خورشید مشرق 21، کوشش ها و رویش ها در بستری از انجام وظیفه هوشمندانه

1398/07/21 تعداد بازدید: 937
print
خورشید مشرق 21، کوشش ها و رویش ها در بستری از انجام وظیفه هوشمندانه

انعکاس فعالیت‌های ادارات فنی و اجرایی در دستور کار فصلنامه خورشید مشرق بوده است، به نحوی که ضمن فاصله گرفتن از روال معمولِ گزارش‌کار، بتواند اهم فعالیت‌های صورت پذیرفته در دوره سه ماهه را به سمع و نظر علاقمندان برساند. به این ترتیب گزارش فعالیت‌های مختلف به اختصار و انعکاس مهم‌ترین دستاوردها با هدف پرهیز از طرح مطالب خسته‌کننده تدوین و ارائه می‌شود.

 

معاونت زمین‌شناسی

فرخ قائمی

گزارش عملکرد سه ماهه معاونت زمین‌شناسی در تابستان 98 
معاونت زمین‌شناسی این اداره کل در سه ماه تابستان سال 98 تهیه سه نقشه 1:25000 زمین‌شناسی شمس‌آباد، کلاته نادی و خوسف را در استان خراسان جنوبی آغاز نمود که در این راستا 142 نمونه پتروگرافی و فسیل شناسی برداشت گردید.
طی این مدت سه ماهه، نقشه‌های زمین‌شناسی 1:25000 چاه گز، خارتیدو، سوسناریک، مج  به همراه نقشه زمین‌شناسی 1:100000 توتلی- غلامان  و نقشه زمین‌شناسی 1:250000 غلامان  به شورای ارزیابی جهت بررسی ارسال گردید.
در حال حاضر نقشه‌های زمین‌شناسی 1:25000 گلگیر، فیروز آباد، دهنه اجاق، ده غیبی، غرقاب و همچنین نقشه 1:100000 مراوه تپه و نقشه‌های تهیه گسل‌های 1:250000 خراسان شمالی و خراسان رضوی  در حال برداشت صحرایی و تکمیل اطلاعات دفتری می‌باشند.
کارشناسان معاونت زمین‌شناسی برداشت و نمونه‌برداری پروژه گرد و غبار را نیز در سطح استان خراسان رضوی با همکاری سه اکیب زمین‌شناسی انجام داده و طی این پروژه 148 نمونه برداشت نمودند. 
آزمایشگاه معاونت زمین‌شناسی تعداد 100 مقطع نازک، 35 نمونه میکروفسیل، 65 نمونه پالینولوژی، 73 نمونه نانوفسیل و چهار نمونه کنودنت، طی این مدت مورد مطالعه و بررسی قرار داده است.
همچنین از مجموعه فعالیت‌های زیر مجموعه این معاونت، پروژه پایش و فرونشست دشت بحرانی استان خراسان رضوی  و بررسی مخاطرات ناشی از برداشت ید در پهنه استان خراسان رضوی در اداره مخاطرات در حال انجام است.
در مجموع کارشناسان معاونت زمین‌شناسی علاوه بر فعالیت‌های دفتری تعداد  200 روز نفر مأموریت در  فعالیت‌های اجرایی خود داشتند.



معاونت اکتشاف مواد معدنی

نصیر نادری

عملکرد فنی همکاران معاونت اکتشاف در تابستان 98 به شرح ذیل می‌باشد:
در معاونت اکتشاف پروژه‌های متعددی در دست اقدام است که تعدادی از پروژه‌های اکتشافی به شورای ارزیابی انتشارات سازمان ارسال شده و تعدادی، در دست انجام می‌باشد.
از دیگر فعالیت‌های همکاران اکتشاف برگزاری سخنرانی علمی به زبان انگلیسی" مقدمه‌ای بر زمین‌شناسی، لیتواستراتیگرافی، ژئوشیمی، کانه‌زایی و پراکندگی عناصر  کمیاب در منطقه چلپو کاشمر" و تهیه مقاله انگلیسی و ارسال به مجله موزه علوم زمین "شواهد برخاستگی و زمین ساخت فعال تحت تأثیر الگوی گسلش در کپه داغ مرکزی" می‌باشد. هم‌چنین حفاری اکتشافی در محدوده‌های مختلف سازمان به متراژ 1100 متر انجام شده است.
انجام 15 مورد بازدیدهای نظارت بر حفاری، پیگیری امور محدوده‌های اکتشافی و نیز محدوده‌های واگذار شده از دیگر فعالیت‌های کارشناسان این معاونت می‌باشد.
کارشناس روز مأموریت به میزان 30 روز در سه ماهه دوم سال 98 می‌باشد.

