اخلاق  و روحیه همکاری و درک متقابل ،پرهیز از  تبعیض و پشتیبان یکدیگر بودن لازمه ماندن و بودن با این خانواده است که در اصل همکاران ایشان هستند. خوب است فرصت هایی  فراهم کنند تا بتوانند در فضایی سالم و به دور از غرض ورزی، نواقص و کمبود ها و ضعف های موجود را بازگو و بر طرف سازند تا هیچ یک از موانع باعث دلسردی،خستگی و دلزدگی همکاران در این مجموعه نشود، و با حفظ روحیه همدلی و همکاری به نحوی فعالیت کنند تا دستاوردهای معتبر سازمان در سطح کشور و سطح جهان بیش از پیش شناخته شود.
برای همه همکاران آرزوی موفقیت در همه عرصه های علمی و تحقیقاتی دارم و امیدوارم مدیران فعلی سازمان بیش از گذشته در پیشبرد اهداف خود موفق باشند. و بدانند ارزش معنوی بسیاری از تشویق ها به حدی است که انگیزه زیادی را در افراد برای انجام وظایف به وجود می آورد. همواره این موضوع را در نظر داشته باشند که نتایج مطلوب تنها زمانی حاصل خواهد شد که قدر یکدیگر را بدانیم، کینه یکدیگر را به دل نگیریم و همواره خوب باشیم.
گر چه در هر زندگی، مادیات شاید بخش قابل توجهی باشد، اما به خاطر مادیات، معنویات را کنار نگذاریم...
بدانیم خداوند ناظر بر اعمال و نیات ماست و همیشه قدر شناس خداوند بمانیم. والسلام
پیک خبری برای همکار ارجمند آقای غلامرضا دهقان ابراهیمی آرزوی موفقیت های بیشتر دارد.
مرحوم مهندس علی  پورلطیفی
 
 
در تابستان سال 93 یکی از همکاران عزیز و پیش کسوت مرحوم مغفور مهندس علی پورلطیفی به دیار باقی شتافت.
22 مرداد ماه سال 94 اولین سالگرد درگذشت این عزیز سفرکرده بود که تعدادی از همکاران ایشان با حضور در قطعه 43 بهشت رضا ضمن قرائت فاتحه با خانواده آن همکار عزیز اظهار همدردی کردند.
روحش شاد و یادش گرامی باد
پیام ها:

loader
لینک های تصویری