خورشید مشرق 21، یادها و نام ها

1398/07/22 تعداد بازدید: 2007
print
خورشید مشرق 21، یادها و نام ها

همانند پهنه گسترده ایران زمین، زمین‌شناسی کشور ما نیز قلل مرتفعی به خود دیده است. عزیزانی که از مسیر کوشش‌های بی‌دریغ به سطوح بالای دانش و تجربه گرا‌‌‌‌ن‌سنگ علوم‌زمین دست یافته‌اند و دستاوردهای علمی آنان سند افتخار این مرز و بوم می‌باشد. مهندس باباخانی یکی از این چهره‌های برجسته علوم زمین است که در این شماره معرفی می‌شوند.


 

مهندس علیرضا باباخانی


مهندس باباخانی در تاریخ 23/5/1329 در شهر ماهشهر چشم به جهان گشود و در سال 1353 موفق به دریافت مدرک کارشناسی زمین‌شناسی از دانشگاه آذرآبادگان تبریز و در سال 1360 کارشناسی ارشد زمین‌شناسی از دانشکده علوم دانشگاه تهران گردید.
همکاری با سازمان زمین‌شناسی از سال 1355 به عنوان کارشناس زمین‌شناسی آغاز و با عناوین زمین‌شناس مسئول تحقیقات ژئوفیزیولوژی و پالئونیتیک، کارشناس سنگ‌های دگرگونی، معاون گروه سنگ‌شناسی و زمین‌شناسی سنگ‌های متبلور، رئیس گروه سنگ‌شناسی، مشاور در امور برنامه‌ریزی و نظارت در اجرای برنامه‌های حوزه معاونت اکتشاف، معاون زمین‌شناسی منطقه‌ای و مدیر خدمات اکتشافی تا زمان بازنشستگی ادامه یافت.
تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی با مقیاس 1:250000، 1:100000 و 1:25000 و گزارش آن‌ها، گزارش‌های اکتشافی نواحی مختلف کشور، ارائه مقاله در سمپوزیوم‌های بین‌المللی در کشورهای چین، برزیل، عمان، هند، یونان و... و همایش‌های داخلی مراکز علمی و دانشگاهی بخشی از نتایج فعالیت‌های پژوهشی ایشان را تشکیل می‌دهند.
ایشان از اعضای کمیته تخصصی اکتشاف تدوین ضوابط و معیارهای معدن، کمیته تخصصی زمین‌شناسی سازمان نظام مهندسی معدن، انجمن زمین‌شناسی ایران، کمیته ارزشیابی سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران، کمیته اسکاپ سازمان ملل، نظام مهندسی معدن استان تهران و دارنده پروانه اشتغال و پی‌جویی اکتشاف با رتبه ارشد، ناظر تهیه‌های نقشه زمین‌شناسی، داور بیش از 50 ورقه زمین‌شناسی، مجری فنی طرح‌های اکتشافی، مدرس پاره وقت در دانشکده فنی دانشگاه تهران، استاد مشاور پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های تهران، شهیدبهشتی، تربیت مدرس، پژوهشکده علوم زمین و دانشگاه آزاد نیز فعالیت نموده است.
مهندس باباخانی پس از افزون بر 30 سال خدمت در سال 1383 بازنشسته شد و لیکن پس از بازنشستگی نیز به فعالیت‌های علمی و پژوهشی خویش به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت مشاور پیچاب کانسار، ناظر عالی و کارشناس ارشد پروژه‌های اکتشافی، مجری و کارشناس ارشد بیش از 30 پروژه زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی و همکاری در زمینه پی‌جویی و کنترل سرب و روی و اندیس‌های مس پورفیری ادامه داد و به علت فعالیت‌های مستمر به عنوان زمین‌شناس نمونه در سال 1385 از طرف سازمان نظام مهندسی معدن انتخاب شد.

منبع:
-    ویژه‌نامه خلاصه‌ای از کوشش‌های پیشکسوتان بازنشسته سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از زمان تشکیل تا آغاز سال 1391 (طی پنجاه سال)


خورشید مشرق برای این همکار پیشگام، آرزوی سلامتی و بهروزی دارد

پیام ها:

loader
لینک های تصویری