 

معاونت اجرایی

جعفر رکنی

مهمترین اقدامات اجرایی در حوزه‌های اداری و مالی، ارتباطات و اطلاع‌رسانی سه ماهه دوم سال 98:
سه ماهه دوم سال 1398 اقدامات مؤثری در خصوص اعتبارات استانی و ملی در این معاونت پیگیری شد، لیکن متأسفانه روند امور کلی در سازمان نتایج مثبتی را درپی نداشت. تعهدات واگذاری امور و برون سپاری اقدامات فنی و اجرایی در سال 97 همچنان در پایان سال 97 با همه‌ی تلاش‌ها کم نتیجه ماند، اما فعالیت کارکنان این مجموعه در هزینه کرد اعتبارات نقدی ملی و استانی حجم زیادی از فعالیت‌ها را پوشش داد به‌طوری‌که علی‌رغم عدم ابلاغ تخصیص، 7 اکیپ فنی به مناطق مختلف استان‌های خراسان جنوبی و رضوی اعزام شدند و کار تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و نظارت عملیات اکتشافی حفاری مغزه‌گیری در سه منطقه اکتشافی استان همچنان ادامه دارد، به طوری‌که 195 نفر روز مأموریت فنی و ستادی در این سه ماهه انجام گردیده و پشتیبانی لازم در راستای برداشت‌های فنی صورت گرفته است.
استفاده از ظرفیت‌های قانونی در راستای واگذاری بخشی از خدمات پارک موزه علوم‌زمین به بخش خصوصی مورد اتفاق نظر گروه کاری اداره کل هم‌چنین مسئولین سازمان مرکزی قرار گرفته و بخشی از پیگیری‌ها در این معاونت واگذار شده است. همچنین خدمات مأمورسراها در مجموعه اداری و مالی نسبت به هماهنگی اسکان 52 خانوار شامل 624 نفر شب اقدام کرده و در حوزه اطلاع‌رسانی و امور فرهنگی نیز تهیه اخبار از بازدیدها و امور فنی در دستور کار این معاونت بوده است.
امید داریم با ابلاغ منظم و به موقع تخصیص اعتبارات، نارسایی‌های کنونی و تعهداتی که به سبب جلوگیری از قفل شدن کارها ایجاد شده در روزهای آتی نگرانی‌های حوزه معاونت اجرایی را رفع کند و روند مثبتی در توسعه و بهره‌وری این اداره کل که همیشه دغدغه مدیران و کارشناسان بوده، ادامه یابد.


 
اداره آزمایشگاه شیمی

سحرناز تاج‌بخش

عملکرد آزمایشگاه شیمی در سه ماهه دوم سال 98

آزمایشگاه شیمی در تابستان 98 سالی آرام را تجربه کرد. با کم شدن مأموریت‌های سازمانی، بیشتر تمرکز آزمایشگاه بر روی نمونه‌های بیرون از سازمان صورت گرفت. حاصل آن آنالیز  116 نمونه با 486 عنصر بود که کمی از سه ماه اول سال بیشتر است ولی در مقایسه با سال گذشته افت محسوسی دارد.
ثبت نمونه‌ها در شبکه آزمایشگاهی، انجام تحقیقاتی بر روی اثر وزن نمونه در صحت اندازه گیری‌ها، انبارگردانی سالانه آزمایشگاه از دیگر فعالیت‌های این مجموعه در تابستان 98 بوده است.
همچنین شرکت در برنامه آشنایی با فعالیت‌های شبکه آزمایشگاهی و نحوه ی کار در سیستم آن در تهران و بازدید از دو واحد آزمایشگاهی نمونه در تهران با هماهنگی امور آزمایشگاه‌های تهران انجام گرفت.




