خورشید مشرق 20، کارآفرینی

1398/04/14 تعداد بازدید: 2262
print
خورشید مشرق 20، کارآفرینی

 دانش، خلاقیت و نوآوری در چهره مردی مصمم و با اراده از زمره نیک اندیشان ایران امروز

گفت و گو با دکتر احمد دستجردی
توسط: محبوبه پرورش


ساعت یک ظهر روز پنجشنبه، بیست و سوم خرداد ماه، با دکتر احمد دستجردی قرار ملاقات دارم تا ضمن گفت‌و‌گو و آشنایی بیشتر با ایشان به گپ و گفتی صمیمی در رابطه با اشتغال در حوزه زمینشناسی و معدن بپردازیم. ایشان رأس ساعت یک وارد دفترشان می‌شوند و پس از خوشامدگویی شروع به پاسخ دادن به 
سؤالات می‌کنند.
دکتر احمد دستجردی از پزشکان مشهد و بنیانگذار استارت آپ "همراه دکتر" هستند. ایشان در سال ۱۳۹۱ وارد فعالیت در حوزه معدن شدند و شرکت معدنی آفاق پویندگان اکسیر را در سال ۱۳۹۴ تأسیس کردند. ایشان فعالیت‌های اکتشافی را بر پایه روزآمدترین دستگاه‌ها و تجهیزات در برنامه کاری خود دارند و در شرایط امروز از موفق‌ترین چهره‌های کارآفرین در حوزه معدن و زمین‌شناسی خراسان رضوی محسوب می‌شوند. امروز اگرچه به طور مستقیم 12 نفر در شرکت معدنی اپکس بطور ثابت مشغول به کار هستند اما چون فعالیت شرکت به صورت پروژه محور است، در هر پروژه تعداد زیادی نیرو بطور مستقیم و غیرمستقیم فعالیت دارند.
در دنیای امروز، سرمایهگذاری در معدن را از نوع با ریسک بالا می‌دانند و از طرفی جنس فعالیت شما از نوع خلاقیت و نوآوری است که خود منجر به ریسک بیشتر در سرمایه گذاری می‌شود. با توجه به اینکه جنابعالی پزشک هستید، چه انگیزه و چه پشتوانه‌ای شما را به سمت فعالیت‌های معدنی و پذیرش این خطر در سرمایه‌گذاری سوق داد؟ 