اداره ژئوماتیکس

ریحانه احمدی روحانی

عملکرد اداره ژئوماتیکس در سه ماهه دوم سال 98
خبر خوب اداره ژئوماتیکس در سه ماهه دوم تأیید نهایی و به مرحله چاپ رسیدن نقشه و گزارش "جاذبه‌های زمین گردشگری استان خراسان رضوی" بود. نقشه و گزارش فوق، از مهم‌ترین دستاوردهای اداره کل منطقه شمال شرق بود که همزمان با شصتمین سالگرد سازمان زمین‌شناسی از آن رونمایی گردید. یکپارچه‌سازی و تلفیق داده‌های رقومی ژئوشیمی نقشه‌های پهنه تربت‌حیدریه – بردسکن (داده‌های رقومی 30 عنصر برای 14 ورقه 1:100.000) کار دیگری بود که زمان زیادی از وقت همکاران این اداره کل را به خود اختصاص داد در این پروژه پس از رسیدن به یک روش کاربردی جهت یکپارچه سازی داده‌ها، دستورالعملی از مراحل مختلف کار، به صورت گام به گام و تصویری، تهیه و در اختیار همکاران قرار گرفت.
در بخش دورسنجی داده‌های Hymap، SPOT5ا، Sentinel2،  ASTERو Landsat8-IRS مربوط به سه ورقه زمین‌شناسی  شمس آباد، خوسف و کلاته نادی در مقیاس 1:25000 پردازش و  نتایج در اختیار همکاران بخش زمین‌شناسی قرار گرفت. پردازش داده‌های محدوده چاه گز با اهداف اکتشافی از دیگر مواردی بود که در این بخش انجام و گزارش دورسنجی آن در 100 صفحه تهیه و تحویل گردید. همچنین شرکت در دوره کاربردی WEBGIS پایگاه داده‌های علوم زمین، و پیش پردازش داده‌های لندست8 استان‌های خراسان از جمله کارهای پایه‌ای انجام شده در این بازه زمانی در اداره ژئوماتیکس بوده است.



اداره موزه و مستندات علوم زمین

نسترن شجاعی کاوه


عملکرد سه ماهه اداره موزه و مستندات علوم زمین
بازدید: با افتتاح پارک موزه و آغاز بهره‌برداری آن، افزون بر نظارت بر امور بازدیدکنندگان، نظارت بر کار راهنمایان موزه و تنظیم برنامه‌های هفتگی نوبت کار، به امور محوله این اداره اضافه شد. در این تابستان برخلاف سال‌های قبل که در تابستان معمولاً موزه بازدیدکننده‌ای نداشت، آمار بازدید نه در حد مطلوب ولی با توجه به نبود امکان تبلیغات و...، قابل قبول بود. طبق آمار بدست آمده، بازدیدکنندگان موزه بیشتر شهروندان مشهدی و کمتر مسافر بودند. گردشگران و زائران ایرانی و خارجی (عرب و اروپایی) از موزه بازدید نموده اند. 50 درصد بازدیدکنندگان را کودکان و  نوجوانان تشکیل می‌دادند که همراه پدر، مادر و یا هر دو آمده بودند و حدود 20 پدر بزرگ و مادر بزرگ هم در بین بازدیدکنندگان دیده می‌شدند که از وجود چنین موزه‌ای در شهرشان بسیار اظهار خشنودی می‌نمودند.
مستندنگاری: دیگر مسئولیت این اداره، ساماندهی، مستندنگاری و حفظ و نگهداری مستندات است که در حال حاضر بیشتر به  مستندنگاری نمونه‌های فیزیکی خلاصه می‌شود. نمونه‌های خریداری و یا اهدا شده، پس از شستشو، اندازه‌گیری و عکاسی (به تعداد 57 نمونه) در سامانه مستندات ثبت شده‌اند. همچنین برای نویسندگان و پژوهشگرانی که مقالاتISI  نوشته و نمونه‌های با ارزش خود را جهت مستندنگاری به موزه ما داده بودند، Depository Number صادر شد. 
مطالعه و پژوهش: این دو از فعالیت‌های مهم موزه هستند. در این تابستان تعداد 55 نمونه فسیل‌شناسی مورد مطالعه و شناسایی قرار گرفتند. همچنین دو مقاله به زبان انگلیسی در مورد نمونه‌های موزه به نگارش در آمده و برای مجله  IJGM ارسال و مراحل اصلاحات را به پایان برده آماده چاپ می‌باشند.
از فعالیت‌های روزانه شرکت در جلسات، پیگیری مکاتبات، پاسخگویی به ارباب رجوع حضوری و تلفنی، نوشتن گزارشات و... در گذرید.

پیام ها:

loader
لینک های تصویری