اول این که من معدن را یک سرمایه گذاری با ریسک بالا نمی‌دانم. عده‌ای از معدن به عنوان قمار سرمایه نام می‌برند، اما من چنین اعتقادی ندارم. چراکه اکتشافات هوشمند و سیستماتیک، ریسک سرمایه گذاری را به مثابه هر فعالیت اقتصادی دیگر پایین می‌آورد. 
از انگیزه اگر بخواهم بگویم، در وهله اول باید از میل شخصی خود به تحقیق و پژوهش بگویم. اگر از سفرهای صحرایی و شخصی سال‌های گذشته که جنبه تفنن داشت بگذریم (و صد البته اثر همان تجربیات کوتاه را در کارهایی که امروز در دست انجام دارم، نمی‌توان نادیده گرفت)، جستجو و مطالعه به منظور پیدا کردن راه حلی برای مشکل فرآوری یکی از معادن برای یکی از آشنایان، اولین بار مرا به سمت مطالعات حوزه معدن سوق داد.
من خوب می‌دانم که معدن زمینه و بسترساز اشتغال پایدار است. نیاز هست تا مطالعات پایه زمین‌شناسی به خوبی انجام شود تا ذخایر و منابع غنی کشور هوشمندانه اکتشاف شود. بنابراین افراد نخبه باید جذب رشته‌های علوم زمین شوند. 
انگیزه برای هر کاری دو جنبه دارد. اول انگیزه مادی و کسب درآمد و دوم انگیزه اشتغال مولد. معادن اغلب در محروم‌ترین نقاط کشور، آنجا که از بیابان‌ها صحبت می‌کنیم، وجود دارند. چه انگیزه‌ای می‌تواند بالاتر از ایجاد رونق در مناطق دورافتاده باشد. 
درخصوص ارتباط نوآوری و ریسک باید بگویم که آنچه که ما انجام می‌دهیم برخاسته از تجربیات دیگر کشورها و شرکت‌های بزرگ معدنی است که سعی کرده‌ایم به‌طور  بومی از آن‌ها بهره ببریم. من با تکیه بر سه رکن مهم، ریسک سرمایه گذاری را کاهش می‌دهم که عبارتند از: اطمینان به دانش و مطالعه؛ نیروی انسانی دقیق؛ ابزار کار مناسب. برای کاهش ریسک هزینه‌ها را کاهش می‌دهیم و برای کاهش هزینه‌ها بر نیروی انسانی سرمایه‌گذاری می‌کنیم. گزینش نیروی انسانی متخصص با دقت زیاد را در دستور کار دارم. خودم با پروژه‌ها درگیر می‌شوم و مطالعه می‌کنم و همیشه با پرسش و پاسخ سعی می‌کنم به طور شفاف در جریان پروژه‌ها باشم.  
ما امروزه در علم پزشکی، پزشکی بر اساس شواهد و قرائن را در دستور کار داریم و کشورهای پیشرفته به این مسئله رو آورده‌اند تا هزینه‌های درمانی را کاهش و در تشخیص بیماری‌ها موفق‌تر عمل کنند. آن کاری که پزشک عمومی در مرحله اول بر اساس شواهد انجام می‌دهد را در حوزه معدن یک زمین‌شناس اقتصادی انجام خواهد داد.
بی‌شک در مسیری که تا به امروز پشت سر گذاشتهاید، ناملایماتی را نیز متحمل شده و شاید حتی بی‌مهری‌هایی را دیده باشید با این دشواری‌ها چه می‌کنید؟
نمی‌گویم که شکست نداشته‌ایم یا بی مهری ندیده ایم اما من مسائل منفی را نمی‌بینم. در هر قدمی که برمی‌دارم به مراتب بیشتر و به یاد ماندنی تر از بی‌مهری‌ها، افراد با محبتی در مسیرم قرار می‌گیرند که همان‌ها برایم کافی هستند. همان‌طور که در این مسیر با اساتیدی چون دکتر طاهری، دکتر قادری‌فر، دکتر سعادت و... آشنا شدم. بی شک اثرات منفی که گاه از طرف دست اندرکاران ممکن است دیده شود، به رفتار خودمان هم برمی‌گردد. اگر نگاه به مسئولی که پشت میز نشسته است جلب منافع شخصی باشد، بی‌شک انتظار پاسخ نامناسب را می‌توان داشت. من می‌توانم از فعالیت خودم دفاع کنم چراکه انگیزه معنوی قوی پشت کارم هست. 
در محیط کار شما، جنبه فعالیت کار تیمی و گروهی پررنگ است و سامان کاری قابل توجهی در ارکان شرکت به چشم می‌خورد، چگونه به ترویج کارگروهی پرداخته و در این رابطه موفق عمل کرده اید؟
من بخش‌ها (دپارتمان‌های مجزا) را تعریف کرده‌ام و ارتباط بین بخش‌ها به خوبی صورت پذیرفته است و بسیاری از مسائل در جلسات اتاق فکر مورد بررسی قرار می‌گیرند. بیشتر بر اساس تجربه به چیدمان نیروی انسانی پرداخته‌ایم. خلاقیت و تجربه دو رکن اصلی در شکل‌دهی گروه‌های کاری است که دوستانه دور یک میز می‌نشینند به هدف یادگیری و آموزش از یکدیگر.
و سخن آخر...
در پایان با وام گرفتن از بزرگی به این نکته بسنده می‌کنم که در زنجیره اعمال انسان از کوچکترین تا بزرگترین در حیطه قدرت پروردگار گم نخواهد شد و هر کاری که انجام می‌دهیم اثر آن مستقیم و غیرمستقیم در زندگی ما دیده خواهد شد.
در پایان با سپاس از آقای دکتر دستجردی که صمیمانه به پرسش‌های ما پاسخ دادند و انرژی مثبتی که از این گفت و گو کسب کردیم، برای ایشان و تمام کارآفرینان، آرزوی موفقیت و بهروزی داریم.
پیام ها:

loader
لینک های تصویری